۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۲۵

آیت الله صافی گلپایگانی:

مسئولیت روحانیت شیعه در دنیای کنونی سنگین است/ روحانیت حقارت و استضعاف را نمی‌پذیرد

مسئولیت روحانیت شیعه در دنیای کنونی سنگین است/ روحانیت حقارت و استضعاف را نمی‌پذیرد

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان با تأکید بر رسالت سنگین علمای شیعه در دوره کنونی گفت: روحانیت هیچگاه حقارت و استضعاف را نپذیرفته و امروز هم نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی پیش از ظهر پنجشنبه در کنگره فقیه آگاه؛ بزرگداشت آیت الله گلپایگانی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه روحانیت شیعه در همه ادوار و اعصار وظابف سنگینی بر دوش داشته اند اضافه کرد: این رسالت را در همه دوره ها با کمال توفیق انجام داده  تا به عهد ما رسیده است و ما هم در دنیای کنونی مسئولیت های جدیدی بر دوش داریم.

وی افزود: روحانیت باید هویت اسلامی و مذهبی جوامع شیعی را حفظ کند زیرا دنیای فعلی دنیای خاصی شده و هر فرقه و مذهبی ابراز وجود می کند و در این شرایط وظیفه طلاب و مبلغان سنگین است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما در امتحان الهی به سر می بریم گفت: باید بتوانیم از عهده این امتحان بیرون آئیم و امام زمان هم انتظارات بزرگی از ما دارد و تمام ابزار و تشکیلات ما نیز باید در راه تحقق اهداف آن حضرت به کار گرفته شود.

روحانیت باید همیشه جلوتر از زمان خود حرکت کند

وی با بیان اینکه اسلام همواره از زمان جلوتر حرکت کرده است اظهار داشت: مسلمانان و روحانیت نیز باید همیشه جلوتر از زمان خود حرکت کنند و با روح مسئولیت پذیری در همه زمینه ها پیش برویم تا عقب گرد نکنیم.

آیت الله صافی با قدردانی از برگزاری کنگره آیت الله گلپایگانی ادامه داد: هدف از برگزاری این کنگره ها آن است که خط زندگی بزرگان سلف را حفظ کنیم و نگهداریم و از اخلاق و علم و معنویت آنها و رفتار و گفتارشان برای خود الگوگیری کنیم و آنان را سرمشق قرار دهیم.

وی اظهار داشت: شخصیت آیت الله گلپایگانی بسیار والا بود و انسان اگر بخوهد وارد شعب زندگانی او شود همه اش از دوران کودکی تا مرجعیت و در طول آن آموزنده است.

مرحوم آیت الله گلپایگانی را باید در کیفیت فتوا با شهید اول و مرحوم محقق مقایسه کرد

این مرجع تقلید با بیان اینکه مقام فقاهت آن مرحوم بسیار والا بود ادامه داد: من از اعاظم فقهای معاصر شندیم که مقام فقهی او را می ستودند و ایشان را باید در کیفیت فتوا با کسانی مانند شهید اول و مرحوم محقق و دیگران مقایسه کرد؛ ایشان فتوای شاذ و فتوایی که ناشی از ضعف فقهی باشد نداشت و طریقه قویمه و مستقیمه در فقه داشتند.

وی با ستایش مواضع سیاسی آیت الله گلپایگانی تصریح کرد: در مجلس موسسان که شاه می خواست قانون را عوض کند ایشان و امام خمینی(ره) در جمع علمایی بودند که پای نامه آیت الله بروجردی در مخالفت با این کار را امضاء کردند و جواب کوبنده ای دادند که برنامه های شاه را بهم ریخت.

آیت الله صافی افزود: در اصلاحات ارضی و انجمنهای ایالتی و ولایتی نیز که شاه به دستور آمریکایی ها دنبال می کرد مواضع ایشان بسیار محکم و اثرگذار بود.

روحانیت شیعه هیچگاه حاضر به پذیرش استضعاف و استحقار نیست

وی با بیان اینکه روحانیت شیعه هیچگاه حاضر به پذیرش استضعاف و استحقار نیست تاکید کرد: به همین دلیل آیت الله گلپایگانی همواره برای حفظ استقلال این کشور نهایت تلاش خود را انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم، تحریم حزب رستاخیز را یکی از مواضع مهمی سیاسی ایشان دانست و ادامه داد: در دوره ای  که امام در تبعید بود وی نقش مهمی در حفظ حوزه ها داشت و ما هم امروز باید مرابب باشیم تا مواضعمان به نفع اسلام و مسلمین و در راه پیشرفت کشور و برای خدا باشد و برگزاری این کنگره ها می تواند این راه را به ما بهتر نشان دهد.
 

کد خبر 1738852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha