۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۳۵

مقایسه اندیشه‌های ادیان آسمانی درباره آخرالزمان در نمایشگاه قرآن

مقایسه اندیشه‌های ادیان آسمانی درباره آخرالزمان در نمایشگاه قرآن

نشست تخصصی «مقایسه اندیشه های مسیحیت، یهودیت و اسلام درباره آخرالزمان (آرماگدون)» در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «مقایسه اندیشه های مسیحیت، یهودیت و اسلام درباره آخرالزمان (آرماگدون) » با حضور آیت الله سیدعباس حسینی قائم مقامی، حمید پاکبازان پژوهشگر و محقق دینی، 18 مرداد، در سالن تخصصی بخش دانشگاهی برگزار شد.

آیت الله سیدعباس حسینی قائم مقامی در این نشست اظهار کرد: در اندیشه های ادیانی چون مسیحیت، یهودیت، اهل تسنن، درباره موضوع آخرالزمان مساله دیدگاه به توحید و معاد مطرح می شود. اینکه درباره منجی آخرالزمان باید به این نکته مهم توجه کرد که نگاه آنها و دین اسلام ناب به مسئله آخرالزمان چیست.
 
وی تصریح کرد: اهل تشیع به این امر معتقد است که آخرالزمان با ظهور منجی  و  یک انسان کامل که وجود مقدس آن توسط همه انبیاء الهی در ادیان مختلف آمده و خبر ظهورش درآینده ای نه چندان دور بشارت داده شده است.
 
آیت الله حسینی  قائم مقامی ادامه داد: دیگر اینکه تنها یک دین حقیقی وجود دارد که نزد تمام پیامبران دین اسلام معرفی شده و آخر آن به پیامبر گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) ختم می شود که به اوج کمال می رسد.
 
وی تصریح کرد: در دین اسلام سرانجام تاریخ جهان با پیروزی جریان توحید و حق و دین الهی اسلام بر ظلم تغییر می یابد و در این برهه از زمان بشریت از خواب بیدار شده وعقلانیت پیدا می کند، سپس برضد ظلم قیام خواهد کرد و این نقطه آغازی برای شروع زندگی بشریت می شود، اما در دین مسیحیت تصویر آخرالزمان به شکل دیگری نمایان شده است.
 
آیت الله حسینی  قائم مقامی اظهار کرد: امیدی که اسلام و اهل بیت و ائمه به امام زمان(ع) دارد خطاب به شخص نیست، بلکه امیدی است که دین به انسان دارد.
 
در ادامه این نشست حمید پاکبازان درباره دیدگاه اسلام نسبت به موضوع آخرالزمان گفت: برای اینکه تصویر درستی از آخرالزمان ارائه دهیم باید به صحنه های قبل و بعد از ظهور توجه کنیم چرا که اگر تصویر قبل از ظهور نامفهوم باشد، باعث ایجاد انحرافات و تفکرات نادرست می شود.
 
این پژوهشگر و محقق دینی ادامه داد: حضرت مهدی(عج) و ظهورش در آینده از مصادیق غیب است که باید به آن ایمان داشت و علم به غیب را به غیر از امام معصوم کسی نمی داند. بنابراین کسی که متصل به منبع وحی باشد می تواند درباره ظهور حضرت مهدی نظر دهد.
 
وی افزود: دیگر ادیان  مسیحیت، یهودیت و اهل تسنن چون به عالم غیب متصل نیستند و به اهل بیت (ع) ایمان ندارند، نمی توانند در مسئله آخرالزمان اظهار نظر یا آینده را ترسیم کنند.
 
به گفته خاکباز فرقی بین پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) وجود ندارد، اهل بیت(ع) شعاع نوری هستند از پیامبر(ص) که همگی از یک منبع اصلی که همان خداوند است نورالهی و خبرهای غیب را دریافت می کنند، در مسئله تعیین آخرالزمان باید به سراغ اهل بیت (ع) برویم و با استناد به آیات و روایات برجای مانده از آنها درباره آخرالزمان سخن بگوییم.
 
این پژوهشگر و محقق دینی تصریح کرد: مسیحیان اعتقاد دارند با ظهور موعود آخرالزمان خرابی و ویرانی عظیمی در کره زمین اتفاق می افتد و مسیح از آسمان به زمین می آید همه انسانهای شیطان صفت نابود می شوند و عده قلیلی باقی می مانند که برای زندگی جاودانه با عیسی مسیح(ع) با او به آسمان ها عروج می کنند واین مسئله آرماگدون است که مطرح می شود.
 
وی افزود: مقایسه اندیشه های مسیحیت، یهودیت و اسلام درباره آخرالزمان (آرماگدون) با ادیان مختلف از این بابت فرق دارد که مسیحیت تصویر آخرالزمان را تاریک جلوه می دهد و اسلام امید به آینده را باظهور منجی و نجات دهنده بشر روشن  می نمایاند.
 
خاکباز در خاتمه اظهار کرد: در دین یهودیت که به طور کلی تصویر معاد حذف می شود و به عقیده آنها آخر الزمان سرآغاز شروع برپایی قیامت است، اما در اسلام با ظهور امام زمان(عج) نقطه شروع زندگی و حکومتی بر اساس عدل برای مستضعفان به تصویر کشیده می شود.
 
بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 25 تیر ماه با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» در مصلای بزرگ تهران حضرت امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده است و تا 24 مرداد ادامه دارد.
کد خبر 1669519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha