۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۰۱

موسوی با مهر عنوان کرد:

تعریف مدل احداث دومین شهرک صنعتی مرزی دنیا

تعریف مدل احداث دومین شهرک صنعتی مرزی دنیا

ارومیه- خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از تعریف و تدوین مدل احداث شهرک صنعتی مرزی ایران و ترکیه به عنوان دومین شهرک صنعتی مرزی دنیا خبر داد.

احمد موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص روند اجرای عملیات و پیگیری احداث دومین شهرک صنعتی مرزی دنیا در مرزهای ایران و ترکیه در آذربایجان غربی گفت: هم اکنون در مرحله تدوین و تعریف مدل مورد توافق طرفین برای ایجاد این شهرک صنعتی هستیم.

وی خواستار پیگیری جدی وزارت امور خارجه و نمایندگی این وزارت خانه در ارومیه نسبت به نهایی و اجرایی شدن توافقات طرفین نسبت به مکان احداث، تامین زیرساختهای و ... شد و گفت: اجرای این طرح و توافق طرفین نیاز به پیگیری جدی تر دارد.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی ادامه داد: ایجاد شهرک صنعتی مرزی مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه ضمن ارتقای همکاریها در حوزه های صنعتی، اقتصادی، فنی و مهندسی، خدماتی، درمانی و آموزشی، با تامین زیر ساختهای لازم زمینه حضور سرمایه ‌گذاران را فراهم می کند.

در این راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت 11 تیرماه سالجاری از توافق نهایی در خصوص دو منطقه ساری سو و گوربولاغ برای ایجاد شهرک صنعتی مرزی ایران و ترکیه خبر داده و گفته بود: بر اساس توافقات انجام شده، مساحت شهرک‌های صنعتی به طور مساوی دو طرف مرز خواهد بود و در شهریور سومین نشست مشترک کارگروه های ملی دو کشور برای تدوین نقشه راه، تعیین رژیم حقوقی و بحث‌های عملیاتی برگزار می شود.

فخر اله مولایی با بیان اینکه ایجاد شهرکهای صنعتی مقرون به صرفه است، اظهار داشت: ایران و ترکیه از روابط بسیار گسترده برخوردارند و ظرفیت‌های موجود در دو کشور می طلبد که همکاری اقتصادی بیشتری صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: سهولت در تولید، مبادله کالا، کاهش هزینه های حمل و نقل، دوری از تعرفه های گمرکی، ایجاد برند مشترک برای محصولات تولیدی و افزایش امنیت و در نهایت آبادانی منطقه از مهمترین دلایل توافق برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک در این دو این منطقه است.

ایجاد شهرک صنعتی مشترک به عنوان یک فعالیت بین المللی صنعتی در شرایطی که فشارهای خارجی متعدد بر کشور در راستای ایجاد تحریم ها وجود دارد می تواند نوید بخش افق روشن صنایع کشور و روند رو به رشد توسعه و ارتقای شهرکهای صنعتی در سطح منطقه و جهان باشد.

ترکیه کشوری با 77 میلیون نفر جمعیت ، یکی از شرکای عمده کشورمان در منطقه محسوب می شود، حجم کل مبادلات این کشور در سال 2011 میلادی ، 345.2 میلیارد دلار اعلام شده و رقم مبادلات ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی 33 میلیارددلار بوده است .

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال گذشته افزون بر 16 میلیون دلار بوده و مقامات دو کشور برای سال 2015 افق 30 میلیارد دلاری را ترسیم کرده اند .

آذربایجان غربی بعنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.

مرزهای بین المللی بازرگان در ماکو، سرو در ارومیه و مرز رازی در شهرستان خوی مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا از ایران به ترکیه هستند.

آذربایجان غربی در شمالغربی ایران به عنوان تنها استان هم مرز کشور با ترکیه با استانها حکاری، وان، آغری، ایغدیر و قارص کشور ترکیه هم مرز است.

کد خبر 1682860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha