۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱:۰۱

تئاتر در هفته/

مرحوم شدن سهوی جعفر والی/ افتتاح جشنواره تئاتر صاحبدلان

مرحوم شدن سهوی جعفر والی/ افتتاح جشنواره تئاتر صاحبدلان

مرحوم شدن سهوی جعفر والی هنرمند با سابقه تئاتر، افتتاحیه جشنواره تئاتر صاحبدلان، منصوب شدن مجدد اتابک نادری به مدیریت تماشاخانه سنگلج، عیادت گروه نمایش"مکبث" از مصطفی عبدالهی و پایان نمایش"یک تنبیه باشکوه" به دلیل شکستگی بینی فقیه سلطانی مهترین اخبار تئاتر هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین خبر تئاتری هفته مرحوم شدن سهوی جعفر والی بازیگر با سابقه تئاتر ایران ازسوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت ارشاد بود.

این بازیگر بازیگر با سابقه سینما و تئاتر ایران طی یادداشتی به خبرگزاری مهر در خصوص لغو مقرری ماهیانه خود از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت ارشاد به دلیل خبر کذب درگذشتش این وضعیت را مورد نقد قرار داد.

در بخشی از یادداشت جعفر والی چنین آمده است: بنا به تشخیص کارشناسانه نماینده تام‌الاختیار وزیر ارشاد در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، اینجانب جعفر والی از تاریخ 1/5/91 به رحمت ایزدی پیوستم و به دستور وی از دریافت حق کرامت هنرمندان به مبلغ ماهی 180 هزار تومان محروم شدم.

به گمان وی بازماندگان اینجانب فریب کیسه مال دنیا را خورده و تا آن زمان خبر مرگ اینجانب را به آن مقام محترم اعلام نکرده‌اند و آن مقام با رجوع به مراجعی که جزو اسرار است و ما انسان‌های عادی به آن دسترسی نداریم رحلت ایزدی اینجانب را با هوشمندی و کاردانی ذاتی کشف فرموده و بلافاصله برای اینکه اموال بیت‌المال دستخوش دستبرد وارثین اینجانب قرار نگیرد دستور به لغو پرداخت 180 هزار تومان مقرری ماهیانه این مرحوم فرمودند.

محمدحسین نیرومند دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان در پاسخ به یادداشت جعفر والی با عنوان "چهار ماه است که مرحوم شده‌ام" را که در تاریخ 14 آبان امسال در خبرگزاری مهر درج شده بود نیز یادداشتی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد.

وی در این یادداشت عنوان کرد: به دلیل تشابه نام فامیل استاد جعفر والی با یکی از هنرمندان حوزه تجسمی که قبلا به رحمت ایزدی پیوسته بودند در تاریخ 15/5/ 91 نام ایشان را در فهرست تغییر وضعیت پرداخت‌های طرح تکریم هنرمندان قرار دادم که بابت این اشتباه سهوی، از استاد والی پوزش می‌طلبم.

 گرچه قصد پاسخگویی به نامه استاد را ندارم اما سؤال این است که آقای والی چگونه توانسته‌اند مبتنی بر یک اشتباه سهوی، از ضمیر حقیر نسبت به خودشان مطلع گردند؟ مگر آنکه خود نیز به آن مرجعی که در متن نامه فرموده‌اند: "آن مقام با رجوع به مراجعی که جزو اسرار است و ما انسان‌های عادی به آن دسترسی نداریم" متصل باشند!

 

 اتابک نادری مدیر تماشاخانه سنگلج شد

اتابک نادری به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج از قادر آشنا حکم گرفت. قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی در متنی جداگانه خطاب به علیرضا مصلح تهرانی،  ضمن تشکر از زحمات وی در زمان تصدی سرپرستی تماشاخانه سنگلج آورده است: هنرمند گرامی، جناب آقای علیرضا مصلح تهرانی، باسلام و احترام، انجام خدمت در مجموعه‌های هنری، بدون تعلق خاطر نسبت به این حوزه چیزی فراتر از انجام وظایف اداری نخواهدبود. بدین وسیله از زحمات بی‌دریغ جنابعالی که با تعلق خاطری وافر در جهت ارتقای جایگاه تماشاخانه سنگلج در طی دوران سرپرستی این مجموعه ارزشمند کوشیده‌اید قدردانی می‌کنم و توفیق روزافزون‌تان را از خداوند متعال خواستارم.

در متن حکم اتابک نادری به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج نیز آمده است: هنرمند گرامی، جناب آقای اتابک نادری، باسلام و احترام، "تماشاخانه سنگلج" به تارک تاریخ ارزشمند تئاتر کشورمان می‌درخشد و از این روست که خاستگاه تئاتر ملی لقب گرفته است. این مجموعه نفیس که با حضور پرشور هنرمندان و مخاطبان در طی سالیان باعث قوام و دوام تئاتر ملی بوده است، اکنون با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی زمانه نیاز به ارتقای جایگاه توسعه بیش از پیش دارد.

نظر به تعهد جنابعالی و دلبستگی عمیقتان به این مجموعه ارزشمند شما را به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج منصوب می‌کنم. امیدوارم با اتکال به خداوند و همراهی هنرمندان و مسوولین فرهنگی،‌ شاهد تحقق طرح توسعه تماشاخانه و ارتقای جایگاه این مجموعه در عرصه ملی و بین‌المللی باشیم.

اتابک نادری به جز بازیگری تئاتر و سینما، پیش از این نیز از سال 1385 تا 1390  مدیر همین تماشاخانه بوده و به عنوان مسوول هنرهای نمایشی استان اردبیل،‌ مدیر عامل مجتمع فرهنگی هنری فدک (اردبیل) ،‌معاون پژوهشی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیر هماهنگی تئاتر استانها و مشاور امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی نیز دارای سابقه مدیریتی است. 

افتتاحیه سومین جشنواره تئاتر صاحبدلان

مراسم افتتاحیه سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر صاحبدلان که عصر پنجشنبه 11 آبانماه در محوطه باز تئاتر شهر برگزار شد یکی از اخبار مهم تئاتر در هفته گذشته بود. در این مراسم که با اجرای نقالی و نواختن موسیقی ایرانی همراه بود حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود فرهنگ دبیر اجرایی جشنواره، ابراهیم گله دار زاده، صادق موسوی رئیس تئاتر شهر، شهرام نوشیر مدیر تئاتر خیابانی و... حضور داشتند.

قبل از آغاز مراسم نمایش نقالی، مداحی در وصف حضرت علی (ع) و اجرای قطعاتی از موسیقی با همراهی سازهای دیوان، نی و دف اجرا شد. و سپس محمود فرهنگ و حمید شاه آبادی سخنرانی های کوتاهی در رابطه با برگزاری این رویداد هنری کردند.

 "مکبث" به عیادت مصطفی عبدالهی رفت

حضورگروه نمایش "مکبث" به کارگردانی قطب‌الدین صادقی در منزل مصطفی عبدالهی که به دلیل بیماری در منزل استراحت می کند از دیگر اخبار جالب توجه هفته گذشته بود. به همین دلیل گروه نمایش"هنر" یک جلسه از تمرین خود را در منزل این بازیگر برگزار کردند.

مصطفی عبدالهی از بازیگران و هنرمندان با سابقه عرصه تئاتر است که به دلیل بیماری چندی است از صحنه تئاتر فاصله گرفته است. عبدالهی که از اعضای گروه "هنر" به سرپرستی قطب‌الدین صادقی است سال‌ها در این گروه حضور داشته و در نمایش‌های "آرش"، "هفت قبیله گمشده" و "یادگار زریران" به ایفای نقش پرداخته است. در اوایل دهه هشتاد و بعد از اجرای نمایش "هفت قبیله گمشده" مصطفی عبدالهی گرفتار بیماری شد و تا به امروز با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. 

اما گروه نمایشی "مکبث" در اقدامی قابل ستایش و به دلیل بستری بودن عبدالهی، تمرین نمایش خود را در منزل این بازیگر عرصه تئاتر برگزار کردند. صادقی در این جلسه تمرین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همسر مصطفی عبدالهی که ایثارگرانه از وی مراقبت و پرستاری می‌کند یادی از بازی‌های قابل توجه عبدالهی کرد و اخلاق و رفتار حرفه‌ای او را ستود.
 
سپس صحنه‌ای از نمایش "مکبث" با حضور میکائیل شهرستانی، کرامت رودساز و عباد نظری در کنار مصطفی عبدالهی تمرین شد. عبدالهی با وجود ضعف جسمانی با انگیزه‌ای بالا در کنار دیگر اعضای گروه تمرین صحنه مورد نظر را دنبال کرد و گروه نمایشی "مکبث" روزی موفق را سپری کرد.
 
پایان "یک تنبیه با شکوه"
 
نمایش "یک تنبیه باشکوه" به کارگردانی بهزاد مرتضوی چهارشنبه 17 آبان آخرین اجرای خود را روی صحنه تالار حافظ می برد. این نمایش که از 27 مهر روی صحنه تالار حافظ بود به دلیل انجام عمل جراحی بر روی شکستگی بینی بازیگر اصلی این نمایش فقیه سلطانی که از ابتدای کار رخ داد،  زودتر از موعد مقرر به کار خود پایان می دهد.
 
"یک تنبیه با شکوه" کاری از بهزاد مرتضوی با مضمون داستان زن و شوهری جوان که در موقعیتی خاص گرفتار شده اند ، چهارشنبه 17 آبان ساعت 20:30 به اجرای خود در تالار حافظ پایان می دهد. 
 
کد خبر 1737940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha