۲۷ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۵۵

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی/

برداشت 450 تن محصول کلزا از اراضی بخش ایلخچی

برداشت 450 تن محصول کلزا از اراضی بخش ایلخچی

تبریز- خبرگزاری مهر : مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو از برداشت 450 تن محصول کلزا در سال جاری و همچنین کاشت 550 هکتار در سال زراعی 92-91 در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، حسن ایمانی ظهر امروز  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به کاشت دانه روغنی (کلزا) در بخش ایلخچی و اهمیت تولید این محصول در منطقه به علت جایگزینی با محصول پیاز و کسب مقام برتر استان از نظر تولید و سطح زیر کشت در سالهای گذشته توسط شهرستان اسکو گفت: در سال زراعی 91-90 ، بیش از 450 تن محصول کلزا از 400 هکتار از اراضی ایلخچی برداشت گردید که این مقدار محصول تولید شده توسط شرکت دانه های روغنی و بخش خصوصی و با قیمت بالاتر از نرخ تضمینی و به صورت نقدی خریداری شود.

 وی با بیان اینکه سال گذشته، 850 هکتار دانه روغنی کلزا در اراضی زراعی بخش ایلخچی این شهرستان زیرکشت رفته بود افزود: 450 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول ، بدلیل سرمازدگی ازبین رفته و شاهد کاهش محصول در مابقی سطح زیر کشت نیز بوده ایم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو همچنین از پیش بینی اولیه کارشناسان این مدیریت از تولید 3 تن محصول کلزا در هر هکتار خبر داد و گفت: بایستی بیش از 1650 تن محصول دانه روغنی در سال زراعی 92-91 در این شهرستان تولید شد.

غرامت کشاورزان خسارت دیده پرداخت می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از پرداخت غرامت کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه خبرداد.

مسعود محمدیان ظهر امروز پنج شنبه در جلسه ای  درگفتگو با خبرنگاران با بیان این که تعرفه امسال بیمه محصولات کشاورزی تغییر نکرده است افزود: از لحاظ سطح زیر پوشش بیمه نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و بهره برداران آذربایجان شرقی می توانند با مراجعه به کارگزاری های بیمه محصولات کشاورزی، مدیریت های جهادکشاورزی یا مراکز جهادکشاورزی محل زندگی ، برای بیمه نمودن اراضی سطح زیرکشت محصولات پاییزه خود اقدام کنند.

 وی میزان خسارت وارده به کشاورزان استان درسال زراعی 91–90 را700میلیارد ریال اعلام نمودو افزود: از این میزان450 میلیارد ریال خسارت مربوط به بخش باغی،180میلیارد ریال به بخش زراعت وبقیه نیزمربوط به بخش دام وشیلات بوده است.

محمدیان با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش بودجه بیمه محصولات کشاورزی از یک‌هزار و500 میلیارد ریال به هشت‌هزار و500 میلیارد ریال، جزء یک بند 22 قانون بودجه سال جاری را اصلاح کردند ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس دولت مکلف است در جهت توسعه بیمه کشاورزی اعتباری معادل هشت‌هزار و500 میلیارد ریال در قالب حق بیمه سهم دولت و مازاد خسارات پرداختی موضوع مواد 32 و 33 اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی از محل اعتبارت بند (ش) ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه موضوع تنخواه‌گردان خزانه کشور (ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور) تأمین و پرداخت کند.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آشنایی کشاورزان با مزایای بیمه محصولات کشاورزی باید افزایش یابد افزود: با توجه به وقوع پدیده های طبیعی مانند سرمای شدید و یخبندان ، سیل ، تگرگ و خشکسالی که تاثیر بسیار زیادی در کاهش تولید و وارد آمدن خسارت به کشاورزان دارد، نهادینه شدن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی در استان ضروری است.

 وی با بیان اینکه دولت سازمان مدیریت بحران را مکلف کرده که بابت خسارت محصولات کشاورزی به کشاورزان غرامت نپردازد ادامه داد: بنابر این تکلیف، کشاورزان موظف هستند محصولات خود را بیمه کنند.

کد خبر 1723051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha