۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۰۷

واکنش به گزارشهای مهر/

تجارت ذغال به جلسه مسئولان هم کشیده شد/ تشکیل کمیته ویژه در لرستان

تجارت ذغال به جلسه مسئولان هم کشیده شد/ تشکیل کمیته ویژه در لرستان

خرم آباد - خبرگزاری مهر: به دنبال انتشار گزارشهای متعدد در خبرگزاری مهر در زمینه تجارت ذغال در زاگرس از جمله استان لرستان موضوع به جلسه شورای سلامت استان نیز کشیده شد تا کمیته ای برای بررسی این موضوع و اتخاذ راهکارهای لازم تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

این در حالیست که تخریب جنگلهای بلوط لرستان برای تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز عمق آن بیشتر می شود به طوریکه به راحتی در برخی مناطق شهر می توان تابلوهایی را دید که روی آن نوشته شده است: "ذغال بلوط موجود است"!

این امر از یک سو نگرانیهایی را در باب سلامت مردم بر اثر استفاده از ذغال ایجاد کرده و از سوی دیگر موجب هشدارهایی از سوی فعالان محیط زیست در زمینه نابودی جنگلهای استان با استمرار این وضعیت شده است.

ذغالگیری از درختان بلوط؛ معاوضه سرمایه ای هنگفت با بهایی ناچیز

محمد حسین بازگیر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه در استان لرستان یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر 20 درصد جنگلهای زاگرسی و 10 درصد جنگلهای ایران در استان لرستان قرار دارند.

وی وجود آفات و بلایای طبیعی، خشکسالی و عوامل انسانی را از جمله مشکلات موجود در زمینه جنگلهای لرستان برشمرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان به مشکلاتی که به دست انسانها برای جنگلهای لرستان رخ می دهد اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر برخی از مردم استان به بهای بسیار ناچیز اقدام به از بین بردن درختان و جنگلهای لرستان می کنند.

سالانه 10 هزار درخت تبدیل به ذغال می شود

بازگیر ساخت ذغال از چوب درختان جنگلی توسط مردم را از جمله مشکلات و معضلات موجود در این زمینه عنوان کرد و گفت: با احتساب جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری در قالب 400 هزار خانوار در لرستان اگر هر نفر دو کیلو در ماه زغال استفاده کند سالانه 10 هزار درخت جنگلی لرستان از بین می رود.

وی افزود: با این اوصاف این میزان درخت معادل 500 هکتار جنگل و مرتع با عمر بالای 100 سال است که به راحتی مردم آنها را نابود می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه بخشی از این تخریب ها و تبدیل درختان به ذغال توسط رستورانها، مجتمع های بین راهی ها، مراسم ها و مناسبتها صورت می گیرد، ادامه داد: از سوی دیگر برخی سودجویان نیز با استفاده از این فضا دست به تجارت ذغال می زنند.

وی تصریح کرد: این در حالیست که تهیه، حمل و نقل و استفاده از درختان برای درست کردن ذغال بر اساس قانون ممنوع است.

لرستان درگیر تبعات ناشی از نابودی جنگلها

یک فعال و کارشناس محیط زیست نیز در این رابطه با بیان اینکه در سال 54 هزار هکتار جنگل در محدوده زاگرس نابود می شود تصریح کرد: در استان لرستان یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل وجود دارد که با احتساب یک درصد نابودی، سالانه 12 هزار هکتار از جنگلهای لرستان به دست مردم از بین می رود.

محمد قاسمی با اشاره به مزایای وجود جنگلها و مراتع در زاگرس ادامه داد: جنگلها با آب آشامیدنی در ارتباط هستند و موجب افزایش و حفظ منابع آب زیرزمینی می شود.

این فعال محیط زیست خشک شدن دریاچه کیو در خرم آباد را یکی از عواقب کاهش سطح آبهای زیرزمینی برشمرد و گفت: پیش از این دریاچه کیوه تنها 15 تا 20 روز در سال خشک می شد و این در حالیست که خشکی دریاچه کیو به 8 ماه رسیده است.

قاسمی با بیان اینکه دریاچه کیو امسال از اواخر مرداد ماه به "گل" نشست، افزود: در حال حاضر این دریاچه تنها 4 ماه دارای آب است.

وی با تشریح نقش جنگلها و مراتع در حفظ منابع آب زیرزمینی و سطحی گفت: ریشه درختان موجب می شود که آب باران 40 درصد بیشتر به درون زمین جذب شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: با نابودی جنگلها ما در حقیقت دو امتیاز مهم را از دست می دهیم، یک امتیار به دلیل عدم جذب آب و یک امتیاز دیگر نیز به خاطر شستشوی خاک و جمع شدن آن پشت سدها.

تخریب جنگلها و تغییرات اقلیمی در لرستان

قاسمی با بیان اینکه در سال گذشته در منطه چگنی شاهد وقوع سیل بودیم، ادامه داد: این در حالیست که وقوع سیل در تاریخ این منطقه سابقه نداشته است.

وی افزود: دلیل وقوع این سیلابها نابودی جنگلها است چرا که دیگر سد طبیعی در مقابل نزولات جوی و بارشها وجود ندارد.

این فعال محیط زیست همچنین با اشاره به تولید 60 درصد اکسیژن جهان توسط درختان گفت: جنگلها موجب خنک شدن هوا و تولید اکسیژن می شوند و نابودی آنها شرایط غیرقابل جبرانی را برای کره زمین رقم خواهد زد.

قاسمی با بیان اینکه تا چند سال پیش خرم آباد مفرح ترین تابستان ایران را داشت گفت: این در حالیست که در سالهای اخیر خرم آباد بعد از شهر اهواز به گرم ترین مرکز استان در کشور تبدیل شده است.

وی همچنین با بیان اینکه هر هکتار جنگل در سال 68 تن گرد و غبار را به خود جذب می کند تصریح کرد: این در حالیست که ما به دست خود جنگلها را نابود می کنیم.

صراحت قانون برای برخورد با متخلفان در زمینه ذغالگیری از جنگلها

این فعال محیط زیست همچنین به خطر افتادن جان حیات وحش را یکی دیگر از اثرات نابودی جنگلها عنوان کرد و گفت: جنگلها زیستگاه بسیاری از گونه های طبیعی محسوب می شوند که متاسفانه امروزه توسط عوامل انسانی در حال نابودی هستند.

قاسمی همچنین تبدیل جنگلها به ذغال را یکی دیگر از خطرت نابودی این ظرفیت طبیعی دانست و گفت: متاسفانه این امر موجب شده که بسیاری از جنگلهای بلوط استان با تبدیل شدن به ذغال از بین برود.

وی تاکید کرد: بر اساس مواد 42 و 48 قانون حفاظت از جنگلها و مراتع تهیه، حمل و نقل و استفاده از درختان برای ساخت ذغال ممنوع بوده و باید بر اساس قانون با متخلفان برخورد لازم صورت گیرد.

این فعال محیط زیست بر ضرورت طبخ غذا با گاز در رستورانها و مجتمع های بین راهی تاکید کرد و گفت: جلوگیری از تهیه و استفاده از درختان به عنوان ذغال ابتدا باید از رستورانهای استان آغاز و سپس در مراحل بعدی بین اقشار مختلف مردم فرهنگسازی شود.

تشکیل کمیته ای برای بررسی معضل ذغالگیری

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان نیز با تاکید بر اهمیت حفظ جنگلها و مراتع استان اظهار داشت: در این راستا دستگاههای متولی امر به خصوص منابع طبیعی باید از عرصه های طبیعی استان حراست کند.

حسن شریعت نژاد با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته ای برای بررسی و حل مشکل تبدیل جنگلهای استان به ذغال بیان داشت: از سوی دیگر گازرسانی، عرضه نفت و سوخت لازم به روستاهایی که در حاشیه جنگلها قرار دارند باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی خواستار پیگیری جدی در این زمینه شد و بیان داشت: این موضوع به عنوان یکی از مصوبات جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تصویب و برای پیگیری به دستگاههای مختلف ابلاغ می شود.

به هر روی امید می رود با توجه به اینکه شورای سلامت استان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان ابتکار عمل در این زمینه را به دست گرفته شاهد حرکت هایی فرهنگی به منظور کاهش اثرات تخریبی ذغالگیری از جنگلهای استان باشیم.

.................................

گزارش: فاطمه حسینی
کد خبر 1738677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha