۲ آبان ۱۳۹۱، ۲۰:۴۱

میر آخوری:

قابلیت مناطق ییلاقی استان برای کشت درختچه های زرشک

قابلیت مناطق ییلاقی استان برای کشت درختچه های زرشک

گرمسار- خبرنگار مهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار گفت: بسیاری از مناطق ییلاقی استان سمنان به خصوص شهرستان های گرمسار و آرادان قابلیت کشت درختچه های زرشک را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام میرآخوری عصر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به مساعد بودن موقعیت ییلاق های استان سمنان جهت کشت درختچه های زرشک افزود: هر درختچه به طور متوسط بین هفت الی هشت کیلو گرم زرشک مرغوب تولید می کند.

وی یادآور شد: درختچه های کاشته شده در مناطق ایوانکی و آرادان هم اکنون به عنوان مراکز توزیع نهال های زرشک  مورد استفاده متقاضیان و بهره برداران زرشک قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با اشاره به این مطلب که در ابتدا درختچه های زرشک به صورت طرح پایلوت در آرادان و ایوانکی کاشته شد تصریح کرد: کشت آزمایشی با موفقیت روبرو شد و سازگاری خود را با آب و هوای این مناطق نشان داد.

میرآخوری عنوان کرد: تعداد 500 اصله نهال زرشک، شش سال قبل از شهرستان های بیرجند و قائنات به استان وارد شد و امروز شاهد ثمر دهی مطلوب این درختچه ها در مناطق ییلاقی استان هستیم.  

وی تکثیر توسط پاجوش را متداول ترین روش ازدیاد درختچه زرشک بی دانه ذکر کرد و خاطرنشان کرد: معمولا برای این کار از پاجوش های دو تا سه ساله که دارای مقدار کافی ریشه و در حدود 70-60 سانتی متر طول داشته باشند برای ازدیاد آن استفاده می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار در خاتمه تصریح کرد: پاجوش ها از درختچه های شش ساله و مسن تر تهیه شده و فروش آن ها می تواند علاوه بر فروش میوه درآمد خوبی را نصیب زرشک کاران نماید.

به گزارش مهر: زرشک فواید داروئی زیادی دارد که مهمترین این فواید را می توان محرک جذب آهن در بدن، تصفیه کننده خون، افزایش دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن، ضد عفونی کننده و درمان کننده سنگ کلیه دانست.

کد خبر 1726580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha