۲۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۵۱

سبک زندگی/

تغییر سبک زندگی غربی/ سبک زندگی مبتنی بر اندیشه توحیدی و اومانیستی

تغییر سبک زندگی غربی/ سبک زندگی مبتنی بر اندیشه توحیدی و اومانیستی

یک محقق و پژوهشگر حوزه علوم و معارف اسلامی بابیان اینکه مرگ ختم زندگی نیست مرگ وصل به عالم والاتر است گفت: انسانی که نسبت خود را با مرگ تعریف نکند زندگی بی‏ثمری خواهد داشت.

حجت الاسلام دکتر ابراهیم یعقوبیان در مورد سبک زندگی مبتنی بر باور دینی و عدم این باور به خبرنگار مهر گفت: امروزه در روانشناسی ثابت شده است که باورهای آدمی تأثیر بسزایی در رفتارهای او دارند. یعنی انسان آنگونه که می‎اندیشد رفتار می‎کند. مولوی معتقد است اگر کسی را می‎خواهید بشناسید باید اعتقادات او را بررسی کنید.

وی افزود: رفتار امروز غربیان با سبک زندگی گذشته آنها که مبتنی بر اعتقاد به کلیسا در زندگیشان بود تفاوت زیادی پیداکرده است. البته رفتار و سبک زندگی امروز مردم غرب هم نشأت گرفته از اندیشه‎های فلاسفه‎ای مانند دکارت و هیوم و کانت است. اینان پایه‎گذاران نظام و تمدن جدیدغرب هستند. رفتارهای مبتنی بر اندیشه اومانیسم است که تنها توجه و تمرکز بر دو قوه غضب و شهوت را برای غربیان به ارمغان آورده است که اکنون از مرز شهوت هم گذشته‎اند و تنها با قوه غضب وخشونت ارضاء می‎شوند. در این سبک زندگی شهوت بر شریعت غلبه دارد.

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: برعکس این سبک زندگی، سبک زندگی موحدانه است که مبتنی بر اعتقاد توحیدی است که بایستی در رفتار مؤمن ظهور یابد درواقع شریعت ظهور ربوبیت پروردگار است. اعتقاد انسان مؤمن به خدا در حوزه هستها و نیستها یا همان جهان بینی و بایدها و نبایدها یا ایدئولوژی خودش را نشان می‎دهد. یعنی باور به خدا در آداب و احکام  و طرز زندگی بر اساس اصل توحید انسان مؤمن تأثیر دارد. همه دستورات شریعت مانند رعایت حجاب، رعایت حال دیگران، و احترام به قوانین اجتماعی و... همه ظهور عقیده و نظام تربیتی توحیدی انسان مؤمن است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم و معارف اسلامی درمورد اینکه چه نسبتی میان تعریف ما از مرگ و سبک زندگی وجود دارد یا به عبارت دیگر افراد معتقد به جهان پس از مرگ چه نوع سبک زندگی‏ای با افراد عدم اعتقاد به آن دارند هم تصریح کرد: قرآن می‎گوید: اگر تمدن یا جامعه‎ای از مرگ گریزان باشد آن جامعه یا تمدن توحیدی و خداباور نیست. یک چنین فراری عاقبتش هلاکت است.

یعقوبیان تصریح کرد: یک سوم آیات قرآن به معاد مربوط می‎شوند زیرا تأثیر یاد معاد در آدمی زیاد است. اعتقاد به معاد مسیر حوزه‎های فردی و اجتماعی آدمی را جهت می‎دهد.

وی اظهارداشت: قوم یهود می‎گفتند ما دوست و ولی خدا هستیم خداوند می‎گوید می‎خواهید بدانید چه کسی دوست خداست ببینید که موضع آنها در برابر مرگ چیست آیا خواستار و مشتاق مرگ هستند؟ مرگ ختم زندگی نیست مرگ وصل به عالم والاتر است.انسانی که نسبت خود را با مرگ تعریف نکند زندگی بی‏ثمری خواهد داشت. لذا یاد معاد عامل پیراستگی از گناهان می‎شود.

کد خبر 1692509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha