۳ آبان ۱۳۹۱، ۲۰:۲۸

با حضور معاون وزیر/

پیشرفته‌ترین کتابخانه پزشکی کشور در بوشهر افتتاح شد

پیشرفته‌ترین کتابخانه پزشکی کشور در بوشهر افتتاح شد

بوشهر - خبرگزاری مهر: افتتاح پیشرفته‌ترین کتابخانه پزشکی کشور، افتتاح پورتال و مرکز داده (دیتا سنتر) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و استفاده از دانش هسته‌ای در شهرک‌های دانش و سلامت عنوان خبرهای کوتاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشرفته‌ترین کتابخانه پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با حضور معاون تحقیقات و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، استاندار بوشهر و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

معاون تحقیقات و فن‍آوری اطلاعات وزارت بهداشت در در آئین افتتاح این کتابخانه گفت: در زمینه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های وابسته این کتابخانه که با استفاده از سیستم RFID فعالیت می‌کند کار را برای دانشجو، مدیر و تصمیم‌گیر آسان کرده است به این معنا که می‌توان به راحتی تشخیص داد که از چه نوع کتاب‌هایی بیشتر استفاده می‌شود تا برنامه‌ریزی برای خرید کتاب‌ها هدفمند شود.

دکتر مصطفی قانعی افزود: استفاده از فن‌آوری اطلاعات موجود در این کتابخانه مدیریت را در برنامه‌ریزی و کنترل آسان می‌کند که امیدواریم به‌زودی در تمام کشور از این سیستم استفاده شود.

این کتابخانه در سه طبقه با متراژ 1200 متر با هزینه‌ای بالغ بر ده میلیارد ریال ساخته شده که به نسل جدید سیستم‌های اطلاع‌رسانی و تکنولوژی RFID(Radio Frequncy Identification یا سیستم شناسایی هوشمند کتابخانه) مجهز است. کار تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه با هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیارد ریال با جدیدترین امکانات نرم‌افزار و سخت‌افزار کتابخانه‌ای در شهریور ماه 1391 به اتمام رسیده است.

افتتاح پورتال و مرکز داده (دیتا سنتر) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پورتال و مرکز داده(دیتا سنتر) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با حضور معاون تحقیقات و فن‌آوری اطلاعات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مرکز داده قابل حمل برای نگهداری داده‌ها در محیطی کنترل شده درون یک کانتینر استاندارد را طراحی و اجرا کرده است که هدف اصلی از فراهم‌سازی این مرکز قابلیت دسترسی بالا به اطلاعات، توسعه‌پذیری، امنیت و مدیریت داده هاست.

این مرکز دارای سیستم اطفای حریق است و سیستم برق آن طوری طراحی شده که در صورت قطع برق به یو‌پی‌اس(منبع ذخیره) وصل می‌شود و پس از 5 ثانیه بر روی ژنراتوری که بدون صداست قرار می‌گیرد.

دکتر شاهینی معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: راه‌اندازی این سیستم در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اولین اقدام است و بیش از بیست دانشگاه با ما تماس گرفته‌اند و خواهان بازدید از این سیستم شده‌اند. برای این سیستم 5هزار متر لوله‌گذاری زمینی انجام شده که 37 بار فشار را تحمل می‌کند.

شبکه ملی سلامت (شمس) در راستای ایجاد طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف اتصال دایم، امن و سریع تمام مراکز بهداشتی درمانی وخانه‌های بهداشت به یکدیگر و اجرای سامانه‌های یکپارچه و هماهنگ مانند سامانه سلامت ایرانیان و پرونده الکترونیکی سلامت طی تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شرکت مخابرات بوشهر و سازمان فناوری اطلاعات ایران اجرا می‌شود.

در این شبکه اطلاعات مربوط به سلامت مردم استان در 340 نقطه شامل مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی در سطح استان ثبت می‌شود.

استفاده از دانش هسته‌ای در شهرک‌های دانش و سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از دانش هسته‌ای در ارتقای بخش سلامت در شهرک‌های دانش و سلامت در اولویت فعالیت‌های این شهرک‌های دانش و سلامت قرار خواهد گرفت.

مصطفی قانعی اظهار داشت: طبق برنامه پنجم توسعه قرار است پنج شهرک دانش و سلامت در کشور ایجاد شود و استان بوشهر یکی از استان‌های مورد نظر برای ایجاد این شهرک‌ها در نظر گرفته شده است. استفاده از دانش هسته‌ای در ارتقای بخش سلامت در شهرک‌های دانش و سلامت در اولویت فعالیت‌های این شهرک‌های دانش و سلامت قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در تمام زمینه‌های سلامت نیازمند استفاده از دانش هسته‌ای هستیم و بوشهر به عنوان مکانی مناسب برای این کار مطرح است. آماده‌ایم تا از دانش هسته‌ای موجود در استان بوشهر برای بخش تحقیقات و فناوری سلامت در کشور استفاده کنیم. برای این کار علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دیگر دستگاه‌های مرتبط با سلامت نیز باید حضور داشته باشند تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

کد خبر 1728154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha