به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب از هفت فصل تشکیل شده است: در فصل اول با عنوان «نسبت جامعهشناسی و الهیات در راستای همزیستیِ اجتماعی سالمتر» نگارنده تلاش کرده است تا به این پرسش پاسخ دهد که «چگونه فهم از نسبت میان جامعهشناسی و الاهیات میتواند به همزیستیِ اجتماعی سالمتر یاری رساند؟» بر همین اساس، در ابتدا سنخهای سهگانهای از کیفیت فهم در خصوص نسبت میان جامعهشناسی و الاهیات بیان شده است: متضاد غیرقابل همزیستی با یکدیگر، متشابه، و متضاد قابل همزیستی با یکدیگر. پس از بررسی استلزامات هریک از سنخهای مذکور در رابطه با همزیستی اجتماعی، نسبت مطلوب تقریر شده است.
فصل دوم با عنوان «گفتمان حقوقی و آموزشی ایران در بازنمایی ملتها، ادیان و کشورها» با بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان به بررسی کلیه کتابهای درسی آموزشی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان رشته انسانی به عنوان گفتمان آموزشی رسمی ایران درباره جایگاه و چگونگی بازنمایی ملتها، ادیان و کشورهای جهان با تکیه بر مواد مرتبط در قانون اساسی کشور میپردازد. با توجه به نظریههای بازنمائی و ایدئولوژی در این تحقیق نشان داده شده است که گفتمانهای حاکم در موضوع فوق نسبت به برخی کشورها مثل آمریکا و انگلیس در تمام مقاطع ثابت بوده و با توجه به ایدئولوژی اسلام گرایانه و حمایت از محرومین این گفتمانها در نظام حقوقی و آموزشی به ویژه در مورد فلسطین و مردم مظلوم آن بازنمایی شده است.
نگارنده فصل سوم با عنوان «دینداری، رسانهها و صلحطلبی» بیان میدارد که با وجود فراهم بودن زمینه محیطی مناسب اعم از زمینهای فرهنگی، حقوقی، و سیاسی، رسانهها در جامعه دینی لزوما دینی عمل نمیکنند و دلیل آنرا جهل افراد به عمل مطابق با ارزشهای دینی و ناتوانی از تشخیص مصداق و تضاد ارزشهای دینی با منافع مادی و ترجیح منفعت مادی بر ارزشهای دینی از سوی روزنامه نگاران و مدیران خبری دانسته است.
فصل چهارم با عنوان «هماوایی ادیان در مصاف با فرآیندهای دگرگونساز» ضمن ارائه تعاریف «دین» و «فرآیند»، به بررسی نسبت آنها با ادیان پرداخته و سپس در أخذ مؤیداتی برای اثبات هماوایی ادیان در مصاف با این فرایندهای دگرگونساز بحث نموده است. نگارنده فصل پنجم با عنوان «همزیستی جهانی و رویکرد آیندهاندیشانه به جنگ و صلح» از میان سه پارادایم آیندهنگرانه «تکرار تاریخ»، «قطع تاریخ» و «تکامل و درونزایی تاریخ» دیدگاه سوم را با تفکیک لایهای و همزمانی سه جریان تاریخی که شامل حرکت مردم، حرکت نخبگان و حرکت صاحبان قدرتهای سیاسی و اقتصادی است را مورد تحلیل قرار داده و فرآیند تکاملی صلح و جنگ را در بستر این سه روند در جهان آینده بررسی نموده است. نویسنده فصل ششم با عنوان «ادیان ابراهیمی: مشابهتها و مغایرتها» سعی نموده است از طریق یافتن اشتراکات دینی راهی برای همزیستی جستجو نماید.
فصل هفتم با عنوان «مفهوم بردباری مذهبی در آموزههای قرآنی» ابتدا ابعاد مختلف این مفهوم را در فلسفه سیاسی و حقوق بشر تبیین نموده؛ سپس میکوشد ابعاد مختلف مفهوم بردباری مذهبی را در آموزههای قرآن کریم بررسی کرده و مفاهیم گسترده و متعالی آنرا روشن سازد. فصل هشتم با عنوان «اقلیتهای دینی و همزیستی مسالمتآمیز آنها در جامعه اسلامی» در آغاز به بررسی اصل همزیستی مسالمتآمیز از منظر قرآن و سنت پرداخته، سپس به بحث قرارداد ذمه، شروط آن، جزیه و ادله أخذ آن و نهایتاً به تعهدات طرفین و حقوق اهل کتاب از جمله حقوق و آزادیهای فرهنگی، مذهبی (حق انجام عبادت، آزادی عقیده و داشتن اماکن مقدس) حقوق سیاسی (حق آزادی بیان) و به حقوق قضایی و اقتصادی آنان پرداخته است.
این اثر با گفتارهایی از مهدی اعتمادیفر، حسن بشیر، علیرضا دهقان، علیرضا شجاعی زند، رضا عاملی، مرضیه قاسمی، کبری قربانی، عبدالرحیم گواهی، محمد حسین مظفری، فهیمه ملکزاده و حنانه نصرت خوارزمی به نگارش در آمده است.
کتاب «دین و همزیستی مسالمتآمیز» با تلاش یونس نوربخش به همت دانشگاه امام صادق(ع) و مرکز مطالعات بینالملل دینی دانشگاه تهران در سال جاری به بهای 70000 ریال منتشر شد.
نظر شما