۲۸ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۰۸

تفسیری از دعای روزهای رمضان/

روز بیست و نهم؛ توفیق محفوظ ماندن از گناهان

روز بیست و نهم؛ توفیق محفوظ ماندن از گناهان

ورامین – خبرگزاری مهر: حجت الاسلام سیدمحسن محمودی مهمترین مضمون های دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان را توفیق محفوظ ماندن از گناهان و پوشانده شدن به رحمت الهی مطرح کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پاک بودن دلها از تاریکی های تهمت و اوهام باطل و مهربانی خداوند بر اهل ایمان نیز از دیگر مضامین این دعای پر فیض است.

دعاى روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

اَللّهُمّ َغَشِّنی فیهِ بِالرَّحْمَهِ، وَارْزُقْنی فیهِ التّوفیقَ وَالعِصْمَهَ، وَ طَهِّرْ قَلْبی مِن غَیاهِبِ التُّهَمَهِ، یا رَحیماً بِعبادِهِ المُؤمِنینَ.

ای خدا در این روز مرا به رحمت خود بپوشان و هم توفیق حفظ از گناهان روزی فرما و دلم را از تاریکی های تهمت و اوهام باطل پاک دار؛ ای خدای مهربان بر اهل ایمان.

وی با اشاره به فراز اول دعا که می فرماید "خدایا در این روز مرا به رحمت خودت بپوشان" ادامه داد: یکی از بارزترین صفات حضرت حق، صفت "رحمت" خداوند است؛ چراکه ما خداوند تبارک و تعالی را با "رحمانیت" و صفت "رحمتش" می شناسیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در دعای جوش کبیر که شبهای قدر می خوانیم "ای خدایی که رحمتت بر خشمت سبقت گرفته"، رحمت الهی فراگیر است و همه را در بر می گیرد؛ اگر به این دعاهای نورانی در ماه مبارک رمضان که خوانیدم، توجه کنیم می بینیم که اصلاً ما به عنوان یک مسلمان فقط به فکر خودمان نیستیم، فقط فکر شیعیان نیستیم، فقط به فکر مسلمانان نیستیم، بلکه فکر بشریت هستیم.

در ماه مبارک رمضان، رحمت الهی را طلب می کنیم

وی افزود: در دعای "اللهم ادخل علی اهل القبور..." که بعد از نمازهای یومیه ماه مبارک می خوانیم، از رحمت الهی استمداد می طلبیم و می گوییم "خدایا هر فقیری را غنی کن"، هر کجا فقیری وجود دارد، غنی کن، یا "خدایا هر گرسنه ای را سیر کن" پس می بینیم در این ماه مبارک رمضان، رحمت الهی را طلب می کنیم که شامل حال انسان است و همه را در بر می گیرد و باید بدانیم که همه فرزندان آدم هستیم.

امام جمعه موقت ورامین تصریح کرد: البته باید توجه کرد که رحمت الهی به دو صورت است: یک رحمت عام الهی است که شامل حال همه است؛ اگر خورشید می تابد، اگر باران می بارد، اگر زمین می رویاند و اگر نعمتهای الهی برای بشر نازل می شود، برای همه است.

رحمت خاص خدا در این دنیا آرامش و ایمان قلبی برای بندگان مؤمن خداست

وی ادامه داد: بناست در این دنیا همه بر سر سفره الهی باید نشسته باشند و بهره بگیرند و از رحمت الهی برخوردار باشند اما یک رحمت خاصه هم داریم و آن نیز پس از مرگ است و قیامت و حتی در این دنیا، رحمت خاص خدا آن آرامش و ایمان قلبی برای بندگان مؤمن خداست.

حجت الاسلام محمودی تأکید کرد: رحمت خاص خدا برای همه کس نیست و فردای قیامت همه از رحمت خاص الهی برخوردار نیستند، برای اینکه شامل حال رحمت خاص الهی شویم، با استفاده از قرآن و روایات، عمل کنیم.

وی در تشریح این اعمال گفت: باید ایمان و عمل صالح باید داشته باشیم، از پیغمبر خدا(ص) اطاعت و پیروی کنیم، محبت امیرالمؤمنین(ع) داشته باشیم، گناه را در زندگیمان ترک کنیم، استغفار و توبه کنیم، تا با استغفار سبب کسب رحمت الهی شویم، به آیات قرآن عمل کنیم، نماز را اقامه کنیم، صبر پیشه کنیم، عدل و انصاف در زندگیمان داشته باشیم، به همدیگر رحم کنیم، بین برادران دینی اصلاح کنیم و به مؤمنین علاقه مندی داشته باشیم؛ اینها رحمت الهی را شامل حال انسان می کند.

باید اسباب رحمت الهی کسب شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران افزود: حالا که از خدا می خواهیم که "خدایا ما را در رحمت خودت غرق فرما تا رحمت الهی را بر خودمان بپوشانیم" باید اسباب رحمت الهی را که گفته شد، کسب کنیم.

وی اظهار داشت: در فراز بعدی دعا از خدا می خواهیم که "خدایا توفیق حفظ از گناهان روزی من کن"؛ برای اینکه توفیق داشته باشیم عواملی که از نگاه قرآن و اهل بیت(ع) توفیقات انسان را زیاد می کند را باید دانست؛ انسان باید خدا را به کمک خودش بطلبد و از فرصتهای معنوی استفاده کند.

باید در طول سال از فرصت هایی که وجود دارد استفاده کرد

حجت الاسلام محمودی افزود: ماه رمضان گذشت؛ آن کسی که توفیق می خواست باید از ماه رمضان بهره می گرفت، باید از شبهای قدر بهره می گرفت و اگر این گونه نشد، باید در طول سال از فرصتهایی که وجود دارد و روزهای جمعه و شبهای جمعه از این فرصتها استفاده کند.

وی عنوان کرد: انسان در این ایام باید از خدا طلب خیر کند، از خدا بخواهد که توفیقش اضافه شود و در رسیدن به مقام توفیق، دین خدا را یاری کند؛ اگر دین خدا را یاری کرد، خداوند نیز او را یاری می کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران ادامه داد: انسان باید برای خدا تلاش و جهاد کند و از حرام و غذای حرام پرهیز کند؛ اینها چیزهایی است که توفیقات انسان را زیاد می کند.

نمی شود که انسان اهل گناه و معصیت باشد و بخواهد توفیق نیز پیدا کند

وی تصریح کرد: اگر می گوییم توفیق، پشت سرش عصمت است؛ یعنی اگر می خواهیم توفیق داشته باشیم، باید عصمت داشته باشیم و عصمت یعنی "از گناهان پرهیز کنیم"؛ نمی شود که انسان اهل گناه و معصیت باشد و بخواهد توفیق نیز پیدا کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح فراز دیگر دعا که "خدایا قلبم را از تیرگی های تهمت پاک کن" در پاسخ به طرح این سئوال که "چرا تیرگیهای تهمت"؟ گفت: یکی از گناهان بد و زشتی که در زندگی انسان ممکن است وجود داشته باشد گناه تهمت است.

ابتدا باید زمینه گناه را ترک کنیم

وی اضافه کرد: ابتدا باید زمینه گناه را ترک کنیم؛ چشمان را مراقب باشیم، اگر چشم و گوش را کنترل کردیم، اگر با دوستان و رفیقان ناباب نشست و برخاست نکردیم، این خود به خود سبب می شود که انسان گناه را ترک کند.

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: دوم اینکه فکر به گناه نکنیم، حتی فکرمان را کنترل کنیم؛ سوم اینکه در شبانه روزمان اشتغال داشته باشیم.

وی در تشریح نکته سوم بیان داشت: انسان باید به نحوی زندگی اش را تنظیم کند که همیشه اشتغال داشته باشد و بیکار نباشد که در این ترک گناه و معصیت، روزه گرفتن بسیار تأثیرگذار است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران افزود: به یاد مرگ و قیامت بودن انسان را حفظ می کند؛ گاهی انسان، خدای ناکرده به خود خدا تهمت می زند.

تهمت به خدا چه چیزی است؟

وی با طرح این سئوال که "تهمت به خدا چه چیزی است"؟ تأکید کرد: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: "دشمن ترین افراد از خلق به من آن کسی است که به من تهمت می زند"، موسی(ع) گفت: "خدایا چه کسی به تو تهمت می زند"؟ خداوند فرمود: "آن کسی که به مصلحت او برایش اموری را تقدیر کردم و او گمان می کند که اگر چنین نبود، بهتر بود و راضی به تقدیر من نیست".

امام جمعه موقت ورامین اضافه کرد: گاهی ظلمت و تاریکی، قلب انسان را طوری می کند که حتی به آنچه که خداوند راضی است و مقدر می کند، راضی نیست؛ این امر، تهمت به خداست.

وی یادآور شد: تهمت به مردم نیز این است که مسئله ای را به مردم بگوید و نسبت دهد که در وجود آنها نباشد و این گناه، نابخشودنی است؛ از خدا بترسیم، در مورد این تهمت هایی که به یکدیگر می زنیم و آبروها را می بریم.

حجت الاسلام محمودی به فراز آخر این دعا که می فرماید "ای خدایی که نسبت به بندگان مؤمن خودت رحیم هستی" اشاره کرد و افزود: رحمت الهی است که انسان را در این عرصه ها موفق می دارد و در حقیقت، دعاهایی که می کند شامل حال ما می شود.

کد خبر 1675778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha