۲۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۳

مهر بررسی می کند/

شهرک ها و نواحی صنعتی بازوی بزرگ اقتصاد مقاومتی

شهرک ها و نواحی صنعتی بازوی بزرگ اقتصاد مقاومتی

گرگان - خبرگزاری مهر: شهرکهای صنعتی یکی از بزرگترین بازوهای اقتصادی بخش صنعت برای تحقق فرامین رهبری مبنی بر تحقق و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی است.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه و آماده سازی زیر ساختهای صنعتی ، حمایت از صنایع کوچک و متوسط ، اصلاح بهبود مدیریت و شناسایی و ظرفیت سنجی خوشه های صنعتی کسب و کار و زنجیره های ارزش و آموزش تولید کنندگان از مهمترین برنامه ها برای ایجاد و حرکت بسوی اقتصاد مقاومتی و تولید ملی است.

دستیابی به این اهداف مهم و متعالی مستلزم  ملزومات است که نیازمند توجه جدی دولتیان به عنوان مجری اقتصاد کلان کشور و نیز قوه مقننه به عنوان سیاستگذار و قوه قضائیه به عنوان ضابط نظام در عرصه حمایت از فعالیت های سالم اقتصادی است.

شرکت شهرکهای صنعتی استان گلستان همسو با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با توجه به اهمیت حیاتی مسئله تولید و بهره بری داخلی و از طرفی در نظر داشتن ظرفیتهای کلان اقتصادی در بخشهای مختلف صنعتی و وجود ظرفیتهای بالقوه و متعدد از قبیل نیروی انسانی کار آزموده و ذخائر معدنی و محصولات کشاورزی و استراتژیک این استان پروسه های مختلفی را طراحی کرده است.

شرکت شهرکهای صنعتی استان گلستان برای بسترسازی مناسب سرمایه گذاری در بخش صنعت استان و ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در سال 77 فعالیت خود را چهار شهرک صنعتی گنبد، مراوه تپه، آق قلا و بندرگز آغاز کرده است.

در حال حاضر توانسته تعداد شهرکها و نواحی صنعتی استان را به 13 شهرک صنعتی و 9 ناحیه صنعتی عملیاتی افزایش دهد که از این تعداد 9 شهرک و ناحیه صنعتی به مساحت 163 هکتار طی سالهای 84 تا 88 ایجاد شده است.

همچنین در مقاطع یاد شده شهرکهای صنعتی آق قلا، بندرگز، گنبد در مجموع 186 هکتار توسعه فاز عملیاتی داشته اند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این شرکت همزمان با ایجاد امکانات زیربنایی نسبت به گسترش فضای سبز، احداث و بهره بردای از تصفیه خانه های فاضلاب و استقرار سیستم های مدیریت زیست محیطی در شهرکهای صنعتی استان اقدام کرده است.

نیما بیرودیان اظهار داشت: عمده صنایع مستتقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان شامل انواع محصولاتع لبنی، آشامیدنی خوراک و مکمل های دام و طیور، ادوات کشاورزی و سموم دفع آفات و نباتات، قطعات ریخته گری، سازه های فلزی، انواع مصالح ساختمانی و محصولات شیمیایی است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلتسان گفت: خوشبختانه رئیس جمهور و هیئت دولت در سه سفر استانی به استان در مجموع 12 مصوبه و دو توافق در مورد شهرکها و نواحی صنعتی استان داشته اند که با اجرای مصوبات یادشده زیرساختهای مورد نیاز صنایع مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی تکمیل و آلایندگی های زیست محیطی کاهش و مشوق ها و جذابیتهای سرمایه گذاری در مناطق محروم افزایش و دانش فنی روز و مشاورزان صنعتی و رشد دانش افزایش واحدهای صنعتی ارتقاء یافته است.

نیما بیرودیان به مصوبات سفر اول دولت اشاره کرد و گفت: اختصاص 10 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت شهرک های صنعتی استان که تبادل موافقتنامه و تخصیص اعتبارات، انتخاب مشاور و پیمانکار و ابلاغ برای انجام عملیات عمرانی وشرح زیرسازی و خیابان کشی شهرک صنعتی آق قلا، گنبد، کردکوی و گرگان 2 و سیمین شهر و آسفالت علی آباد کتول با 100 درصد رشد فیزیکی انجام شد.

وی اظهار داشت: مصوبه احداث یک واحد تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی علی آباد کتول با 100 درصد رشد، مصوبه انجام مطالعات تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی استان نیز با رشد 100 درصدی انجام شد.

وی عنوان کرد: در سفر دوم دولت به استان نیز اختصاص 65 میلیارد ریال از محل اعبتارات سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و مبلغ 100 میلیارد ریال از محل اعتبارات استان در سال 87 و 64 میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی استان برای تملک و خرید اراضی شهرکها و نواحی صنعتی تازه تاسیس، تکمیل شهرک صنعتی اترک و کمک به زیرساختهای شهرکها و نواحی صنعتی استان انجام شد.

بیرودیان گفت: اقدامات انجام شده این مصوبه شامل تبادل موافقتنامه و تامین اعتبارات مورد نیاز شروع عملیات تملک، تکمیل زیرساخت شهرکهای صنعتی استان و انتخاب مشاور و ابلاغ پروژه ها به پیمانکار با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی است.

وی یادآورشد: احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی گنبد توسط سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با مشارکت استان به نسبت مساوی از دیگر مصوبه است که تاکنون شروع عملیات اجرایی و کلنگ زنی در دهه مبارک فجر سال 87 و بهره برداری از آن با رشدفیزیکی 100 درصد انجام شد.

بیرودیان افزود: احداث مرکز فناوری و خدمات کسب و کار در شهرک صنعتی آق قلا توسط سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تا پایان برنامه چهارم از دیگر مصوبات بوده که شروع عملیات اجرایی و کلنگ زنی در هفته دولت 87 انجام شد و تا پایان آذرماه سا لگذشته 80 درصد رشد فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلستان، مطالعه احداث منطقه ویژه اقتصادی در بخشی از شهرک صنعتی اترک توسط سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در سال 87 و ارائه نتیجه آن به کمیسیون اقتصادی هیئت وزیران را از دیگر مصوبات سفر دوم برشمرد.


وی افزود: علاوه برای مصوبات سفرهای استانی دو توافق نیز صورت گرفت که شامل اختصاص بخشی از اراضی شهرک صنعتی گرگان 3 به صنایع پایین دستی پتروشیمی توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان است که در طراحی شهرک صنعتی اترک پیش بینی لازم برای اختصاص اراضی پس از بهره برداری شهرک انجام شده است.

وی یادآور شد: در طراحی شهرک صنعتی گرگان 3 اترک، زون تخصصی مربوط به صنایع پاییین دستی پتروشیمی در نظر گرفته شده است و در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار خواهد گرفت.

بیرودیان گفت: اختصاص بخشی از اراضی ناحیه صنعتی گمیشان به صنایع دریایی و شیلات شمال کشور در سال 87 از دیگر تواتفقات بوده که در طراحی شهرک صنعتی اترک پیش بینی لازم برای اختصاص اراضی پس از بهره برداری شهرک انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلستان به مصوبات سفر سوم هیئت دولت اشاره کرد و گفت: تکمیل و تجهیز مرکز کسب و کار شهرک صنعتی آق قلا، تکمیل تصفیه خانه های فاضلاب شهرک صنعتی مینودشت و آق قلا با مشارکت استان به نسبت مساوی با رشد 100 درصدی، صدور مجوز ایجاد شهرک تخصصی صنایع پتروشیمی توسط بخش خصوصی از طرف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در شهرستان علی آبادکتول در صورت تامین خوراک مورد نیاز از طریق وزارت نفت از دیگر مصوبات بوده است.

وی یادآور شد: ایجاد یک شهرک صنعتی صنایع نوین در استان با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی ایران از دیگر مصوبات است.

927 قرارداد در شهرکهای صنعتی استان تا کنون منعقد شده که از این تعداد 477 واحد به بهره برداری رسیده و بقیه در دست اقدام است.

بر اساس پروانه های بهره بردرای شده تا کنون برای هشت هزار نفر در واحدهای تولیدی شهرکها و نواحی صنعتی استان شغل ایجاد شده و  پیش بینی می شود با بهره برداری از کل واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی استان، برای 14 هزار نفر شغل ایجاد شود.
کد خبر 1671813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha