۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۴۱

جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار نمی‌شود

جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار نمی‌شود

پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی سال را برگزار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید اخوان معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اعلام این خبر گفت: دبیرخانه جشنواره پژوهش فرهنگی سال کلیه آثار ارسالی به دوره‌های دوازده (1389) و سیزدهم (1390) جشنواره را از جنبه موضوع مورد بررسی قرار داد و نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حجم قابل توجهی از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، معطوف به حوزه‌هایی است که لزوماً در شرح وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

وی افزود: بسیاری از آثار ارسالی به جشنواره پژوهش فرهنگی سال، طی دو دوره گذشته معطوف به نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است؛ این آثار می‌توانند در جشنواره‌های دیگر مثل جشنواره فارابی یا جایزه کتاب سال مطرح شوند. لذا تصمیم گرفته شد تا بر اساس صلاح و صرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز بهینه هزینه کردن بودجه‌های پژوهشی در جهت ارتقای کیفیت آثار تولید شده در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» در سال 1391 برگزار نشود.
 
دبیر اجرایی جشنواره پژوهش فرهنگی سال، تشویق پژوهشگران به انجام پژوهش‌های فرهنگی در فضای عمومی و فرهنگی کشور به‌ ویژه در حوزه‌های مختلف هنر و در راستای شرح وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی سال دانست و گفت: یافتن پشتوانه‌ای علمی برای فعالیت‌های فرهنگی اثر بخش و ایجاد بستری برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی به ‌ویژه در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب، چاپ و نشر و رسانه‌های جدید از دیگر اهداف مهم برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی سال، بوده است.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، همچنین با اشاره به هدف توسعه رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه فرهنگ و هنر و نیز شناسایی پژوهش‌های خارجی انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر ایران از طریق برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: امیدواریم پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر، آثار محققانه و کاربردی خود را در این حوزه و بر اساس نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دقت و کیفیت بهتر تهیه و تولید کنند تا مقدمه‌ای باشد بر معرفی آثار برتر در «جشنواره پژوهش فرهنگی سال.
 
فروردین ماه امسال نیز یحیی طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بر ضرورت انجام پژوهش‌های فرهنگی در کشور تأکید کرده و خاطر نشان کرده بود: جای پژوهش‌های فرهنگی در کشور خالی است. وی لازمه اجرای فعالیت‌های فرهنگی اثربخش را انجام پژوهش به عنوان پشتوانه علمی این فعالیت‌ها دانسته و گفته بود: رصد سالانه پژوهش‌های فرهنگی با هدف معرفی این پژوهش‌ها به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نیز تقدیر از پژوهشگران آن‌ها ضروری است.
 
دبیر علمی جشنواره پژوهش فرهنگی سال ویژگی خاص این جشنواره را معطوف بودن آن به پژوهش‌های فرهنگی اعلام کرده و تاکید کرده بود جشنواره پژوهش فرهنگی سال تشخص ویژه‌ای نسبت به دیگر جشنواره‌ها مانند جشنواره فارابی دارد و اجرای آن با این ویژگی می‌تواند معنادار باشد.
کد خبر 1730421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha