۱۹ آبان ۱۳۹۱، ۹:۳۷

دغدغه 18 ساله طرح فاضلاب بندرعباس

دغدغه 18 ساله طرح فاضلاب بندرعباس

بندرعباس - خبرگزاری مهر: طرح فاضلاب بندرعباس می توانست با تخصیص کامل اعتبارات خیلی زودتر از اینها به اتمام برسد، به دغدغه 18 ساله میان شهروندان و دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به عنوان متولی جمع آوری و تصفیه فاضلاب، همواره نسبت به ورود فاضلاب های تصفیه نشده به دریا بدلیل عدم اجرای کامل شبکه جمع آوری فاضلاب که عمدتاً ناشی از دغدغه ی کمبود اعتبار لازم است، احساس مسئولیت کرده و تا حد ممکن نسبت به جمع آوری فاضلاب ساختمانهای موجود اهتمام داشته است.

نماینده مجری طرح های فاضلاب هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه؛ طرح فاضلاب شهر بندرعباس از مهمترین طرحهای فاضلاب استان است، گفت: این طرح از سال 1373 طی دو فاز یک و دو در دو منطقه (شرق و غرب نسبت به خور گور سوزان ) آغاز شده که در حال حاضر با احداث تصفیه خانه بطور متوسط 500 لیتر بر ثانیه فاضلاب جمع آوری و تصفیه می شود.

جواد منصوری افزود: در فاز اول این طرح 70 هزار انشعاب فاضلاب طی 675 کیلومتر شبکه جمع آوری نصب شده که جمعیتی بالغ بر 340هزار نفر را تحت پوشش دارد . فاز اول طرح با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی و اعتبار هزینه شده معادل 1120 میلیارد ریال مراحل پایانی خود را طی می کند.

با اجرای فاز دوم این طرح شامل اجرای شبکه فاضلاب به طول 1300 کیلو متر همراه با اضافه شدن دو ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه خانه جدید، خدمات رسانی به  جمعیت 763هزار نفر ( در یک دوره 5 سا له ) هدف گذاری شده و اتمام  آن نیازمند اعتباری معادل ثیک هزار و 470 میلیارد ریال تا  سال افق 1415 است . این در حالیست که هم اکنون 90 میلیارد ریال از مبلغ فوق از محل اعتبارات طرحهای عمرانی مصوب شده است که تا سال 1394 تامین خواهد شد.

منصوری در ادامه اظهار داشت: خطوط اصلی جمع آوری فاضلاب شهر بندرعباس در دو مسیر بلوار طالقانی (حد فاصل هتل امین و خور گورسوزان به طول 1600 متر ) و بلوار سید جمال الدین اسد آبادی (حد فاصل چهاراه سازمان تا خور گورسوزان ) که از مهمترین بخش های این طرح بوده اند، طی دو سال اخیر با همکاری مردم و مسئولان استان پایان یافته و با احداث 13 کیلو متر خطوط جانبی اطراف این دو خط، مشکل بافت مرکزی شهر بندرعباس نیز مرتفع می شود.

به گفته وی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به عنوان متولی جمع آوری و تصفیه فاضلاب ، همواره نسبت به ورود فاضلاب های تصفیه نشده به دریا بدلیل عدم اجرای کامل شبکه جمع آوری فاضلاب که عمدتاً ناشی از کمبود اعتبار لازم است،احساس مسئولیت نموده و تا حد ممکن نسبت به جمع آوری فاضلاب ساختمانهای موجود اهتمام داشته است.

منصوری ضمن بیان اینکه فاز دوم طرح فاضلاب بندرعباس در صورت تامین اعتبار پنج ساله (تا پایان سال 94 ) تکمیل می شود ، یادآورشد  فاز اول این طرح با طی کش و قوس های پرداخت اعتبارات لازم، اتمام آن 16 سال به طول انجامید که امید است با تامین به موقع اعتبار کافی، در نهایت فاز دوم طرح فاضلاب این شهر همان پنج ساله اجرا شود و دغدغه ی این طرح که روزهای 18 سالگی اش را تجربه می کند، پایان یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح تاکنون توانسته است روان فاضلاب های بخشی از شهر را جمع آوری و علاوه بر زیباسازی شهر ، تامین کننده بهداشت عمومی شهر و شهروندان باشد.

کد خبر 1738750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha