۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۶:۱۷

آیت الله تهرانی تأکید کرد:

در آرزوها از خدا چه بخواهیم/ رابطه خواسته انسان و اراده الهی

در آرزوها از خدا چه بخواهیم/ رابطه خواسته انسان و اراده الهی

آیت الله مجتبی تهرانی در تشریح رابطه خواسته انسان و اراده الهی گفت: نعمت‏هایی را که نمی‏دانی در آینده از نظر بهره‏وری‏اش چطور می‏شود، به خدا واگذار کن، زیرا چیزهایی هست که تو از خدا درخواست می‏کنی امّا خودت نمی‏دانی که به نفع تو نیست. این را بدان!

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت ایام شهادت امام صادق(ع) حدیثی در مورد نعمتهای خداوند و خواسته انسان به شرح آیت الله مجتبی تهرانی در پی می آید:

روی عن الصادق «علیه‏السلام» قال : کَمْ مِنْ نِعْمِةِ اللهِ تَعالی عَلی عَبْدِهِ فِى غَیْرِ اَمَلِهِ وَ کَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ اَمَلاً اَلْخِیارُ فِی غَیْرِهِ. از امام صادق «علیه‏السلام» در روایتی منقول است که حضرت فرمودند: «کَمْ مِنْ نِعْمِةِ اللهِ تَعالی عَلی عَبْدِهِ فِى غَیْرِ اَمَلِهِ»، در ربط با نعم الهیّه، خداوند یک سنخ نعمت‏هایی را بدون اینکه انسان حتّی آرزویش را داشته به او عنایت می‏کند؛ حتّی گاهی به زبان هم جاری می‏کند و می‏گوید: باور نمی‏کردم! خدا است دیگر.

حضرت در ادامه می‏فرمایند: «وَ کَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ اَمَلاً»، و در مقابل یک سنخ اموری است که انسان مرتّب آرزو می‏کند که خدا به او بدهد و ذهنش را پرکرده و «اَلْخِیارُ فِی غَیْرِه»، حال اینکه نمی‏داند خیرش در آن نیست و اتّفاقاً در غیر از آن است.

از این روایت شریف می‏فهمیم که آن نعمتی که به درد تو می‏خورد را خدا به تو می‏رساند، چه از او بخواهی، چه نخواهی؛ این را بدان! خیرِ بنده در هرچه باشد خدا به او می‏دهد و از او منع نخواهد کرد، مگر خود بنده ردّ کند. از آن‏ طرف چه بسیار افرادی که آرزوهایی می‏کنند که به ضررشان است و خودشان نمی‏فهمند؛ پس بهتر این است که خواسته‏های خود را به خدا واگذار کنند.

پس وقتی آرزو می‏کنید بگوئید: خدایا این به ذهن من آمده، آیا خیر من است یا نه؟ برخی مسائل خیلی معمول است، مثلاً بیماری، از خدا شفا می‏خواهد، «اللهم اشفِ کل مریض»، اگر بدهی و قرض دارد، «اللهم اقض دین کل مدین»، مشکلی ندارد. امّا نعمت‏هایی را که نمی‏دانی در آینده از نظر بهره‏وری‏اش چطور می‏شود، به خدا واگذار کن، زیرا چیزهایی هست که تو از خدا درخواست می‏کنی امّا خودت نمی‏دانی که به نفع تو نیست. این را بدان! اگر خواسته‏ات برآورده نمی‏شود، به نفع تو نیست، پس رهایش کن؛ چرا؟ چون خدا چیزهایی که به نفع تو است امّا به ذهنت نمی‏آید را، اتفاقاً بدون درخواست به تو می دهد.

کد خبر 1691818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha