۲۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۵

درمشهد/

بانوان تاکسیران در پیچ و خم جاده های زندگی پا بر پدال موفقیت می فشارند

بانوان تاکسیران در پیچ و خم جاده های زندگی پا بر پدال موفقیت می فشارند

مشهد - خبرگزاری مهر: بانوان تاکسیران مشهدی با ورود به عرصه حمل و نقل ، در خیابان های دود گرفته و سربی این شهر چتری از آرامش برای زنان و دختران این خطه برافراشته و خود نیز در مبارزه ای مردانه در پیچ و خم جاده های زندگی پا بر پدال موفقیت می فشارند.

به گزارش خبرنگار مهر،  چند سال پیش شغل تاکسیرانی و مسافربری کاملا مردانه بود اما اکنون بانوان نیز همپای مردان در این عرصه ورود پیدا کرده و گوی سبقت را از تاکسیرانان مرد ربوده اند و در خیابان های دود گرفته رنگ آرامش را در فضای پایتخت معنوی حاکم کرده اند.

راه اندازی خط تاکسیرانی بانوان در مشهد اقدامی بزرگ بود که موجبات تسهیل در رفت و آمد  خانم ها شد و امروز شاهد آرامش روانی در خیابان های شهر رضوی و ایجاد فرصت شغلی جدید برای خانم هایی هستیم که به هر دلیلی تمایل به داشتن شغل دارند.

هم اکنون عرصه حمل و نقل عمومی با ایفای نقش بانوان رونق بیشتری یافته و خانواده های بسیاری حضور خانم ها در بخش تاکسیرانی را اقدامی شایسته و مبارک می دانند و اعتقاد دارند این اقدام باید پیشتر از این اتفاق می افتاد.

فعالیت 469 راننده تاکسی خانم در مشهد

برپایه این گزارش، در حال حاضر 469 راننده تاکسی خانم در مشهد فعالیت می کنند هرچند که این تعداد باتوجه به استقبال و تمایل بانوان و خانواده ها هنوز هم کافی نیست اما مطابق گفته های مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد تعدادبانوان تاکسیران افزایش می یابد.

هادی عطار زاده می گوید: از آنجایی که در داخل شهر برخی از افراد تمایل به استفاده از رانندگان بانو دارند به دنبال این امر مدتی است حوزه فعالیت این افراد در مشهد افزایش یافته و سازمان تاکسیرانی در سال جاری قصد افزایش تعداد آنها را دارد.

وی عنوان می کند: بیشترین تعداد بانوان فعال در حوزه تاکسیرانی را مربوط به آژانس‌ها بوده و از تمامی رانندگان فعال بانو در این شهر 50 نفر در شبکه بیسیم و 8082 به عنوان رانندگان ویژه بانوان در حال خدمات رسانی هستند.

وی بیان می کند: در حال حاضر هیچ محدودیت تعداد برای رانندگان بانو در تاکسیرانی در نظر نگرفته‌ایم و تا جایی که متقاضی داشته باشیم بر اساس ضوابط تعریف شده افراد را به‌کارگیری خواهیم کرد.

تاکسی بانوان معیار امنیت

یکی از شهروندان خانم نیز می گوید: از هنگامی که تاکسی بانوان در شهر فعالیت می کند خاطر من کاملا جمع است و به راحتی خود و دخترانم می توانیم سوار این گونه تاکسی ها که حالت اختصاصی تری دارند شویم.

زهره عباسی معتقد است، تاکسی بانوان معیار و ملاک امنیت است اما مسافربرهای شخصی نمی تواند من و سایر خانم ها را برای سوار شدن در این مسافربرها ترغیب کند.

وی عنوان می کند: رانندگان مسافربرهای شخصی چه خانم یا آقا باید ساماندهی شوند و در قالب تاکسیرانی به فعالیت خود ادامه دهند چرا که اینگونه امنیت بیشتر تامین می شود.

یکی دیگر از شهروندان نیز بیان می کند: استقبال افراد از آژانس‌های بانوان و سرویس‌های مدارس بانو بسیار زیاد است اما باید گفت در این زمینه باید فرهنگسازی نیز صورت بگیرد چرا که این شغل برای بانوان تهدیدهایی را هم به دنبال دارد.

ثریا رسولی می افزاید: تاکسیرانی بانوان هنوز در ابتدای راه قرار دارد و در این زمینه باید فرهنگسازی هایی به صورت گسترده در جامعه انجام شود تا امنیت بانوان تاکسیران تامین شود.

لیلی رفوگران هم معتقد است، تعداد تاکسیرانان بانو نسبت به مردان بسیار کمتر است که باید نسبت به افزایش بانوان تاکسیران اقدام کرد چرا که بسیاری از خانواده ها و خانم ها از این موضوع استقبال می کنند.

وی ادامه می دهد: همچنین باید مسافربرهای شخصی خانم نیز در قالب تاکسیرانی بانوان به فعالیت خود ادامه دهند چرا که اینگونه هم خود مسافربرهای شخصی خانم امنیت بیشتری دارند و هم خانم های مسافر به راحتی می توانند سوار تاکسی شوند.

نگاه جامعه نسبت به بانوان تاکسیران خوب نیست

یکی از بانوان تاکسیران نیز می گوید: مشکلات فرهنگی گریبانگیر زنان راننده است چرا که به دلیل عدم کار فرهنگی نگاه جامعه نسبت به زنان تاکسیران خوب نیست.

 زهره پرورش ادامه می دهد: هر روز از ساعت 6 صبح تا 9 شب کار می کنم و به این کار علاقه دارم اما تنها نگرانی و ناراحتی من دید غلط جامعه نسبت به زنان تاکسیران است.

او به دلایل انتخاب شغلی تاکسیرانی می افزاید: به دلیل هزینه های بالای زندگی و کمک به همسرم حاضر شدم تا در این شغل به ایفای نقش بپردازم و همسرم هم از این موضوع رضایت کامل دارد.

او به سختی های کارش نیز اشاره کرده و بیان می کند: خیلی از افراد سوار تاکسی بانوان نمی‌شوند زیرا مردم به دلیل عدم فرهنگسازی و آگاهی به رانندگان زن اعتماد نکرده و گمان می کنند تنها مردان باید عهده دار این شغل باشند.

یکی دیگر از تاکسیرانان بانو می گوید: تاکسی  بانوان نخستین ناوگان به‌طور خاص برای استفاده زنان راه‌اندازی شده وعلاوه بر امنیت بیشت، صدها زن همانند من در اثر این فرصت شغلی وارد بازار کار می‌شوند.

فریبا خسروی می افزاید: استقبال بانوان از راه‌اندازی طرح تاکسی ویژه‌زنان، نشان‌دهنده نیاز جامعه به تاکسی ویژه بانوان بوده و این امر ضروری و غیرقابل انکار بود.

علاقه به تاکسیرانی

او که هر روز از 8 صبح تا 10 شب مسافرکشی می کند می گوید: این شغل را نه بر اساس نیاز بلکه با توجه به علاقه خویش انتخاب کرده است.

سهیلا درویشی نیز که در این شغل ایفای نقش می کند با اشاره به اینکه تنها معایب این شغل نگاه منفی جامعه نسبت به زنان تاکسیران است، می گوید: در ابتدای انتخاب این شغل نگاه منفی جامعه من و سایر همکارانم را ناراحت می کرد اما اکنون با گذشت زمان به این موضوع فکر نمی کنم.

او ادامه می دهد: تنهابه ‌دلیل اینکه ‌نگاه‌ مطلوبی درجامعه ‌نسبت به‌تاکسیران شدن زنان وجودندارد، نمی توان جلوی فعالیت و ایفای نقش رانندگان زن را گرفت و به نظر می رسد در این راستا باید نگاه جامعه به این موضوع تغییر داده شود.

او معتقد است: هرشغلی که بتواند درکنارفعال ساختن زنان ودختران جامعه، عفت و وقار زنانه را حفظ کند، برای بانوان مناسب است.

مقاومت جامعه نسبت به بانوان راننده

او بیان می کند: در زمینه تاکسیرانی بانوان مقاومت های بسیاری ازسوی جامعه صورت پذیرفت اما باید دانست بانوان نیز می توانند همپای مردان موفق عمل کنند و در این خصوص باید زیرساخت‌های فرهنگی لازم در جامعه ایجاد شود.

وی می افزاید: تعداد تاکسی‌های بانوان باید با سرعت بیشتری افزایش یابد تا بانوان جامعه بتوانند از خدمات مطلوب این ناوگان حمل و نقل بهرمند شوند.

یکی دیگرازبانوان تاکسیران می گوید: من هر روز برای پشت فرمان نشستن تاکسی لحظه‌شماری می‌کنم چرا که به این کار علاقه بسیاری دارم.

مرجان صنعتی می افزاید: خانم‌ها معمولا در خودروهای مسافربران شخصی آرامش نداشتند، ولی با راه‌اندازی تاکسی بیسیم بانوان دیگر خبری از این نگرانی‌ها نیست، چرا که امنیت خانم‌ها کاملا تامین شده است.

احساس امنیت

یک جامعه شناس نیز در خصوص ابعاد روانی راه اندازی تاکسی بانوان در مشهد می گوید: با راه اندازی تاکسی بانوان بسیاری از زنان به لحاظ روانی امنیت را در فضای جامعه احساس کرده و با خاطر آسوده با تاکسی عبور و مرور می کنند.

پروانه سلطانی می افزاید: در حال حاضر خانم ها می توانند به راحتی با استفاده از تاکسی بانوان در هر کجای شهر که بخواهند تردد کنند که این امر در درجه اول خانم ها و بعد آقایان را به دلیل پیدا کردن رغیب شگفت زده کرد.

وی یادآور شد: حضور خانم‌ها در تاکسیرانی ضروری بود چرا که آنان بیشتر می‌توانند به اعصاب خود مسلط بوده و محتاط‌تر از آقایان عمل ‌کنند.

وی تاکید کرد: فعالیت خانم ها در کنار آقایان سبب ایجاد رقابت سالم شده و بدون تردید هر کدام از آنها تلاش می کنند تا با رعایت بهتر قوانین و اخلاق مداری رضایت شهروندان را جلب کنند که این امر تاثیر بسزایی بر آرامش شهر و شهروندان دارد.

وجود مجموعه‌ای که بتواند برای بانوان شرایط اشتغال مناسب و امنیت را فراهم کند یک ضرورت اساسی درجامعه بود که در حال حاضر با راه‌اندازی تاکسی بانوان این فرصت در حوزه حمل و نقل فراهم شده است.

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 1720155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha