۳۱ شهریور ۱۳۹۱، ۷:۴۹

ماهاتیر محمد:

دولت میانمار حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت بشناسد

دولت میانمار حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت بشناسد

کوالالامپور – دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: نخست وزیر اسبق مالزی پایمال شدن حقوق مسلمانان در میانمار را برای این کشور مدعی دموکراسی شرم آور دانست و از دولت میانمار خواست حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیو استریت تایمز، "ماهاتیر محمد" در همایش بین المللی "راه حلی برای بحران روهینگیا" در کوالالامپور افزود: خشونت و بدرفتاری بر علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار تنها زمانی که دولت این گروه اقلیت را به رسمیت بشناسد قابل حل و فصل است. 

وی به اشاره به سالها تبعیض و سرکوب مسلمانان در میانمار ، تاکید کرد: هرگاه حقوق یک اقلیت قومی و مذهبی در کشوری نادیده گرفته شود، زمینه ظلم و ستم بر علیه آن گروه فراهم خواهد شد.

ماهاتیر محمد افزود: بسیار مایه تاسف است که به دلیل اینکه دولت میانمار حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمت نمی شناسد این گروه اقلیت باید کشته شوند و خانه های آنان نیز به آتش کشیده شود.

نخست وزیر اسبق مالزی افزود: دولت میانمار در حالی اقلیت مسلمانان را به رسمیت نمی شناسد که مسلمانان روهینگیا از قرن هشتم در این کشور زندگی می کرده اند.

وی در ادامه به شرایط اقوام غیر مالایی در مالزی اشاره کرد و گفت: چینی ها و هندی هایی که سالها پیش به مالزی مهاجرت کرده اند پس از استقلال به عنوان شهروندان این کشور شناخته شده و در صلح و آرامش به زندگی خود در مالزی ادامه داده اند.

ماهاتیر محمد از سیاست های دولت میانمار در دهه های گذشته انتقاد کرد و گفت: بر اثر اجرای سیاست های غلط دولت میانمار کشورهای این منطقه مانند مالزی، تایلند و بنگلادش میزبان خیل عظمی از مهاجرین میانماری هستند.

همایش بین المللی "راه حلی برای بحران روهینگیا" از سوی بنیاد جهانی صلح پردانا مالزی برگزار شد.
 

کد خبر 1701067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha