۱۹ آبان ۱۳۹۱، ۱۷:۰۳

بی بی سی گزارش داد:

مردم سراسر جهان خواستار کاندیدا شدن "ملاله" برای جایزه صلح نوبل شدند

مردم سراسر جهان خواستار کاندیدا شدن "ملاله" برای جایزه صلح نوبل شدند

یک رسانه غربی از امضای نامه ای توسط دهها هزار از مردم سراسر جهان در حمایت از "ملاله یوسف زی" دختر نوجوان پاکستانی برای کاندید شدن وی به منظور دریافت جایزه صلح نوبل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دهها هزار از مردم سراسر جهان طوماری را امضا کرده و از دولتمردان خود خواستند تا "ملاله یوسف زی" دختر نوجوان پاکستانی را به خاطر دفاع از حقوق دختران برای تحصیل که مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت، کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل کنند.

مردم انگلیس نیز از این کمپین حمایت کرده و تاکید کردند که ملاله به دلیل حمایت از حقوق دختران شایستگی کاندیدا شدن دریافت این جایزه را دارد.

وضعیت جسمانی ملاله که هم اکنون در بیرمنگام انگلیس به سر می برد، مساعد توصیف شده است. پزشکان این نوجوان پاکستانی اعلام کردند که وضعیت جسمانی وی رو به بهبودی است.

درخواست مدافعان حقوق زنان برای کاندیدا شدن ملاله به منظور دریافت جایزه صلح نوبل بخشی از تلاشهای جامعه بین الملل است.  

گفته می شود عامل سوء قصد به ملاله یوسف زی  دخترنوجوان فعال ضد طالبان پاکستانی است که در عملیات نظامی سال 2009 ارتش این کشور بازداشت شد.

این فرد با نام "عطاء الله" شناخته می شود و مدتی پس از دستگیری آزاد شده است. وی در حال حاضر نیز متواری است و احتمال می رود به افغانستان گریخته باشد.

بر این اساس، عطاء الله یکی از دو مرد مسلحی است که اوایل این ماه، ملاله را پس از تعطیلی از مدرسه ای در دره سوات هدف قرار دادند.

برخی فعالان، نقص قوانین دستگاه قضایی پاکستان را سبب ادامه فعالیت گروههای افراط گرا مانند طالبان در این کشور می دانند.

یادآور می شود از زمان حمله طالبان به ملاله معترضین با برگزاری تظاهرات در چندین شهر در سراسر پاکستان انزجار خود را از حمله وحشیانه طالبان علیه این فعال صلح که تلاشهای بی شائبه ای را برای گسترش حقوق اساسی آموزش انجام داده است، ابراز کردند.
 
"بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز همبستگی با دولت پاکستان برای مبارزه با افراط گرایی درباره بهبود وضعیت سلامتی ملاله یوسف زای و دو دختر دیگری که در حمله طالبان زخمی شدند، ابراز امیدواری کرده است. 
کد خبر 1739379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha