۲۲ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۰۲

اخبار سینمای مستند و کوتاه/

جوایز میلیونی "سینماحقیقت" اعلام شد

جوایز میلیونی "سینماحقیقت" اعلام شد

تولید فیلم کوتاه "برج طغرل"، انتخاب هیئت انتخاب بخش پویانمایی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه، اختصاص 170 میلیون جایزه نقدی به برگزیدگان ششمین جشنواره سینما حقیقت و... از تازه‌ترین اخبار روز سینما در حوزه فیلم کوتاه، مستند بود.

 به گزارش خبرنگار مهر، هیئت انتخاب بخش پویانمایی بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند و قرار است عبدالله علیمراد، علیرضا گلپایگانی و بهرام جوانرودی طی حکمی از سوی هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب مسابقه ملی در بخش پویانمایی هیات انتخاب بخش پویانمایی مسابقه ایران شدند.

هیئت انتخاب بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه معرفی شدند

عبدالله علیمراد فارغ‌التحصیل انیمیشن از مرکز تجربیات و آموزش سینمای نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که دوره آموزش فراگیر انیمیشن عروسکی را در کشور چک گذرانده و علاوه‌بر تولید آثار پویانمایی به‌عنوان مدرس دانشکده‌های هنری و داور جشنواره‌های متعدد ایفای نقش کرده‌است. علیرضا گلپایگانی دکترای پژوهش هنر، عضو هیات علمی و مدیر گروه انیمیشن دانشگاه هنرو استاد دانشگاه است.
 
بهرام جوانرودی، مدرس نرم‌افزارهای گرافیک، تهیه‌کننده و مدیر تولید و کارگردان فنی انیمیشن و انیماتور است که در جشنواره 28 فیلم کوتاه تهران نیز به امر انتخاب آثار پرداخته و همزمان با جشنواره کارگاه آموزشی انیمیشن با موضوع مبانی و اصول جان بخشی را برگزار کرده است.
 
در این بخش آثار از میان 186 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب خواهند شد. بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، توسط انجمن سینمای جوانان ایران از 10 تا 16 مهرماه در تهران برگزار می‌شود.
 
" برج طغرل" به مجموعه روشنایی‌های شهر رفت 

با خبر شدیم در راستای برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در استان‌ها محمد بیک مولایی مدیر شرکت بازی‌سازی کوثر گفت که برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در استان‌ها زمینه مناسبی برای معرفی تولیدات داخلی است.

محمد بیک مولایی به اهمیت برگزاری جشنواره‌های بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: اکثر خانواده‌ها به طرق گوناگون با بازی‌های رایانه‌ای در ارتباط هستند و با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی این ارتباط پررنگ‌تر می‌شود. زمانی که خانواده‌ها با بازهای رایانه‌ای داخلی آشنا و از اهداف بازی‌سازان بومی مطلع شدند متوجه کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه ای فرزندانشان خواهند شد.

خبر دیگر اینکه فیلم کوتاه "برج طغرل" از مجموعه روشنایی‌های شهر در موسسه تصویر شهر تولید شد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فیلم داستانی برج طغرل به کارگردانی محمدرضا نجفی در ادامه تولید 50 فیلم کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن با موضوع "شهری انسانی برای انسان شهری" در موسسه تصویر شهر تهیه و تولید شده است.

در این فیلم پیرمردی به دنبال یافتن برج طغرل است که در شهر تهران واقع شده ولی شهروندان تهرانی از وجود چنین برجی بی‌اطلاع اند. برج طغرل از آثار به جا مانده دوره سلجوقیان در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری واقع شده‌ که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. از ویژگی‌های این برج این است که شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. 

جایزه‌های میلیونی سینماحقیقت مشخص شد

خبر آخر اینکه ششمین جشنواره سینماحقیقت که طی روزهای 13 تا 19 آبان‌ماه 1391، در شهر تهران برگزار می‌شود بیش از 170 میلیون تومان جایزه نقدی به برگزیدگان بخش‌های "مسابقه ملی" و "مسابقه بین‌الملل" جشنواره اهدا خواهد شد.

در بخش "مسابقه ملی" گرایش‌های موضوعی، 12 جایزه 50 میلیون ریالی درنظر گرفته شده که به 12 مستندساز برگزیده‌ گونه‌های مختلف مستند اجتماعی، دینی و آیینی، قوم شناسی، سیاسی، علمی، جنگ، تاریخی، ‌زیست محیطی، پرتره، ورزشی، خانواده و آزاد اهدا خواهد گردید.

جوایز سه‌گانه 50، 60، 75 میلیون ریالی جشنواره در سه زمینه بهترین فیلم کوتاه، بهترین فیلم نیمه‌بلند و بهترین فیلم بلند مستند نیز اختصاصا به تهیه‌کنندگان بهترین فیلم‌های جشنواره اهدا خواهدشد. ضمن اینکه پنج جایزه 50 میلیون ریالی هم به بهترین پژوهش، تصویربرداری، نویسندگی یا نریشن، تدوین و صدابرداری یا صداگذاری تعلق خواهد گرفت. در "بخش ویژه" جشنواره هم دو جایزه، هر یک به مبلغ 50 میلیون ریال در نظر گرفته ‌شده‌ که به مستندسازان آثار مرتبط با پاسداشت سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" و "بوم زیست خلیج فارس" تقدیم می‌‌شود.

در بخش مسابقه بین‌الملل نیز سه‌ جایزه 5، 7 و 10 هزار یورویی به بهترین فیلم‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند جشنواره تعلق می‌گیرد. ضمن اینکه جوایز نقدی دیگری هم در قالب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه دبیر جشنواره و جوایز بخش نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها درنظر گرفته شده که در آیین اختتامیه جشنواره به منتخبان تقدیم خواهدشد.

کد خبر 1671211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha