۲۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۰۴

آیت الله نوری همدانی:

تبلیغ و ارشاد از وظایف حوزه های علمیه است/لزوم گسترش فعالیت های پژوهشی در حوزه

تبلیغ و ارشاد از وظایف حوزه های علمیه است/لزوم گسترش فعالیت های پژوهشی در حوزه

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان به بعد تبلیغ و ارشاد حوزه های علمیه پرداخت و آن را وظیفه حوزه ها عنوان کرد و گفت: در آستانه ماه محرم قرار داریم و طلاب باید با تبلیغ مسائل دینی در گسترش این امر مهم توجه و مبادرت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار با جمع کثیری از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف که در سالن اجتماعات برگزار شد، این اجتماع طلاب را مقدس برشمرد و شغل طلبگی را زیباترین شغل های عالم اسلام دانست.

روحانیت باید از ظواهر دنیوی بگذرد

وی طلاب علوم دینی را رهروان راه انبیا دانسته و بیان داشت: روحانیت باید از ظواهر دنیوی گذشته  و طبق فرمایش امام علی(ع) سرمایه خویش را علم قرار دهد.
 
این مرجع تقلید با اشاره به استمرار و ادامه انقلاب اسلامی بعد از اسلام با همان روش امام(ره) در دوران رهبری های مقام معظم رهبری گفت: ذی طلبگی همواره در وجود رهبری معظم انقلاب وجود دارد و زمانی که می خواستند به ایشان دکتری افتخاری دهند، آیت الله خامنه ای فرمودند که من به طلبه بودن خود افتخار می کنم و این برای من بالاترین مدرک است.
 
آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به کتاب منیه المرید اثر شهید ثانی بیان داشت: جدیت، همت و استقامت در درس، مجاهدت در راه خدا است که امام صادق(ع) نیز به آن اشاره کرده اند.
 
وی به بعد تبلیغ و ارشاد حوزه های علمیه پرداخت و آن را وظیفه حوزه ها عنوان کرد و افزود: در آستانه ماه محرم قرار داریم و طلاب باید با تبلیغ مسائل دینی در گسترش این امر مهم توجه و مبادرت داشته باشند.
 
وی مطالعه قبل از منبر و استناد به آیات و روایات را مهم عنوان کرد و گفت: این امر موجب غنای منبر شده و باید طلاب به آن توجه داشته باشند.
 
آیت الله العظمی نوری همدانی همچنین به مقام شیخ جعفر کاشف الغطا اشاره کرد و گفت: این مرد تواضع بسیاری داشت و با همه جایگاه علمی که داشت گرد نعلیل آیت الله بحرالعلوم را پاک می کرد.
 
وی یکی از موارد مهم برای طلاب را تشخیص زمان عنوان کرد و افزود: این امر برای طلاب مهم و ضروری است و امروز که دشمنان علیه اسلام فعالیت می کنند باید با شناخت زمان اجازه چنین کاری را به آنها ندهیم.
 
این مرجع تقلید به شعارهای بیداری اسلامی که با الله اکبر آغاز می شوند اشاره کرد و گفت: بیداری اسلامی امروز سراسر دنیا را فراگرفته و از جبل الطارق نیز گذشته است و این جنبش وال استریت که به وجود آمده نشات گرفته از همین بیداری اسلامی است.
 
آیت الله العظمی نوری همدانی در ادامه از شهید محمد باقر حکیم به عنوان رهبر انقلاب عراق و شهید سید محمدباقر صدر با عظمت یاد کرد و گفت: خون شهید و مرکب قلم عالم هر دو احیاگر کتاب خداوند و سنت رسول الله است.
 
باید کارهای پژوهشی در حوزه گسترش یابد
 
وی یکی از موارد مهم در حوزه های علمیه را کارهای پژوهشی عنوان کرد و ابراز داشت: باید کارهای پژوهشی در حوزه گسترش یابد و با برگزاری همایش های علمی مختلف در فقه و اصول طلاب را با موارد مختلف آشنا و ارتباط میان دو حوزه علمیه نجف و قم را افزایش داد.
 
وی تاکید کرد: باید حوزه های علمیه قم و نجف در تالیفات کتب دینی و همچنین آثار پژوهشی با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند و به این امر بپردازند.
 
آیت الله العظمی نوری همدانی طلاب و علما و اساتید نجف را به درس آموزی از محضر مراجع عظام تقلید سفارش کرد.
 
در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام سید محمد باقر قپانچی به نمایندگی از طلاب و فضلا و اساتید دیدار کننده با آیت الله العظمی نوری همدانی حضور این مرجع تقلید را خوش آمد گفت و گزارشی از وضعیت تدریس علوم دینی بیان کرد.
کد خبر 1741549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha