۲۵ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۵۹

6.8 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور تحت تآثیر آفات قرار دارد

6.8 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور تحت تآثیر آفات قرار دارد

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر بالغ بر 46 مورد آفات و بیماریهای گیاهی در 6 میلیون و 800 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور وجود دارد و این عرصه ها را تحت تاثیر خود قرار داده که کنترل و مدیریت این عوامل بسیارضروری است.

حسین میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آفات و بیماریهای جنگلی و مرتعی موجب بهم خوردن گروه بندی درختان جنگلی و ترکیب رویشی زیراشکوب و گیاهان مرتعی می شود.

به گفته وی، همچنین آفات و بیماریهای جنگلی و مرتعی تأثیرات منفی در نظام اقتصادی بازار چوب و تولید گیاهان دارویی، علوفه ای و دامداری دارد و نظم و تعادل طبیعی زیست بوم را مختل می کند.

میرزایی اظهار داشت: آفات و بیماریها همچنین باعث مختل کردن عملیات پرورشی در طرحهای جنگلداری و اتلاف هزینه ها در جنگلکاریها اعم از تولید و کاشت نهال و مراقبت شده و علاوه بر خسارت به درختان، باعث بروز مشکلات بهداشتی و روانی برای انسان شده و به تبع آن بر صنعت اکوتوریسم و گردشگری تأثیرات منفی دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در این خصوص طرح گیاه پزشکی جنگل و مرتع در قالب 4 پروژه پیش‌آگاهی، پیشگیری، کنترل و نظارت با راهبردها و اهدافی تهیه و تدوین شده و در حال اجراست.

وی افزود: راهبردهای اصلی این طرح شامل، کاهش خسارت آفات و بیماریهای جنگلی و مرتعی با استفاده از امکانات موجود، متوقف کردن خسارت آفات و بیماریها با بکارگیری روشهای مؤثر در قالب مدلهای آی،پی،ام و کمک به برقراری تعادل و توازن طبیعی و حفظ زیست بوم دردرازمدت است. 

میرزایی یادآور شد:همچنین سیاستهاواهداف اجرایی این طرح شامل توسعه و گسترش عملیات مراقبت و پیش آگاهی به منظور مشخص کردن کانونهای بحرانی آفات و بیماریها، توسعه و گسترش عملیات روشهای پیشگیری و کنترل غیرشیمیایی با اولویت استفاده از دشمنان طبیعی است. 

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: ایجاد تعامل بین گیاه پزشکی جنگل و مرتع با سایر بخشهای درون و برون سازمانی اعم از اجرایی و تحقیقاتی، قائل شدن اهمیت ویژه به بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی عمومی و ارتقاء سطح علمی کارشناسان در ارتباط با وظایف عمومی و کاهش تصدی گری و گسترش دادن فعالیتهای اجرایی به بخش خصوصی در ارتباط با اصل 44 قانون اساسی است. 

به گفته وی، با توجه به اینکه یکی از پارامترهای مخرب منابع طبیعی آفات و بیماریهاست اعمال مدیریت آفات و بیماریهای جنگلها و مراتع از جمله مهمترین برنامه های این دفتر به شمار می رود.

میرزایی سطح عملیات پیشگیری در سال 90 را بالغ بر 58 هزار 405 هکتار بر روی آفات جوانه خوار بلوط، کرم طوقه چوبخوار بادام، گزنده بلوط، تشی، پروانه دم قهوه ای، ملخ شکم بادمجانی، ملخ کوهاندار تاغ،ابریشم باف ناجور، ملخ بومی، موش بزرگ، بذر خوار و چوبخوار کهور پاکستانی، سس، برگخوار سفید بلوط، بذر خوار جاشیر ،کرم خراط ، پروانه رگبال سیاه ، بذر خوار آکاسیا ، پسیل زبان گنجشک و موریانه اعلام کرد.

وی سطح عملیات کنترل در این سال را بالغ بر 160 هزارو 873 هکتار از سطح پیش آگاهی شده بر روی آفات ملخ کوهاندار تاغ، جوانه خوار بلوط، تشی، پروانه دم قهوه ای، ملخ شکم بادمجانی،ابریشم باف ناجور، ملخ بومی، موش بزرگ، دارواش، لورانتوس، موریانه، ارس واش، برگخوار بنه، برگخوار اسکمبیل ، گزنده بلوط ، کرم خراط ، پروانه رگبال سیاه ، بذرخوار تاغ و برگخوار قیچ عنوان کرد.

کد خبر 1672377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha