۱۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۰۲

کلان پروژه «سیاست در قرآن» انجام می شود

کلان پروژه «سیاست در قرآن» انجام می شود

کلان پروژه «سیاست در قرآن» به همت گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین نظرزاده پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و آخرین وحی و معجزه الهی، نقشه زندگی انسان از تولد تا قیامت است، علی­رغم وزن سنگین و تأثیر عمده مسائل سیاسی اجتماعی در زندگی انسان امروز، تأمل و تدبر در عرصه­های سیاسی اجتماعی قرآن و آیات سیاسی کمتر مورد توجه دانشمندان و مفسران قرار گرفته و از این جهت قرآن کریم در ترسیم یک جامعه، حکومت و انسان قرآنی یا به تعبیر دیگر یک نظام و تمدن قرآنی، مهجور مانده است.

از چالش های اساسی در برداشت و تفسیر قرآن کریم، رویکرد سیاسی و حکومتی به آیات الهی است که در دو سر نفی و اثبات کامل قرار دارد، برخی اندیشمندان معتقدند قرآن کریم کتاب نقشه زندگانی بشر از گهواره تا قیامت است و از هیچ امری برای سعادت دنیوی و اخروی انسان فروگذار نکرده و مهمترین عرصه زندگانی انسان یعنی سیاست و اجتماع، بیشترین دستورات و احکام را در این کتاب آسمانی به خود اختصاص داده است.
 
در مقابل بعضی بر این باورند که هیچ مفهوم سیاسی و حکومتی به معنای امروزین در قرآن کریم وجود ندارد و حتی حکومت پیامبر را امری ناخواسته و غیر مرتبط به وحی الهی قلمداد می کنند. آنچه سبب مهجوریت قرآن کریم در میان سیاست­ورزان، سیاست مداران و اندیشمندان سیاسی گردیده، میان رشته ای بودن سیاست قرآنی و ویژگی و حساسیت فوق العاده هر دو عرصه سیاست و قدرت و قرآن کریم است، لذا مفسران و متخصصان علوم قرآنی از ورود در عرصه سیاست و قدرت هراسناکند و اندیشمندان سیاسی به علت عدم آشنایی با علوم قرآن و تفسیر و حساسیت دین و وحی الهی ترجیح داده­اند ورود علمی و عمیق به مباحث قرآنی را واگذارند.

آنچه در این کلان پروژه مورد نظر است، مبانی نظری و مبادی(تصوری و تصدیقی) مرتبط به عرصه سیاست و قرآن کریم و بررسی امکان و چیستی تفسیر سیاسی قرآن کریم به عنوان روشی مستقل در کنار سایر تفاسیر شناخته شده، همچون تفسیر ادبی، تفسیر روایی، تفسیر باطنی و تفسیر اجتهادی است. در نهایت وصول به یک تفسیر سیاسی جامع در صورت امکان و تفاسیر موضوعی سیاسی است. 
 
چنان­که در مباحث فلسفه علم (درجه دوم) معهود است، بحث از مبادی و مبانی تفسیر سیاسی، تاریخ و نظریات مختلف این دانش، مباحث روش­شناختی و متدلوژیک و ارتباط آن با سایر دانش­ها و علوم ازجمله سیاست و فقه سیاسی از محورهای اساسی این کلان پروژه است. در مباحث درجه اول این دانش، ورود در عرصه تفسیر سیاسی به صورت ترتیبی یا موضوعی به شکل­دهی پیکره اصلی این دانش مدد خواهد رساند.
 
دغدغه اساسی انسان مؤمن و مکلف یافتن حجت برای تطبیق زندگانی خویش بر خواست و دستورات الهی است و در این میان قران کریم ثقل اکبر و حجت کبراست، بر این اساس هدف معرفتی این کلان پروژه، بازیابی جایگاه قران در سپهر زندگانی سیاسی و اجتماعی انسان است.

هدف کاربردی این کلان پروژه دستیابی به روش و شیوه­های متقن تفسیری و تفسیری استوار و مستحکم، جهت وصول به نقشه سیاسی اجتماعی زندگی انسان از کتاب الهی است تا نور هدایت قرانی، زندگی خالی از معنا و معنویت انسان مدرن را روشنایی و معنا بخشد. 
کد خبر 1667813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha