۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۶

گزارش خبرنگار مهر از چین/

هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین افتتاح شد/ پیش به سوی چین جدید

هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین افتتاح شد/ پیش به سوی چین جدید

با افتتاح رسمی هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین می توان گفت برگ مهمی در تاریخ سیاسی این کشور ورق خورد و باید در سال های آینده و بر اساس سیاست های جدید حزب منتظر بروز چین مدرن تر و قوی تری بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، صبح امروز 8 نوامبر هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و به نظر می رسد راهی جدید پیش روی این کشور قرار دارد و با تغییرات و اصللاحات اساسی ای که در ساختار این حزب و چگونگی اداره کشور در نظر گرفته شده است باید انتظار داشت در پنج سال آینده جهان با چینی قدرتمندتر رو به رو شود.

مراسم امروز که طبق اعلام قبلی راس ساعت 9 صبح در تالار بزرگ خلق در میدان تیان آن من برگزار شد، میزبان بیش از 2 هزار نفر بود که خیلی از آنها را اعضای حزب کمونیست از اقصی نقاط چین تشکیل می دادند. بسیاری از چهره های حاضر هم از نظامیان چین بودند که با لباس فرم به مراسم آمده بودند.

حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در این مراسم پررنگ بود و با اینکه سخنرانی مراسم به زبان چینی ایراد شد با این حال خبرنگاران مراسم را دنبال کردند.

در این مراسم هو جین تائو رئیس جمهوری فعلی چین و دبیر کل حزب کمونیست به ایراد سخنرانی مفصلی به زبان چینی پرداخت که این سخنرانی در اصل گزارش عملکرد حزب در پنج ساله گذشته برای اداره کشور بود.

این گزارش 46 صفحه ای در حالی توسط وی خوانده می شد که مهمانان سیاسی و حزبی و نظامی کنگره نسخه ای از آن را در اختیار داشتند ولی خبرنگاران در پایان مراسم آن را دریافت کردند.

عکس ها از خبرگزاری شینهوا

تنها سخنران افتتاحیه کنگره هو جین تائو بود که از ساعت 9 تا 10:30 گزارش عملکرد حزب در دوره هفدهم را خواند و اجرای موسیقی زنده و سرود ملی چین توسط گروه کر نظامی دیگر بخش مراسم بود.

برخلاف مراسم های بزرگ در ایران که پر از حاشیه و سخنرانی و پذیرایی است این مراسم در کمال سادگی و با یک پذیرایی چای و با تمرکز بر اهداف اصلی خود برگزار شد؛ زدودن حاشیه های هزینه ساز و بعضا بی فایده و پرداختن به متن.

هو جین تائو که در مقام دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین  سخن می گفت همچنین به نمایندگی از هفدهمین دوره کنگره، گزارش کاری حزب را خواند.

نکته قابل توجه در تاکیدات رئیس جمهوری چین این بود که بر ادامه راه سوسیالیستی اشاره کرد.

وی بارها و بارها در سخنانش اشاره کرد که این حزب کمونیست با ویژگی های چینی است؛ یعنی حزب کمونیست چین.

هو جین تائو در گزارش خود تاکید کرد: این حزب باید برای همیشه بر اندیشه مائو تسه دونگ، تئوری دن شیائو پین و نظریه سه نماینده پایبند باشد. 

وی همچنین به حمایت از بخش خصوصی در اقتصاد کشورش تاکید کرد.
 
دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با اشاره به هدف ایجاد جامعه مرفه توضیح داد: تا سال 2020 ارزش تولیدات ناخالص داخلی و میانگین درآمد مردم در مقایسه با سال 2010 دو برابر می شود.
 
یکی از فرازهای مهم صحبت های هو جین تائو اشاره به دموکراسی و توجه به حقوق مردم بود. به گفته وی، مسئولان حزب در نظر دارند همزمان با پیشبرد اصلاحات نظام سیاسی، مردم سالاری فراگیر را نیز محقق کنند. نمونه تحقق این امر را هم افزایش کرسی های نمایندگان کارگران و کشاورزان و ارتباط نزدیکتر با مردم دانست.

کد خبر 1738534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha