۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۱۷

با همکاری بنیاد بیلر/

اثر مارکس ارنست ترمیم می‌شود/سفر یک تابلو نقاشی از ایران به آلمان

اثر مارکس ارنست ترمیم می‌شود/سفر یک تابلو نقاشی از ایران به آلمان

مدیر امور موزه‌ها و مدیر بخش ترمیم بنیاد هنری بیلر با حضور در موزه هنرهای معاصر، مذاکره برای ترمیم آثاری از موزه و به امانت بردن اثری از مارکس ارنست را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مارکوس گراس مدیر بخش ترمیم آثار هنری و  اولیور ویک مدیر امور موزه‌ای و موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر و نیز احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در نشستی که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، حضور یافته و درباره ترمیم آثار مارکس ارنست سخن گفتند.

در ابتدای این نشست آقایی گفت:‌ دوستان ما از بنیاد بیلر به ایران آمده‌اند تا در مورد امانت‌ دادن کار ماکس ارنست با ما وارد مذاکره شوند ولی کاری که در نظر دارند از ما به امانت بگیرند احتیاج به ترمیم دارد.

به گفته احسان آقایی، این اثر به دلیل ترک خوردن رنگ‌های گوشه سمت راست بالای اثر نیازمند مرمت و بازسازی است و از آنجایی که مرمت آثار خارجی توسط موزه‌های خارجی انجام می‌شود، هیاتی از بنیاد بیلر برای بررسی این اثر به ایران آمده‌اند.

وی افزود: این هیات کارشناسی بعد از بررسی اثر مارکس ارنست، نظرات و برآورد هزینه‌ را به موزه هنرهای معاصر تهران ارائه می‌دهند سپس موزه در این خصوص تصمیم خواهد گرفت. البته در مورد امانت دادن یک اثر باید توضیح بدهم که برخی اوقات مجموعه‌داران خصوصی برای آثار خود که به جایی به امانت می‌دهند مطالبه پول می‌کند ولی موزه‌ها معمولا برای امانت دادن آثارشان پول مطالبه نمی‌کنند ولی مطلوب ما این است که اگر قرار شد اثر ماکس ارنست به آلمان برود موسسه بیلر خود این اثر را ترمیم کند.

آقایی گفت: آثاری در قبل و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شده که می‌توان به خرید آثار هنری از بنیاد بیلر اشاره کرد. با توجه به اینکه آرشیو موزه‌ها نیاز به بازنگری دارد بر آن شدیم تا از کارشناسان بنیاد بیلر برای بازدید از آثار بیلر دعوت کنیم.

آقایی بیان کرد: اثری که از این هنرمند در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود دچار آسیب‌دیدگی شده است بنابراین از دو کارشناس بنیاد بیلر خواستیم تا برای ارزیابی به جهت مرمت این اثر به تهران بیایند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اندازه بزرگ اثر مارکس ارنست گفت: با توجه به آنکه این اثر در اندازه‌های 354 در 232 سانتی متر است و در واقع یک اثر بزرگ به شمار می‌رود، امکان جابجایی آن وجود ندارد از این رو مرمت و بازسازی اثر در موزه انجام خواهد شد.

در ادامه اولیور ویک ضمن یادآوری رابطه دیرین و خوب بنیاد بیلر و موزه هنرهای معاصر طی سالیان گذشته گفت: آثار هنری که در موزه‌ها نگهدااری می‌شود پس از نیم قرن نیاز به مرمت دارد. بخش مهمی از اثر ماکس ارنست در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و بخش‌های دیگری از آن نیز در موزه آلمان و مجموعه‌داران خصوصی نگهداری می‌شود.

موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر گفت: خوشبختانه آثار هنری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود از محافظت خوبی برخوردار است بنابراین آثاری که در گنجینه موزه وجود دارد دچار آسیب‌دیدگی عمیق نمی‌شود.

ویک خاطرنشان کرد: با تعاملاتی که با موزه هنرهای معاصر تهران خواهیم داشت و رایزنی هایی که صورت می گیرد بر آن هستیم تا پس از مرمت اثر مارکس ارنست این اثر بی نظیر را که یکی از مهمترین بخش های نقاشی این هنرمند است را برای برگزاری نمایشگاهی در موسسه بیلر به امانت بگیریم.

وی در مورد نمایشگاهی که قرار است بنیاد بیلر در آلمان برگزار کند توضیح داد: نمایشگاه ماکس ارنست سال 2013 در موسسه بیلر برگزار خواهد شد.

همچنین در این نشست ماکوس گروس تصریح کرد: اثر مارکس ارنست دچار ترک‌خوردگی شده است و نیاز به مرمت دارد که با توجه به سال خلق آن و اینکه این اثر یک تابلوی تزئینی بوده که از روی دیوار و با تکنیکی خاص به روی تابلو برگردانده شده است، کاملا طبیعی است.

کد خبر 1729712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha