۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۸:۴۴

کرباسی‌زاده خبر داد:

در کنگره بزرگداشت حاجی کلباسی از 11 کتاب وی رونمایی می‌شود

در کنگره بزرگداشت حاجی کلباسی از 11 کتاب وی رونمایی می‌شود

اصفهان – خبرگزاری مهر:  دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی گفت: در کنگره بزرگداشت حاجی کلباسی از 11 کتاب وی که پیش از این به صورتنسخ خطی و چاپ سنگی بوده است، رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر علی کرباسی‌زاده ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی با اصحاب رسانه، اظهار داشت: محورهای مقالات ارائه شده به این کنگره شامل سه بخش اصلی است که شامل آراء علمی حاجی کلباسی،«حاجی کلباسی، تصوف و عرفان» و «حاجی کلباسی و معاصران» است که هرکدام از این سه محور اصلی دارای بخش‌های فرعی نیز هست.

وی افزود: محققان علوم اسلامی از خاندان علامه کلباسی و از کشورهای ایران، لبنان، امارات، عراق و دیگر کشور اسلامی برای ارائه مقالاتی در این کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی با بیان اینکه حاجی کلباسی در طول عمر 81 ساله خود کتاب های زیادی تألیف کرده است، تصریح کرد: برخی از این کتاب‌ها در نوع خود بی‌نظیر و الگوی دیگر مراجعه شیعه قرار گرفته است که در این همایش از 11 اثر ایشان رونمایی و کتاب‌های دیگری نیز از وی و فرزندانش در آینده چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: آثاری از این علامه بزرگوار که به شکل چاپ سنگی و یا خطی وجود داشته جمع‌آوری شده و به چاپ رسیده که از جمله آنها کتاب « نخبه»، نخستین رساله علمی وی به زبان فارسی است که 30 نفر از مراجع از جمله شیخ انصاری و مراجع زمان حاضر دیدگاه‌های فقهی خود را در ذیل آن آورده‌اند.

کرباسی‌زاده تاکید کرد: در آن زمان 90 مجتهد به نام در اصفهان بوده‌اند و علامه حاجی کلباسی تنها کسی که آثارش به خوبی در اذهان جا افتاده و مورد استقبال بوده است.

وی اضافه کرد: ایشان در ابتدا از دادن فتوا خودداری می‌کرده است، اما میرزای قمی استاد وی به ایشان تکلیف می‌کند که رساله‌ای بنویسد تا مردم به آن مراجعه کنند که وی کتاب « نخبه» را تالیف می‌کند.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی اظهار داشت: این کتاب به شکل چاپ سنگی بوده که اکنون به صورت حروف‌چین به چاپ رسیده است.

وی افزود: برخی از این کتاب‌های قدیمی به صورت چاپ سنگی و در قطع رحلی بوده است که در چاپ جدید شامل چهار تا 10 جلد کتاب می‌شود.

کرباسی‌زاده با اشاره به آرم پوستر کنگره بزرگداشت که کلمه «اشارات» است، گفت: علامه کتابی به نام «اشارات الاصول» دارد که آن را در مدت 30 سال می‌نوشته است و این کتاب توسط علمای شیراز، قم ، عراق و نجف تدریس می‌شده است.

وی ادامه داد: به گفته علما، شیعیان 10 کتاب اصلی دارند که این کتاب یکی از آنها محسوب می‌شود و آرم  کنگره اشاره به این کتاب دارد.

به گزارش مهر، کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی در تاریخ چهارشنبه چهارم بهمن‌ماه در مسجد حکیم و در جوار مرقد این عالم شیعه برگزار می‌شود.

کد خبر 1702422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha