۲۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳

یک رسانه سوئیسی گزارش داد:

سیاستهای ضد سوری اردوغان ترکیه را منزوی می کند/ تیرگی روابط با روسیه

سیاستهای ضد سوری اردوغان ترکیه را منزوی می کند/ تیرگی روابط با روسیه

یک رسانه سوئیسی با توجه به سیاستهای ضد سوری دولت اردوغان این کشور را در مسیر انزوا ارزیابی کرده و به تیرگی مناسبات آنکارا - مسکو در سایه اینگونه سیاستهای ترکیه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اس اف" سوئیس در گزارشی نوشت: "نیکولاس گووسدو" یک پروفسور مسائل امنیتی در آمریکا این گونه اظهار داشته است که این خطر وجود دارد که سوریه به عامل اختلاف و جدایی در شراکت دینامیک و روزافزون مسکو و آنکارا تبدیل شود. پوتین می تواند نوع و روشی را که ترکیه با هواپیمای مسافربری سوریه که از مسکو عازم دمشق بود برخورد کرده است به عنوان یک مبارزه طلبی مستقیم از طرف آنکارا تلقی کند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: حدود یک سال است که دو طرف روسیه و ترکیه از این امر اجتناب می کنند که اختلاف سلیقه های آنها درباره مسئله سوریه مناسبات این دو کشور در زمینه های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. روسیه حدود دو سوم نیازهای گازی ترکیه را بر طرف کرده و همچنین قرار است در ساخت اولین نیروگاه اتمی به این کشور کمک کند.

از طرفی روسیه تصمیم به ساخت یک خط لوله انتقال گاز از طریق آبهای ترکیه به اروپا دارد. به اعتقاد "هالوک دیرسکنلی" از کارشناسان انرژِی، حداقل این بخش در آینده کمتر باید از تنش های ایجاد شده بین ترکیه و روسیه تاثیر بگیرد. دو کشور به یکدیگر نیاز دارند.

"اس اف" سوئیس در ادامه این مطلب خاطر نشان کرد: بهبود روزافزون مناسبات با روسیه برای ترکیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما نقش رهبری که ترکیه در رویارویی با رژیم اسد ایفا می کند می تواند به قیمت از دست رفتن  این متحد دیرین ترکیه تمام شود. ایران نیز با ناراحتی به سیاستهای ضد سوری اردوغان واکنش نشان می دهد. عراق نیز نظر خوبی درباره ترکیه ندارد، بخصوص اینکه این کشور به معاون فراری رئیس جمهوری عراق پناهندگی داده است.

"اندرو کوشینشس" از کارشناسان مسائل روسیه در مرکز بررسی های بین المللی و استراتژیک در واشنگتن در این باره اظهار داشته است که روسیه و ترکیه در یک مرحله منحصر به فرد نزدیکی به یکدیگر در تاریخ خود قرار داشتند؛ اما به نظر می رسد که در حال حاضر این ارتباط در حال خراب شدن است.

نویسنده در ادامه به فرود اجباری یک فروند هواپیمای مسافربری سوریه که از مسکو عازم دمشق بود در خاک ترکیه و ادعای اردوغان مبنی بر وجود مهمات روسی در این هواپیما اشاره کرده و نوشت: وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گذشته اعلام کرد که هیچ سلاحی در این هواپیما وجود نداشته است.

این رسانه سوئیسی در ادامه از نارضایتی محافل حکومتی درباره این اقدام دولت و سخنوریهای تحریک کننده بعد از آن خبر داده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: ترکیه در عرصه سیاستهای ضد سوری خود روز به روز خود را بیشتر و بیشتر تنها و منزوی احساس می کند. این کشور به فرماندهان شورشیان سوری پناه داده وخواهان یک مداخله بین المللی در سوریه است. نیروهای امنیتی ترکیه هم اخیرا بعد از حمله خمپاره ای برخی گروههای مشکوک به خاک ترکیه به این کشور آتش گشوده اند.

"فاروک لوگوگلو"، معاون رئیس مهمترین حزب مخالف در ترکیه (CHP) اظهار داشته که ترکیه در سیاستهای ضد سوری خود تقریبا منزوی مانده است. ما البته اعلام حمایتهایی را از طرف ناتو و واشنگتن دریافت می کنیم که تا حد زیادی بی مایه است.

به گزارش خبرگزاری RIA ، پوتین روز جمعه با شورای امنیت ملی کشورش درباره شرایط در سوریه مشاوره کرده است که در این نشست همچنین درباره بدتر شدن مناسبات با ترکیه نیز صحبت شده است. این در حالی است که ظاهرا در حال حاضر هر دو طرف تلاش می کنند تا درباره اعلام این حقیقت که تنشهای بین دو کشور می تواند تشدید شود انصراف دهند.
دیدار رئیس جمهوری روسیه "ولادیمر پوتین" از ترکیه نیز در حالی به تعویق افتاد که هر دو طرف تاکید داشتند که این تصمیم قبل از فرود اجباری هواپیمای سوریه در خاک ترکیه گرفته شده بود.
 

کد خبر 1719493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha