۷ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۳۳

مهر گزارش می دهد؛

گلستان مهد صنعت نوغانداری ایران

گلستان مهد صنعت نوغانداری ایران

گرگان - خبرگزاری مهر: گلستان با قابلیت ها و ظرفیت های بالایی که در صنعت نوغانداری کشور دارد به عنوان مهد نوغانداری مطرح است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر 22 درصد نخ ابریشم ،16درصد پیله خشک ،21درصد پیله تر از کل تولیدات جانبی نوغان کشور در گلستان تولید می شود و شش درصد بهره برداران کشور در استان فعال هستند.

همچنین گلستان کمربند میانی تولید نوغان در استانهای شمالی است و ویژگیهای منحصر و خاص اقلیمی این منطقه موجب شده در بخش تولید نوغان دراستان هزینه های تولید بسیار پایین و بهره وری بسیار بالاتر از سایر نقاط کشور باشد.

پرورش کرم ابریشم دراستانهای گیلان، مازندران، خراسان، آذربایجان، اصفهان، یزد، کرمانشاه و گلستان رایج است که دراستان گلستان پرورش کرم ابریشم در اردیبهشت و سایر استان ها در فروردین ماه زمانی که توت پنج برگه می شود آغاز می شود.

در ایران از فروردین تا مهرماه که توت به خوبی رشد می کند می توان سه بار اقدام به پرورش کرم ابریشم اقدام کرد.

نقاط قوت پرورش کرم ابریشم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: امکان افزایش تنوع درصنایع تولیدی درکشور وجود داشته و با توجه به وجود درختان توت فراوان در حاشیه  مزارع و باغات و روستاها، خودکفا بودن در تولید تخم نوغان وعدم نیاز به واردات از جمله نقاط قوت پرورش کرم ابریشم در ایران است.
 

فرصت ها در پرورش کرم ابریشم

سید نصیر سید محمدی افزود: نیاز به سرمایه گذاری اولیه در این حرفه در مقایسه با سایر سرمایه گذاری ها نسبتا کم بوده و در بسیاری از نقاط کشور در ماه هایی از سال که روستا نشینان درآمدی ندارند به عنوان یک منبع مناسب در فصل بهار مطرح بوده و با توجه به سهولت کار در این رشته امکان اشتغال هرم جمعیت جوان، زنان و دختران جوان در آن امکان پذیر است.

وی اظهار داشت: در کشور ما با توجه به توسعه صورت گرفته امکان تولید تخم نوغان سه برابر شده و توانایی صادرات تخم نوغان و نهال توت در کشور وجود دارد.

تهدیدها در پرورش کرم ابریشم

وی بیان داشت: افزایش قیمت زمین و منابع آب و خاک، افزایش هزینه های کارگری، مقرون به صرفه بودن فعالیت های رقیب مثل کشت صیفی جات، مهاجرت روستائیان به شهرها و خالی شدن روستا، کاهش مرغوبیت فرش های ابریشمی به دلیل استفاده از ابریشم ارزان و نامرغوب و افت صادرات فرش ابریشم، نقدینگی ناکافی نزد تولید کنندگان، انباشته شدن محصولات داخلی در بعضی موارد به دلیل ورود بی رویه ابریشم نامرغوب و ارزان خارجی، عدم رغبت کشاورزان به تولید بدلیل درآمد کم و عدم اطمینان به آینده از جمله تهدید های کرم ابریشم در کشور و استان است.
 
 
گزارش آمار نوغانداری سال 91 در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، تعداد جعبه توزیع شده تخم نوغان در استان را سه هزار و 896 اعلام کرد و گفت: میزان پیله تر 129 تن ، پیله خشک 38 هزار و 781 تن و تعداد بهره بردار سه هزار و 75 نفر هستند.
 
راهبردهای استانی حمایت و توسعه پرورش کرم ابریشم در استان گلستان

سید محمدی گفت: ترویج و آموزش دانش روز دنیا، تقویت تشکلهای غیردولتی وابسته و برنامه ریزی توسط تشکلهای مذکور
پژوهش و تحقیقات در زمینه بهداشت و مبارزه با بیماریها، آفات کرم ابریشم و درخت توت، تکمیل چرخه تولید و گسترش صنایع در استان، توسعه روشهای جدید کاربرد ابریشم در زندگی بشر از جمله راهبردهاست.
 
منیژه تیموری نوغان دار نمونه کشور و استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: نوغان داری یک شغل است که بیشتر مردم کم زمین و محروم جامعه به آن اشتغال دارند و در سال تنها یک بار تولید دارند.
 
کمبود صنایع تبدیلی ابریشم در گلستان
 
وی افزود: انتظار داریم پیله های تولیدی خود را، خودمان تبدیل به پارچه و نخ کنیم، اما بیشتر پیله های تولیدی استان ما برای تبدیل شدن به نخ به استان های دیگر می رود و سود آن را استان های دیگر می برند.
 
وی اظهار داشت: بیشتر نوغان داران به صورت سنتی در داخل منازل به تولید نوغان می پردازند و ما انتظار داریم مسئولان نسبت به ساخت جایگاه کرم ابریشم برای نوغان داران اقدام کنند.
کد خبر 1682416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha