۱۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۰۳

همزمان باجشن بزرگ غدیر،

برگزاری سمینارامام علی و وحدت اسلامی درجاکارتا / تاکیدبر وحدت امت اسلامی

برگزاری سمینارامام علی و وحدت اسلامی درجاکارتا / تاکیدبر وحدت امت اسلامی

کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: همزمان با عید غدیر وروز امامت و ولایت و به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا و موسسه ایجابی ، جشن بزرگ غدیر و سمینار امام علی (ع ) و وحدت اسلامی با حضور بیش از 3 هزار تن در سالن ورزشی مرکز فرهنگی وتاریخی "تامان مینی جاکارتا" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر از جاکارتا ، طی این جشن علاوه بر اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری  ، سمیناری  با موضوع امام علی (ع)  و وحدت اسلامی نیز برگزار گردید .

در این سمینار، آیت الله تسخیری مشاورعالی مقام معظم رهبری درامور جهان اسلام ورئیس شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهور درامور اهل سنت ، محمود فرازنده سفیر کشورمان درجاکارتا ، پرویرا معاون هماهنگی های سیاسی و امنیتی وزارت کشور اندونزی ، دکتر محمد زین رئیس دفتر تحقیقات و توسعه وزارت دین اندونزی ، دکتر احسان ودکتر جلاالدین رحمت از اندیشمندان اندونزیایی و دکتر صفاخواه رئیس مرکز مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون وحدت اسلامی و وحدت امت اسلامی از دیدگاه امام علی سخنرانی کردند.

معاون وزیر کشور اندونزی طی  سخنانی گفت : اندونزی کشوری است با تنوع نژادی ، قومی و مذهبی وقوانین اساسی کشور نیز بر ضرورت احترام و پذیرش این تنوع تاکید داشته و از آن به عنوان فرصتی جهت توسعه وپیشرفت کشور یاد می کند.

پرویرا افزود: التزام به حفظ آزادی و حقوق مردم واقلیت ها از لوازم دموکراسی در اندونزی است و مسئولین کشور نیز همه اقوام و گروههای مذهبی را به همزیستی واخوت دعوت می کنند .

معاون وزیر کشور اندونزی در بخش دیگر از سخنانش پیروی از سیره پیامبر (ص ) و امام علی (ع) در حفظ وحدت و همدلی میان مسلمان را ضروری دانسته و از علماء و مبلغین خواست تا با پیروی از سیره وسنت پیامبر و امام علی جامعه را بسمت وحدت واتحاد هدایت نمایند.

سفیر کشورمان نیز در مراسم افتتاحیه طی سخنانی به تشریح بنیان ها و مناسبات قدرت وائدئولوژی پرداخت وگفت : هم قدرت هایی که ایدئولوژی می سازند مانند کمونیسم و هم کشورهایی مانند آمریکا وغرب که با ائدئولوژی لیبرال دموکراسی به قدرت دست یافتند به دلیل آنکه از پشتوانه اراده ومشیت الهی و ماهیت معنوی برخوردار نبودند با شکست مواجه شده اند.

محمود فرازنده افزود:  در دوره معاصر این تنها جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بود که توانست بنام الله و با بهره گیری از اصول وارزشهای اسلامی به قدرت برسد.

سفیر کشورمان در ادامه سخنانش ضمن تشریح دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) در خصوص وحدت شیعه وسنی خاطر نشان ساخت جدایی و تفرقه میان شیعه وسنی سیاسی و از طریق دشمنان اسلام بوده و بازگشت به اسلام ناب محمدی راه حل اساسی رهایی از تفرقه در جهان اسلام بشمار می رود.

وی همچنین روز غدیر را روز کمال نعمت دین  و متعلق به همه انسانها و همه زمانها دانست و ابراز امیدواری کرد تا امت اسلامی با اتکاء به مشترکات ودرک صحیح شرایط حساس کنونی راه را بر تلاش های تفرقه انگیزان ببندند.

در ادامه این برنامه آیت الله تسخیری روز غدیر را روز وحدت امت اسلامی خواند و یادآورشد ؛ پیامبردر خانه ابوطالب تربیت شد و علی تربیت یافته در دامان پیامبربود .

وی افزود: علی شاگرد مکتب پیامبرپروده مکتب قرآن بود و جز به سعادت امت اسلامی و وحدت مسلمانان و عمل به دستورات واوامر قرآن در اعتصام بحبل الله وپرهیز از تفرقه نمی اندیشید و همواره در گفتار و کردار در مسیر تحقق این اصل قدم گذاشت .

مولوی اسحاق مدنی دیگر سخنران این جلسه نیز طی سخنان مبسوطی مشکل کنونی جهان اسلام را تفرقه وجدایی دانست و گفت :علیرغم اینکه امروزه مسلمانان از حیث جمعیت ،امکانات مادی و رشد علمی در بالاترین سطح خود قرار دارند ولی بیش از هر زمان دیگر دچار تفرقه و شکاف شده  و فرصت بهره گیری دشمنان اسلام را بیش از پیش فراهم ساخته اند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به مشترکات فراوان موجود بین شیعه وسنی و جایگاه اهل البیت و حضرت علی ابن ابیطالب در نزد اهل سنت ،افزود: در زمان شهادت علی ابن ابیطالب همه او را افضل صحابی خواندند و امروزه نیز سادات در نزد مسلمانان اهل سنت از جایگاه والایی برخوردارند.

در ادامه این سمینار دکتر محمد زین از علماء و چهره های علمی اهل سنت اندونزی ، دکتر جلاالدین رحمت رئیس مجمع اخوت شیعه وسنی اندونزی و همچنین دکتر صفاخواه رئیس مرکز مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هر یک پیرامون جایگاه علی ابن ابیطالب  در نزد اهل سنت ، پیام غدیر و سیره علی ابن ابیطالب در وحدت امت اسلامی به تفصیل سخن گفتند. 
 

کد خبر 1735392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha