۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۳۲

وال استریت ژورنال: اروپا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است

وال استریت ژورنال: اروپا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بحران اقتصادی در کشورهای حوزه یورو افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در اروپا در ماه آگوست رو به کاهش گذاشته و تعداد بیکاران در کشورهای عضو حوزه یورو در ماه جولای به 18 میلون نفر رسیده است. میزان خرده فروشی در کشورهای آلمان، اسپانیا و یونان نیز کاهش یافته است که این امر نشان می‌دهد اقتصادهای قدرتمند و ضعیف اروپا همگی تحت تاثیر بحران بدهی‌های ملی قرار گرفته‌اند.
 

برآوردها نشان می‌دهد که قیمت‌ کالاها در کشورهای اروپایی در ماه آگوست نیز بشتر از میزان پیش بینی‌های قبلی بانک مرکزی اروپا افزایش یافته است. این موضوع می‌تواند سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای حمایت از رشد اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

تشدید بحران اقتصادی در ماه‌های گذشته 5 کشور حوزه یورو را وادار ساخته تا از سایر دولت‌ها درخواست کمک مالی کنند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد اروپا به زودی دچار رکود کامل خواهد شد. اقتصاد حوزه یورو در سه ماهه دوم سال 2012 در مقایسه با سه ماهه اول 0.2 درصد کاهش یافته است وبسیاری از اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که نزول اقتصاد اروپا در ماه سپتامبر نیز استمرار پیدا خواهد داشت.

 اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های سیاست اقتصادی و بانک مرکزی ایتالیا نشان می دهد که ‌شاخص‌های اقتصادی در ماه آگوست به 0.33- رسیده که این رقم در ماه جولای 0.24- بوده است.

بنا به گزارش‌های منتشر شده از سوی یورواستات، تعداد بیکاران در حوزه یورو نیز در ماه جولای به بیش از 18 میلیون نفر رسیده است که نسبت به ماه ژوئن 88 هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه شده است. نرخ بیکاری در ماه جولای در حوزه یورو 11.3 بوده است.
 
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در حوزه یورو در ماه‌های آینده رو به افزایش خواهد گذاشت و در مقابل قدرت خرید شهروندان اروپایی کاهش خواهد یافت. تشدید بحران اقتصادی دو راهکار را پیش روی بانک مرکزی اروپا قرار داده است: نخست، کاهش نرخ بهره‌های بانکی و دیگری خرید اوراق قرضه کشورها .

آمار منتشر شده از سوی یورو استات نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در ماه آگوست به 2.6 درصد رسیده است. البته بانک مرکزی اروپا نرخ تورم برای ماه آگوست را کمتر از 2 درصد پیش بینی کرده بود. لازم به ذکر است که نرخ تورم در ماه جولای 2.4 درصد بود.

آمارهای منتشر شده از سوی کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و کاهش درآمد شهروندان اروپایی میزان اعتماد آنها نیز کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است.

پیش از این روزنامه فاینشنال تایمز آلمان در گزارشی به این موضوع اشاره کرده بود که با توجه به آمار اقتصادی منفی، اعتماد اقتصادی به منطقه یورو بیشتر از حدی که مورد انتظار بود پایین آمده است. که در این میان ضعف صادرات آلمان و وحشت از تورم در به وجود آمدن چنین شرایط  نامطلوبی نقش اساسی ایفا می‌کند.
 
کمیسیون اتحادیه اروپا  نیز اعلام کرده است شاخص اعتماد اقتصادی منطقه یورو در آگوست حدود 1.8 درصد کاهش داشته و به 86.1 واحد رسیده است. این کاهش شاخص اعتماد اقتصادی منطقه یورو بیش از انتظار اقتصاد دانان بوده چرا که آنها انتظار کاهش این شاخص تا 87.5 درصد را داشتند. این کاهش شاخص اعتماد اقتصادی اروپا برای پنجمین بار متوالی است که اتفاق می افتد و یک ضعف مستمر اقتصاد اروپایی را نشان می دهد.

افزایش نرخ تورم مانع اجرای کامل برنامه‌های بانک مرکزی برای به حرکت درآوردن اقتصاد حوزه یورو شده است.  آمار منتشر شده در خصوص میزان بیکاری‌ها نشان دهنده شکاف میان دولت‌های قدرتمند و ضعیف حوزه یورو است. به عنوان مثال، نرخ بیکاری در ماه جولای در اتریش 4.5 درصد بوده، در حالیکه  اسپانیا نرخ 25.1 درصد بیکاری را در همین ماه تجربه کرده است.

البته به نظر می‌رسد که اقتصادهای قدرتمند حوزه یورو نیز به تدریج دچار بحران اقتصادی می‌شوند. آمارهای منتشر شده از سوی دولت آلمان در روز گذشته نشان می‌دهد که میزان خرده فروشی در آلمان نیز در ماه جولای درحدود 0.9 درصد کاهش یافته است. این کاهش میزان خرده فروشی می‌تواند برای اقتصاد آلمان بسیار خطرناک باشد چرا که اقتصاد این کشوربرای تضمین رشد اقتصادی خود  به طور عمده بر افزایش میزان خرید داخلی شهروندان آلمانی استوار است.
 
میزان خرده فروشی در دو کشور بحران زده یونان و اسپانیا نیز با کاهش مواجه شده است. در یونان میزان خرده فروشی در ماه ژوئن در ماه 10.7درصد کاهش یافته است، در اسپانیا نیز خرده فروشی در ماه جولای با کاهش 7.3 درصدی رو به رو شده است.

در همین حال، یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا هشدار داده است که هم اکنون برخی از دولت‌های عضو در سطح بسیار خطرناکی قرار گرفته‌اند و این شرایط می‌تواند تهدیدی جدی برای انسجام اجتماعی در این کشورها شود.
 
پیش از این رییس کمیسیون اتحادیه اروپا درباره ابعاد وسیع اجتماعی بحران در اروپا هشدار داده و غلبه بر این بحران را بسیار دشوار توصیف کرده بود. خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در کنفرانس گفتگوهای اقتصادی آلپباخ درباره ابعاد وسیع اجتماعی بحران در اروپا هشدار داده و تاکید کرده بود که نرخ بالای بیکاری در برخی کشورهای عضو منطقه یورو خطرناک است.

وی همچنین خاطر نشان کرده بود که ابعاد گسترده بحران اجتماعی در اتحادیه اروپا می تواند به یک شکاف و جدایی عمیق بین سیاستمداران و انتخاب کنندگان و به صورت غیر مستقیم بین اتحادیه اروپا و شهروندان منجر شود.
 
ارزیابی سازمان بین المللی کار نیز نشان می‌دهد که در صورت خروج یونان از یورو و یا فروپاشی حوزه یورو از هر هشت شهروند اروپایی یک نفر بیکار خواهد بود. ارنست اکهارد از اقتصاددانان سازمان بین‌المللی کار می‌گوید که خروج یونان و فروپاشی یورو برای جوانان اروپایی فاجعه آمیز خواهد بود. به عنوان مثال، نرخ بیکاری در اسپانیا به 27.7 درصد در سال 2014 خواهد رسید. همچنین 53.3 درصد افراد بین 15 تا 24 ساله نیز بیکار خواهند بود. در این میان اقتصاد آلمان نیز تحت تاثیر این تحولات قرار خواهد گرفت و از هر ده آلمانی یک نفر بیکار خواهد بود.
کد خبر 1685889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha