۱۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۴۲

گزارش خبری تحلیلی مهر/

روابط ویژه ریاض و تل‌آویو؛ از ترور دانشمندان ایرانی تا حمله به سودان

روابط ویژه ریاض و تل‌آویو؛ از ترور دانشمندان ایرانی تا حمله به سودان

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: با در نظر گرفتن شواهد اخیر در منطقه می توان نظر تحلیلگران آگاه در این باره که تحولات اخیر باعث نزدیکی ویژه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شده است را تایید کرد.

نخست؛همکاری برای ترور دانشمندان هسته ای

باری لاندو روزنامه نگار آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: مقامات موساد به توافقی مشترک با همتایان سعودی خود درباره تامین مالی عملیات ترور دانشمندان و نخبگان هسته ای ایران رسیده اند.

به گزارش رادیو رژیم صهیونیستی مقامات سعودی برای تحقق این موضوع یک میلیارد دلار بودجه برای سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) در نظر گرفته اند.

 

بیشتر همپیمانان رژیم صهیونیستی در منطقه سقوط کرده‌اند و نمی‌توانند نقش مهمی در جهان عرب ایفا کنند. از این رو، عربستان سعودی تنها کشوری است که در برابر جمهوری اسلامی ایران ایستاده است و آخرین خط دفاعی تل آویو علیه تهران محسوب می شود.
گزارش دانشگاه تل آویو

افشاگری این روزنامه نگار آمریکایی در حالی رخ داده است که پیش از این برخی تحلیلگران آگاه منطقه ای تاکید کرده بودند: تحولات اخیر جهان عرب و منطقه باعث افزایش خطرات در زمینه بقای رژیم پوشالی اسرائیل و افزایش نگرانی مقامات آل سعود در زمینه نتایج احتمالی  اعتراضات مردمی شده است.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا در گفتگویی وجود روابط دوستانه و قوی بین این رژیم و عربستان سعودی را تایید کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این باره تاکید کرد:روابط بین تل‌آویو و ریاض در زمینه‌های گوناگون دوستانه و قوی است.

نتانیاهو افزود: رژیم اسرائیل و عربستان سعودی منافع اقتصادی و سیاسی مشترکی در خاورمیانه دارند.

عربستان؛ آخرین امید رژیم صهیونیستی

بر پایه گزارشی که دانشگاه تل آویو در ماه می گذشته منتشر کرد، عربستان سعودی آخرین امید و خط دفاعی اسرائیل است و این رژیم عربستان را به عنوان آخرین شانس برای حفاظت منافع سیاسی خود در جهان عرب توصیف می‌کند.

در این گزارش آمده است که بیشتر همپیمانان رژیم اسرائیل در منطقه سقوط کرده‌اند و نمی‌توانند نقش مهمی در جهان عرب ایفا کنند. از این رو، عربستان سعودی تنها کشوری است که در برابر جمهوری اسلامی ایران ایستاده است و آخرین خط دفاعی تل آویو علیه تهران است.



این گزارش یادآور شد که خاندان آل سعود برای رژیم اسرائیل بسیار مهم است، زیرا عربستان سعودی در کشورهای یمن، مصر، عراق و لبنان، برای کاستن از نفوذ ایران در  منطقه فعالانه تلاش می‌کند.

افزون بر این، پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس فاش کرد:عربستان سعودی به سراغ موساد رفته است تا از این سرویس جاسوسی برای گردآوری اطلاعات و مشاوره درباره ایران کمک می‌کند.

آخرین طرح؛ حمله به کارخانه تسلیحاتی سودان

منابع آگاه روز گذشته فاش کردند که حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به کارخانه اسلحه سازی یرموک سودان، نه از طریق سودان جنوبی بلکه با پرواز جنگندههای این رژیم از فراز حریم هوایی عربستان سعودی رخ داده است.

مقامات سودان جنوبی اخیرا تاکید کردند در این حمله نقشی نداشته اند و جنگنده های صهیونیستی از این کشور به پرواز در نیامده اند. برهمین مبنا جنگنده های صهیونیستی برای رسیدن به سودان از بندر عقبه باید از فراز کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی و مصر عبور کرده باشند.

خاطرنشان می شود پروازهای هوایی بر فراز حریم هوایی یک کشور هرگز بدون هماهنگی صورت نمی پذیرد و در عملیات اخیر رژیم صهیونیستی می توان همدستی اعراب به ویژه سران عربستان سعودی را مشاهده کرد.

 

عربستان سعودی به سراغ موساد رفته است تا از این سرویس جاسوسی برای گردآوری اطلاعات و مشاوره درباره ایران کمک می‌کند.
ویکیلیکس

تحلیلگران معتقد هستند این نگرانی ها سران ریاض و تل آویو را به این فصل مشترک رسانده که برای رویارویی با موج تحولات در مسائلی استراتژیک همپیمان شوند که شاید افشاگری باری لاندو یکی از مهمترین و البته خطرناک ترین این توافقات باشد.

البته در جهت دیگر نباید از نقش ویژه کاخ سفید در تلاش برای نزدیک کردن تل آویو و ریاض در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران چشم پوشی کرد. آن چنان که نمی توان هدایت این روابط را از طرفی به جز واشنگتن متصور شد. در همین راستا اخیرارسانه های ترکیه فاش کردند آمریکا تلاشهای ویژه ای برای برقراری روابط دوستانه و سطح بالاتر میان تل آویو و آنکارا در راستای سرنگونی نظام حامی مقاومت در سوریه به کار گرفته است.

از طرفی پیروزیهای اخیر حزب الله لبنان در اقدامات اطلاعاتی، پاسخ مشترک و بی سابقه شاخه های نظامی فتح و حماس با موشک باران شهرکهای صهیونیستی،  ثبات جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریمهای اعمال شده و ناتوانی در تغییر نظام سوریه همگی باعث شده ائتلاف منطقه ای - بین الملی ضدمحور مقاومت در تلاشهای خود برای ضربه زدن به این توانمندیها یکپارچه تر از گذشته شود.

از این منظر می توان  نزدیک شدن عناصر منطقه ای به یکدیگر همچون عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی و آنکارا به تل آویو را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

کد خبر 1734565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha