۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۲۰

صدور شناسنامه شهدا در نیمه دوم امسال/ تصویب آیین نامه کارت هوشمند ملی

صدور شناسنامه شهدا در نیمه دوم امسال/ تصویب آیین نامه کارت هوشمند ملی

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از صدور شناسنامه برای تمامی شهدای کشور در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: آیین نامه کارت هوشمند ملی برای تصویب به هیات دولت ارسال شده که هم اکنون در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر ، محسن کرمی در نشست خبری روز شنبه افزود: سازمان ثبت احوال در جهت ثبت واقعی حیاتی چند گانه،‌ صدور اسناد هویت ن تابعیتی برای تمام ایرانیان، تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی و همچنین مهاجرت از جمله اقداماتی است که این سازمان انجام می‌دهد.

به گفته وی استقرار نظام جامعه شناسایی ایرانیان و تولید و انتشار آمار، ارتقاء سازمان الکترونیک و کیفیت خدمات، الکترونیک شدن اسناد هویتی، صدور کارت هوشمند ملی، ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان و ... از دیگر ماموریت‌ها و اهداف سازمان ثبت احوال محسوب می‌شود.

الکترونیکی شدن 85 درصد اسناد هویتی در کشور

وی در مورد آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی نیز گفت: ‌در حال حاضر 120 میلیون سند هویتی در ادارات ثبت احوال سراسر کشور موجود است که برای حفظ این اسناد و همچنین جلوگیری از خدشه‌دار شدن آنها اقدام به تدوین آرشیو الکترونیکی کرده‌ایم به طوری که در حال حاضر 85 درصد از اسناد به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شده‌اند و 70 درصد آنها نیز در پایگاه اطلاعات جمعیتی به ثبت رسیده است.

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال تاکید کرد:‌هم اکنون بیش ا ز600 اداره این سازمان می‌توانند اسناد الکترونیکی شده را رویت کنند به طوری که دیگر نیازی به مراجعه متقاضی به محل صدور سند نیست

کرمی در مورد کارت هوشمند ملی نیز گفت: اولین کارت هوشمند ملی در نیمه دوم سال 91 در استان قم صادر خواهد شد به طوری که با صدور این کارت علاوه بر احراز هویت شناسایی و تصدیق اطلاعات فرد امکان امضای دیجیتال نیز وجود دارد.

به گفته وی هم اکنون 140 دفتر پیشخوان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که 40 دفتر در استان تهران موجود است به طوری که 11 نوع خدمت به متقاضیان ارایه می‌کنند.

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در مورد ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان نیز گفت: تمامی دستگاه‌‌ها از طریق این بانک می‌توانند اطلاعات و راستی موارد درخواست شده را مشاهده کنند و همچنین با بیش از 70دستگاه به منظور استفاده از این اطلاعات تفاهمنامه منعقد شده به طوری که تمامی اطلاعات شغلی و تحصیلی افراد با تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان قابل رویت است.

ثبت آن لاین 98 درصد وقایع فوت و ولادت

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر98 درصد وقایع فوت و ولادت به صورت آنلاین ثبت می‌شود، گفت: در مورد ثبت ازدواج و طلاق نیز در دفاتر اسناد سازمان ثبت اقداماتی انجام شده و در برخی از استان ها به صورت پایلوت از محاضر اطلاعات به سازمان ثبت منتقل می‌شود امیدواریم تا پایان سال 91 تمامی واقعی ازدواج و طلاق نیز به صورت آنلاین ثبت شود.

کرمی با اشاره به اینکه براساس قانون 15 روز برای ثبت ولادت فرصت وجود دارد، گفت: همچنین 10 روز مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای ثبت وفات است و در کمتر از یک ماه نیز مردم باید تغییر نشانی و مهاجرت خود را به ادارات ثبت احوال و یا دفاتر پیشخوان دولت اعلام کنند.

وی در خصوص همکاری دستگاه های مختلف برای دریافت اطلاعات متقاضیان نیز گفت: تمامی دستگاه‌ها می‌توانند به صورت وب سرویس مشخصات متقاضیان خود را استعلام کنند به طوری که بانک ملت نیز چندی قبل تفاهمنامه‌ای در این خصوص با سازمان منعقد کرده است و تمامی موارد ذکر شده باعث تسریع اقدامات مورد نیاز متقاضیان از خدمات مختلف می‌شود.

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال به اقداماتی که در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار دارد اشاره کرد و گفت:‌درخواست ایجاد کمیسیون تشخیص سن در سازمان و همچنین تشکیل هیات حل اختلاف و ایجاد وب سرویس پیگیری وضعیت صدور کارت شناسایی ملی و همچنین شناسنامه از اقداماتی است که در دستور کار سال جاری سازمان قرار دارد.

به گفته وی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید برای تمامی ایرانیان کارت هوشمند ملی صادر شود و از طریق این کارت درخواست تغییر نام، نام خانوادگی، صدور و تغییر شناسنامه انجام می‌شود.

کرمی در مورد صدور شناسنامه برای شهدا نیز گفت: صدور شناسنامه نمادین با همکاری بنیاد شهید در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا پایانی نیمه دوم سال 91 برای تمامی شهدا شناسنامه نمادین و به خانواده‌های آنها تقدیم شود.

راه اندازی گنجینه اسناد هویتی مشاهیر

وی با اشاره به راه اندازی گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و مفاخر بزرگ کشور گفت: 1200 سند به دست آمده که به زودی اقدامات لازم برای راه اندازی این گنجینه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در مرد وقایع حیاتی سال 90 نیز گفت:‌ در سال گذشته یک میلیون و 382 هزار و 229 واقعه ولادت به ثبت رسیده که در مقایسه با سال قبل آن 1.4 درصد افزایش داشته است

به گفته وی مادران 25 تا 29 ساله بیشترین ولادت را داشته‌اند و همچنین در سال گذشته 422 هزار و 131 واقعه وفات نیز به ثبت رسیده که 4.3 درصد نسبت به سال 89 کاهش داشته است.

کرمی تاکید کرد: 228 هزار و 336 نفر از آمار فوتی‌ها مربوط به مردان و 192 هزار و 451 مورد مربوط به زنان بوده است. همچنین مردان 85 سال و بیشتر 12.5 درصد و زنان 85 سال و بیشتر 16.8 درصد از آمار وفات را به خود اختصاص داده‌اند.

بیماریهای قلبی علت 38 درصد آمار فوت

به گفته وی بیشترین علت فوت بیماری‌‌های قلبی و عروقی با 38.2 درصد در سال گذشته بوده است.

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال به آمار ازدواج نیز اشاره کرد و گفت:‌ طی سال گذشته 874 هزار و 792 مورد ازدواج به ثبت رسیده که استان‌های خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و کردستان بالات راز نرخ متوسط کشور که 11.1 درصد است و استان های تهران، البرز، سمنان و اصفهان نیز پایین ترین نرخ ازدواج در کشور را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: بیشترین تعداد ازدواج مردان 20 الی 24 ساله با زنان 15 تا 19 ساله با فراوانی 160 هزار و 108 مورد بوده است .

وی با اشاره به اینکه 44 درصد از آمار طلاقها در سال 90 طی 4 سال اول زندگی مشترک رخ داده است، گفت: بیشترین نرخ طلاق در استانهای البرز ، خراسان رضوی ، کرمانشاه و قم  و همچنین کمترین نرخ طلاق نیز نیز مربوط به استانهای سیستان ، ایلام ، چهارمحال بختیاری ، خراسان جنوبی و یزد بوده است.

ثبت بیش از 19 هزار مورد چند قلوزایی در کشور

کرمی در مورد چند قلو زایی نیز در کشور گفت: براساس آمارهای سال گذشته 19 هزار و 361 مورد چند قلو زایی در کشور رخ داد که 18 هزار و 619 مورد دو قلو ، 715 مورد 3 قلو، 26 مورد 4 قلو و یک مورد نیز 5 قلو به ثبت رسیده است که استانهای تهران ، خراسان رضوی ، فارس ، خوزستان و اصفهان به ترتیب دارای بیشتری آمارثبت چندقلویی بوده اند.

کد خبر 1679845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha