۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۳۲

دکتر "استفن" در گفتگو با مهر:

ایران حق استفاده از انرژی هسته ای را دارد/ نیاز اروپا به منابع انرژی خاورمیانه

ایران حق استفاده از انرژی هسته ای را دارد/ نیاز اروپا به منابع انرژی خاورمیانه

یک کارشناس آلمانی در گفتگو با خبرنگار مهر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را حق ایران دانسته و با توجه به وابستگی غرب به منابع غنی انرژی در خاورمیانه از تلاش این بلوک برای برتری جویی در منطقه سخن گفته و تصریح کرد که در محاسبات غرب، رژیم ایران و برنامه اتمی این کشور از هم جدا نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر "جنز پتر استفن" از فعالان صلح آلمانی و سخنگوی سازمان "پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگهای اتمی"  (IPPNW) در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اتحادیه اروپا با تشدید قطعنامه ها علیه ایران چه هدفی را دنبال می کند اظهار داشت: تشدید قطعنامه باید ایران را به ادامه مذاکرات با نتیجه کنترل گسترده تر برنامه اتمی این کشور وا دارد و در عین حال  از اظهارات جنگ طلبانه در اسرائیل که در مبارزات انتخاباتی قرار دارد و این سخنوریها را از حد گذرانده، جلوگیری کند.
 
وی افزود: ایران حق مسلم پیشبرد برنامه اتمی غیر نظامی و تحقیقاتی مبتنی بر قراردادهای بین المللی را دارد و باید به صورت هماهنگ در شفاف سازی مسائل حل نشده همکاری کند.
 
این کارشناس آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد که سازمان ((IPPNW اصرار دارد که ایران باید در کنفرانس آینده سازمان ملل درباره سلاحهای کشتار جمعی، بدون پیش شرط شرکت کند.
 
دکتر "استفن" در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا غرب با برنامه اتمی ایران مشکل دارد یا با رژیم در این کشور، اظهار داشت: میزان علاقه غربیها به ایران یکسان نیست و وابستگی کشورهای مختلف غربی به تهران، بسته به احتیاجات انرژی آنها بسیار متفاوت است. هر گونه وقفه در روند تامین انرژی اروپا  که پیامد تشدید اختلافات و درگیری نظامی  با ایران  باشد به اروپا لطمه بسیار شدیدتری نسبت به آمریکا خواهد زد.
 
 
وی افزود: اما در عین حال غرب می خواهد (با تمام این تفاوتها) خود را به صورت یک ائتلاف متحد نشان داده و برتری قدرت خود در منطقه را با تکیه بر قدرت آمریکا حفظ کرده و نفوذ خود را افزایش دهد. بر اساس محاسبات سیاسی غرب، رژیم ایران و برنامه اتمی این کشور از همدیگر جدا نیستند. از نظر غرب این دو (رژیم ایران و برنامه اتمی این کشور) مبنای ادعای برتری جویانه ایران در منطقه ای بزرگتر را تشکیل می دهند که بخش اعظمی از کشورهای غربی به منابع انرژی این منطقه وابسته است.
 
این کارشناس آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اگر ایران از برنامه اتمی خود دست بکشد رضایت خاطر غربیها جلب می شود اظهار داشت: همانطور که گفته شد ایران حق استفاده از انرژی هسته ای را دارد. برای غرب هم با وجود همه تفاوتهایی که در میزان وابستگی به ایران وجود دارد علاقه کنترل منطقه همچنان وجود داشته و در اولویت است. در این راستا IPPNW کاهش وابستگی غرب به منابع انرژی منطقه که سهم مهمی در روند صلح دارد را خواستار است.
 
دکتر استفن در پایان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که نظر شما درباره اظهارات سید حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی ومسئول پیشین مذاکرات ایران با غرب در نشست اخیر (IPPNW ) چیست اظهار داشت: "سید حسین موسویان" که به دعوت سازمان "پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگهای اتمی"  به این نشست آمده بود یک سری از دلایلی را برشمرد مبنی بر اینکه چرا ایران علاقه ای به تولید سلاح اتمی ندارد. علاوه بر این وی در آلمان پیشنهادات خود برای راهکارهای  دیپلماتیک حل اختلافات بین المللی را ارائه داده است و  (IPPNW ) تلاش می کند تا این گونه پیشنهادات دیپلماتیک برای عموم مردم آشکارتر و روشن تر شود.
--------------------------------
گفتگو: زکیه شریعتمدار تهرانی
کد خبر 1732688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha