۱۱ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۵۷

وزیر ارشاد تأکید کرد:

لزوم بهره گیری رسانه ها از آموزه های قرآن در حوزه اطلاع رسانی

لزوم بهره گیری رسانه ها از آموزه های قرآن در حوزه اطلاع رسانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انصاف، واقع گویی و حق گویی را از جمله آموزه های قرآنی در حوزه اطلاع رسانی برشمرد و گفت: در عصر انفجار اطلاعات یکی از کارهای رسانه، به‌گزینی می باشد یعنی آنچه برای مردم مفید است را بیان کنند و از بیان اخبار مضر و مهمل بپرهیزند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از رسانه های فعال در بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم سه شنبه شب 10 مردادماه با حضور حجت الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر سیدمحمدحسین حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به نزدیکی 17 مرداد روز بزرگداشت خبرنگار گفت: رسالت بزرگی که خبرنگاران بر عهده دارند به کار پیامبران نزدیکی دارد چرا که انبیا خود خبررسان و پیام رسان خداوند هستند که خبرهای مهم غیبی و الهی را به مردم می رسانند. پیامبران نه تنها خود خبررسانی می کنند، بلکه از موجوداتی که در کائنات هستند در این مسیر بهره می برند که نمونه آن در داستان حضرت سلیمان(ع) و خبرآوری هدهد به آن پیامبر خدا بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش اصحاب رسانه در حوزه قرآن را دارای شرافت و جایگاه خاصی خواند و گفت: این شرافت ناشی از وجود قرآن است، حتی شرافت و فضیلت ماه رمضان و شب قدر هم به خاطر نزول قرآن است که ما می توانیم در همه شئون زندگی از قرآن بهره بگیریم همانطور که خداوند می فرماید: «وَ نُنَزَّلُ مِنَ القُرانِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحمةٌ للمُؤمِنینَ» ویژگی قرآن هم شفا و هم رحمت است و اگر همه این نگاه را به قرآن داشته باشیم و دنبال درمان مسائل باشیم، نتیجه خواهیم گرفت و الا صرف بیان دردها مشکل گشا نیست.
 
وی در ادامه به درسهای قرآن در حوزه اطلاع رسانی اشاره کرد و افزود: انصاف یکی از این آموزه های قرآن در حوزه اطلاع رسانی است. وقتی قرآن از خمر و میسر سخن می گوید بلافاصله مضرات آن را بیان نمی کند بلکه با وجود تأکید بر بد و خبیث بودن آن، منافع آن را نیز تأیید می کند. این مسئله درسی برای ما در دیگر امور زندگی است که در بررسی یک پدیده نباید تنها به نقاط ضعف آن پرداخت بلکه نقاط روشن آن را نیز در نظر گرفت.
 
وی تأکید کرد: حتی در قرآن به انصاف در مورد دشمن نیز اشاره شده است آنجا که خداوند می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ».

دکتر حسینی یادآور شد: یکی دیگر از آموزه های قرآن در حوزه اطلاع رسانی به دست آوردن دل دوستان و انداختن رعب و وحشت در دل دشمن است. قطعا رسانه ها در این زمینه وظیفه دارند به یژه در شرایط فعلی که از زمانهای دشواری است که باید به سلامت از آن بگذریم. اقدامات رسانه ها باید بر اساس حق و حقیقت باشد؛ همانطر که قرآن می فرماید:« بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق » اگر موضع گیری ها بر اساس حق باشد موجب کمال انسانها می شود.

وی واقع گویی را یکی دیگر از دروس قرآنی در حوزه اطلاع رسانی توصیف کرد و گفت: در اواخر سوره یوسف خداوند تأکید می فرماید: « لقدْ کان فی قصصهمْ عبْره لاوْلی الاْلْبب ما کان حدیثا یفْتری» بزرگترین سرمایه هر رسانه اعتماد مخاطب است که بر مبنای درست باید اطلاع رسانی صورت گیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در کنار واقع گویی، حق گویی است. خیلی از رسانه های بیگانه ادعای بی طرفی دارند که البته در ظاهر همینگونه است اما در واقع به صورت حرفه ای در لا به لای اخبار به تحلیل خاص خود و القای آن به مخاطب می پردازند. اما ما بر اساس آموزه های قرآنی که آیه « کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا.» یعنی:«هماره دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید » یکی از آنهاست. در اخبار موضع گیری داریم یعنی وقتی به اخبار فلسطین می پردازیم بر غاصب بودن و جنایتکار بودن اسرائیل نیز تأکید می کنیم همانطور که در قرآن در مورد فرعون به صراحت مطالبی عنوان شده است.
 
وی با تأکید بر عنصر سودمندی خبر یادآور شد: در عصر انفجار اطلاعات یکی از کارهای رسانه ها، به‌گزینی است؛ که آنچه برای مردم مفید است را بیان کنند و از انتشار و بیان اخبار مضر و مهمل بپرهیزند؛ چون نفعی برای مردم ندارد و روش قرآن نیز همینگونه است.
 
حسینی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تحریم ایران از سوی دشمنان تصریح کرد: رسانه ها در شرایط فعلی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، نقش ویژه ای دارند. البته رسانه ها در مقاطع مختلف این استقامت و پایداری در برابر مشکلات و دشمنان را حمایت کردند. قطعا اگر دشمنان ضربه ای می زنند ضربتی نیز نوش می کنند و از این تحریم ها قطعا متضرر می شوند چرا که یک بازار 70 میلیونی را از دست می دهند. لذا ما معتقدیم که وعده الهی محقق خواهد شد و کسانی که اهل استقامت و پایداری باشند سرانجام پیروز خواهند شد چرا که خداوند می فرماید:« إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ ».
 
به گزارش مهر، در پایان این مراسم ضمن تقدیر از خبرنگاران و نمایندگان رسانه های فعال در پوشش خبری بیست و نهمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم، از حمایتهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه فعالیت های قرآنی با اعطای لوح تقدیر و هدایایی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه، تجلیل شد.
کد خبر 1663043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha