۷ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۲۳

گزارش مهر/

تلاش برای ارتقاء فرهنگ مطالعه/ راهی که دور نیست

تلاش برای ارتقاء فرهنگ مطالعه/ راهی که دور نیست

ابرکوه - خبرگزاری مهر: در چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری برای افزودن بر تعداد مخاطبان کتاب و افزایش سرانه مطالعه صورت گرفته است و به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها بی‌ثمر نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، همه در حال تلاش برای افزایش فرهنگ مطالعه و به خصوص مراجعه مردم به کتابخانه‌های عمومی هستند و اگر این تلاش‌ها به جد ادامه پیدا کند و همچنین مشکلات مالی نیز مانعی در این مسیر ایجاد نکند می‌توان شاهد به ثمر نشستن این تلاش ها بود.

تلاش هایی که ارزشمند است

طرح‌های بسیاری نیز در سطح کشور برای رسیدن به این هدف دنبال می‌شود. همچنین در جلسات مرتبط شهرستانی نیز به صورت مشروح توسط اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی این بحث دنبال می‌شود.

فارغ از این که تا چه اندازه برخی از برنامه‌های اعلامی و یا پیشنهادات ارائه شده در جلسات عملی می‌شود و یا امکان عملی کردن آن با بودجه های بسیار محدود در اختیار نهاد کتابخانه‌ها به خصوص در شهرستان‌ها وجود دارد نفس توجه چند ساله اخیر به امر کتابخوانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد جای خوشحالی دارد.

همگان یاور برنامه های کتابخوانی باشند

معاون فرماندار ابرکوه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی ابرکوه و بخش بهمن و کمیته سند نهضت مطالعه مفید شهرستان اظهار داشت: برای اجرایی شدن برنامه های مرتبط با کتابخوانی، سایر دستگاه‌ها نیز همکاری لازم را در خصوص به ثمر نشاندن فعالیت‌های های اداره کتابخانه‌ها داشته باشند.

مسلم فلاح‌زاده افزود: نهاد کتابخانه‌ها با همکاری سایر ارگان‌ها می تواند در ارتقاء فرهنگ مطالعه و پیشبرد اهداف در حوزه کتاب و کتابخوانی نقش بسزایی داشته باشد.

مسئول اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه نیز با اشاره به اجرایی شدن تمام مصوبات جلسه قبل آن را نشانه تلاش اداره کتابخانه‌ها و اعضای کمیته نهضت مفید کتابخانه‌ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده دانست.

نرم افزار پیام مشرق راه اندازی شد

قاسم برزگر در ادامه از نرم افزار جدید مدیریت کتابخانه‌های عمومی سخن گفت و اظهار داشت: در کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان، نرم افزار جدیدی به نام پیام مشرق در حال اجرا شدن است.

وی گفت: از خصوصیات این نرم افزار می‌توان به جذاب بودن محیط و اجرا شدن آن از طریق وب اشاره کرد و در این برنامه عضو، محدود به حضور در کتابخانه نمی‌شود و می‌تواند عملیات جستجوی کتاب، رزرو، و یا تمدید آن را از طریق اینترنت پیگیری کند و در صورتی که این نرم افزار به صورت کامل اجرا شود کار کتابداران و اعضا بسیار راحت خواهد بود و با این نرم افزار تلاش می‌شود که با توجه به فناوری روز جامعه، کتابخانه‌های عمومی هم با آن همگام باشند و شرایط مناسبی را برای عموم علاقمندان مطالعه آماده کند.

جذب کودکان به کتابخوانی یک ضرورت است

برزگر یکی از دستور کارهای این جلسه را ارائه راهکاری در خصوص چگونگی جذب کودکان و نوجوانان و همچنین عموم جامعه به کتابخانه‌های عمومی ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه با وجود برنامه‌های و اقدامات مناسبی که در این اداره انجام می‌شود هنوز تعداد کثیری از عموم مردم به کتاب و کتابخانه مراجعه نمی‌کنند و حتی برخی از مخاطبان از وجود چنین مراکز فرهنگی ناآگاه هستند.

وی با اشاره به نقش موثر آموزش و پرورش و ناحیه مقاومت بسیج خواستار تعامل موثر و عضویت دانش‌آموزان و بسیجیان و زیر مجموعه این دو مرکز فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شد.

برزگر افزود: باید شرایطی فراهم شود که تمامی دانش‌آموزان و بسیجیان و پرسنل ادارات در کتابخانه‌های عمومی ثبت‌نام کنند و از خدمات این نهاد فرهنگی استفاده لازم را ببرند و حضور در کتابخانه عمومی را جز برنامه روزمره خود بدانند.

نماینده کانون های پرورش فکری کودکان ونوجوانان ابرکوه نیز به قشر کودک و خردسال اشاره کرد و خواستار تفکیک این رده سنی از نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی شد.

قیومی افزود: با جداسازی این قشر، کتابخانه‌های عمومی و کانون‌های پرورش فکری می‌تواند خدمات بهتری را ارائه کند.

وی به لزوم جداسازی بخش اطلاع‌رسانی از مخزن کتابخانه نیز اشاره کرد و همچنین خواستار استفاده از یک مربی آی‌تی در کتابخانه‌های عمومی شد.

باید با تکنولوژی روز همراه بود / راه اندازی اینترنت پرسرعت در کتابخانه‌های ابرکوه

وی با اشاره به دستور کار بعدی مربوط به جذاب‌سازی محیط کتابخانه در حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت: دنیا همیشه با تکنولوژی روز همراه بوده است و همین تکنولوژی و استفاده از آن باعث رشد فکری و جذب افراد می‌شود و کتابخانه‌ها هم از این امر مستثنی نیستند و برای اینکه بتوانیم مخاطب خود را پیدا کنیم باید با تکنولوژی همراه باشیم.

برزگرزاده ادامه داد: در این حوزه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و هم‌اکنون در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، مراکز اطلاع‌رسانی، نمایه نشریات و اینترنت پرسرعت را راه اندازی کرده‌ایم و تلاش خود را برای رفع نواقص و کاستی‌ها به کار خواهیم بست.

وی به استفاده بیشتر از تکنولوژی روز اشاره کرد و گفت: اگر شاهد رشد چشمگیر در این بخش باشیم به صورت قطعی با جذب مخاطب روبرو خواهیم شد.

هدایت، رئیس آموزش و پرورش ابرکوه، از عضویت دانش‌آموزان در ابتدای سال جاری در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری‌ها و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص، شرایط عضویت دانش‌آموزان را در کتابخانه‌ها فراهم خواهیم کرد.

وی به کتابخانه‌های مدارس اشاره کرد و خواستار تقویت این کتابخانه‌ها  توسط اداره کتابخانه‌‌ها شد.

زمینه یادگیری فراهم شود / لزوم راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه

نماینده کانون مساجد نیز در این جلسه اظهار داشت: یادگیری فقط با مطالعه کتاب صورت نمی‌گیرد و باید زمینه یادگیری ابتدا فراهم شود.

احمد اکرمی به تقویت مساجد با کتب علمی و آموزشی اشاره کرد و خواستار توجه اداره کتابخانه ها به راه اندازی ایستگاه مطالعه در مکان های پرتردد و ایجاد انگیزه بین عموم شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه نیز اظهار داشت: استفاده از نیروی فعال و به صورت مثال یک بازنشسته فرهنگی در خصوص امور فرهنگی می‌تواند زمینه مساعدی را جهت پیشبرد اهداف کمیته نهضت مطالعه مفید فراهم آورد.

حجت الاسلام محمد پورقیومی با اشاره به لزوم معرفی کتب مفید در مساجد و ادارات و مدارس خواستار توجه اداره کتابخانه‎ها در این خصوص و ایجاد انگیزه در بین مخاطبان شد و افزود: نقش تبلیغات موثر در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت و همه ادارات و ارگان‌ها باید با هماهنگی و کمک فرمانداری تبلیغات موثری در این خصوص در سطح شهر داشته باشند و به نوعی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج کنند.

وی همچنین پیشنهاد صدور کارت عضویت ویژه برای دانش‌آموزان و بسیجیان، تاکید بر برنامه‌ریزی لازم در خصوص تخصصی کردن شرکت در برنامه‌ها و مسابقات نهاد کتابخانه‌ها را نیز مطرح کرد.

کارمندان در کتابخانه ها حضور پیدا کنند

یکی دیگر از اعضای انجمن نیز به  لزوم در نظر گرفتن تشویقات و ایجاد انگیزه‎های لازم در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: باید جوایز مناسبی جهت ترغیب عموم به مطالعه در نظر گرفته شود که راهکار خوبی برای جذب مخاطبان است.

احمدی‎پور به مناسبت‌های مختلف سال اشاره کرد و افزود: پرسنل ادارات می‌توانند در یک روز با حضور در کتابخانه‌های عمومی، وقتی را برای استفاده از خدمات کتابخانه قرار دهند.

شهردار شهر مهردشت نیز از اجرایی شدن برخی از فعالیت‌های کتابخوانی در شهر مهردشت خبر داد و اظهار داشت: با توجه به مناسبت‌های مختلف، کتب مختلفی از طرف شهرداری تهیه شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است و استقبال خوبی را نیز در این راستا شاهد بوده‌ایم.

فلاح با اشاره به لزوم در نظر گرفتن جوایز ویژه برای مسابقات کتابخانی برای ایجاد انگیزه طرح ایستگاه مطالعه، هاتف و استفاده از روحانیون محل را اقدامی موثر در ارتقای سطح مطالعه دانست.

امتیازات ویژه برای عضویت در کتابخانه‌ها

اختصاص ساعت مطالعه مفید در برنامه درسی دانش‌آموزان و بازدید از کتابخانه‌ها توسط اداره آموزش و پرورش، اطلاع‌رسانی لازم در خصوص عضویت دانش‌آموزان به صورت رایگان و الزامی کردن آن توسط اداره آموزش و پرورش، خرید یک دستگاه بلوتوث سنتر از بودجه تجهیزات سال 91 برای کتابخانه مجتمع فرهنگی با پیگیری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، اطلاع‌رسانی لازم در خصوص عضویت بسیجیان و معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی جهت جذب این قشر از مخاطبان با پیگیری ناحیه مقاومت بسیج برخی از مصوبات این جلسه بود.

معرفی یک کتاب متناسب با برنامه مطالعه مفید در هر جلسه توسط اعضای انجمن و کمیته نهضت مطالعه مفید، همکاری اداره کتابخانه‌های شهرستان در خصوص اهداء کتب مورد نیاز به محل‌های پرتردد از جمله ادارات و امامزادگان، اهدای کتب کودک توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به خردسالان و نونهالانی که تازه عضو کتابخانه شده‌اند، ایجاد یک ایستگاه مطالعه در پارک شهر با همکاری اداره کتابخانه‌ها و اهدای کتاب و پیگیری شهرداری از دیگر مصوبات این جلسه بود.

ابلاغ فرمانداری به دستگاه‌های مختلف در خصوص عضویت کلیه پرسنل ادارات به صورت رایگان و نیم بها در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، معرفی کتب مفید و جدید در مدارس و مساجد به صورت هفتگی یا ماهانه با پیگیری و همکاری ادارات تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش شهرستان و نصب بنر تبلیغات در حوزه کتاب و کتابخوانی با مساعدت مالی فرمانداری از دیگر مصوبات این جلسه بود.

پیشنهاد خبرنگار مهر مصوب شد / اتوبوس‌های بین راهی خدمات فرهنگی دریافت می‌کنند

همچنین در این جلسه با پیشنهاد خبرنگار مهر در شهرستان ابرکوه و فعال فرهنگی، طرح اشاعه فرهنگ مطالعه در قشرهای مختلف و به خصوص مسافران اتوبوس‌های بین شهری و  پارک‌های سطح شهر مورد موافقت قرار گرفت و پیگیری این مسئله توسط وی با همکاری نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یکی دیگر از مصوبات به تصویب رسید.

خبرنگار مهر در این جلسه اظهار داشت: این طرح را چند سال گذشته در برخی از اتوبوس‌های بین شهری به اجرا در آورده و مورد استقبال رانندگان و مسافران نیز قرار گرفته است.

................

عکس: مسعود ساکی

گزارش: رحیم میرعظیم

کد خبر 1682469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha