۱۹ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۳۱

میراث فرهنگی در 7 روز؛

راز سرای دلگشا فاش شد /صادرات زیلو به 65 کشور

راز سرای دلگشا فاش شد /صادرات زیلو به 65 کشور

ارائه مدارک و مستندات پیرامون خروج سرای دلگشا از فهرست میراث ملی، صادرات زیلو به 65 کشور و شناسایی رشته های دیگر صنایع دستی قابلیت دار برای صادرات، گران شدن نرخ بلیت هواپیما و تخریب کاخ حمیدیه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته معاونت میراث فرهنگی کشور دغدغه افتتاح مرکز مطالعات منطقه ای میراث معنوی حوزه اسیای غربی و مرکزی را داشت. این مرکز که 23 کشور را تحت پوشش قرار می دهد این هفته با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی نشست شورای حکام را برگزار کرد تا اوایل هفته آینده بتواند این مرکز را رسما افتتاح کند.

همچنین اعلام شد که در نیمه دوم فوریه امسال به مدت 5 روز اعضای 23 کشور عضو برای بررسی موضوعات پیرامون میراث معنوی در تهران حضور پیدا کنند.

تخریب شبانه راههای مخفی کاخ حمیدیه خوزستان

اما اتفاق ناخوشایند میراثی هم مربوط به یکی از آثار باستانی بود. کاخ حمیدیه در استان خوزستان دهم مهر١٣٨٠با شماره ثبت٣٩٨٠ به فهرست آثار ملی افزوده شد، درحال تخریب است. این موضوع از سوی اداره میراث فرهنگی پیگیری شد اما عنوان کردند که اکنون این عمارت در اختیار شبکه آبیاری کرخه و شائور زیر نظر وزارت نیروست. سازمان میراث فرهنگی نیز نامه نگاری هایی انجام داد اما تا کنون هیچ نتیجه ای نگرفته است.

اکنون دوستداران میراث فرهنگی در خوزستان خبر از تخریب شبانه این کاخ را می دهند و عنوان می کنند که این عمارت که بارها دستخوش تغییرات و تخریب های گوناگون قرار گرفته به دور از چشم مسئولان میراث فرهنگی به صورت شبانه تخریب می شود. این تخریب نیز از زیرزمین کاخ که راههای مخفی داشته است شروع شده است.

صادرات زیلو به 65 کشور 

خبر خوشایند دیگر در این هفته این بود که مدیرکل امور بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: جمع کل صادرات صنایع دستی در سالهای 84 تا 87 بالغ بر 470 میلیون دلار است که در مقایسه با آمار سالهای 88 تا 90 که بیش از یک میلیارد دلار بوده است، قابل مقایسه نیست.

همچنین وی اسامی رشته های صنایع دستی قابلیت دار برای صادرات صنایع دستی را اعلام کرد و گفت که در این میان زیلو و گلیم به 65 کشور جهان فرستاده می شود.

رضایت گردشگران اروپایی از تجربه سفر به ایران

در حوزه گردشگری نیز برخی از کارشناسان این حوزه، طبق بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که گردشگران اروپایی از تنوع صنایع دستی ایران و جاذبه های گردشگری آن اطلاعات زیادی ندارند اما در زمان برگشت، رضایت کاملی از این سفر دارند.

آنها اعلام کردند که گردشگران اروپایی در بین شش ویژگی مربوط به رستوران، کمترین میزان رضایت را از تنوع رستوران ها داشته اند و این ویژگی به عنوان نقطه ضعف در بخش رستوران شناخته می شود. همچنین تنوع و کیفیت غذا و نوشیدنی و نیز کیفیت خدمات، تهدیدهای بالقوه مقصد ایران در بخش رستوران هستند. اغلب گردشگران از یکنواختی و تکراری بودن غذاها در رستوران ها گله مند بودند. طبق گفته یکی از آنان، ما به عنوان گردشگر مایل به خوردن غذاهای معمولی هستیم که مردم عادی در خانه هایشان می خورند نه غذاهایی که در رستوران می خورند.

گران شدن بلیت هواپیما متقاضیان سفرهای هوایی را منصرف می کند

عضو هیات مدیره انجمن صفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با بیان اینکه افزایش نرخ بلیت باعث کاهش تقاضای تورهای هوایی شد گفت: درحالی که رئیس سازمان هواپیمایی چند روز پیش از افزایش 50 درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داده بود به یکباره با افزایش 70 درصدی قیمت مواجه شدیم که این موضوع ما را شوکه کرده است.

ناصر گلدوست گفت: گردشگران داخلی بیشتر از طریق زمینی با تور سفر می کنند و تعداد این سفرها از سفرهای هوایی بیشتر است با این حال زمانی که یکباره نرخ بلیت اضافه می شود، مسافران کمتری رغبت پیدا می کنند از تورهای هوایی استفاده کنند اما در مجموع همیشه گفته و باز هم می گوییم که موافق آزادسازی نرخ هستیم.

نمایشگاه هتلداری و صنایع وابسته افتتاح می شود

افتتاح نمایشگاه هتلداری و صنایع وابسته، در محل سالن نمایشگاه حجاب با حضور معاون گردشگری کشور افتتاح شد اما هتلداران از آن استقبال نکردند.

بیش از 40 غرفه متشکل از گروه هتل های کشور، شرکت های تجهیزکننده و نشریات تخصصی این حوزه در نمایشگاه حضور داشتند اما تنها سه گروه هتلی غرفه دار بودند.

رمزگشایی از ابهامات روند خروج سرای دلگشا از فهرست میراث ملی

سرای دلگشای تهران چندی پیش به حکم دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی خارج شد که اعتراض مدیران میراث فرهنگی را در پی داشت. این درحالی است که سازمان میراث فرهنگی پیش از ثبت این اثر و حتی حکم خروج آن از فهرست میراث ملی، مجوز تخریب آن را صادر کرده بود.

مدیرعامل شرکت دلگشا درست دو ماه و 20 روز پس از ثبت این اثر در فهرست میراث ملی کشور یعنی در روز 16/11/86 خطاب به رحیم مشائی مدیرکل وقت سازمان میراث فرهنگی کشور، ابراز نارضایتی خود را از ثبت این اثر اعلام کرد.

یکی از دلایل وی، این بود که مجوز تخریب و نوسازی این بنا در سال 84 در جلسه کمیته منتخب فرهنگی با حضور شهردار منطقه 12، رئیس میراث تهران و رسول خادم، رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به امضا رسیده بوده است.

مدیرعامل شرکت دلگشا در بخش دیگری از این نامه آورده که در صورتجلسه همین کمیته آمده است که طی تفاهمنامه ای بین میراث فرهنگی و شهرداری و شرکت مشاوران باوند، اجازه تخریب و نوسازی مدرسه حافظ، سرای دلگشا و پروژه خیام(بازار فرش) داده و مقرر شد که این طرحها به کمیسیون ماده 5 ارسال و برای ساخت پارکینگ با شهرداری منطقه هماهنگی لازم انجام شود.

کد خبر 1733321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha