۲۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۳۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تامین سوخت نیروگاه‌ها با قطع گاز ترکمنستان/ افزایش ذخایر گازوئیل و مازوت

تامین سوخت نیروگاه‌ها با قطع گاز ترکمنستان/ افزایش ذخایر گازوئیل و مازوت

معاون وزیر نیرو با اشاره به تامین کامل سوخت نیروگاه‌ها به ویژه در استان‌های شمال و شمالشرق ایران با وجود توقف واردات گاز از ترکمنستان، اعلام کرد: هیچگونه نگرانی برای تامین سوخت مایع و گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها وجود ندارد.

محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با توجه به توقف واردات گاز طبیعی از ترکمنستان، گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در حال حاضر نشست های هماهنگی متعددی بین وزارت نفت و نیرو برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها برگزار شده است، تصریح کرد: با این وجود هیچگونه نگرانی برای تامین سوخت مایع و گاز طبیعی مورد نیاز این واحدهای نیروگاهی وجود ندارد.
 
این مقام مسئول در خصوص اخرین وضعیت ذخیره سازی نفت کوره و گازوئیل در مخازن نیروگاه ها، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 83 درصد مخازن گازوئیل و 90 درصد ذخایر نفت کوره نیروگاه ها توسط شرکت ملی پخش فراورده های نتی تکمیل شده است.
 
وی با یادآوری اینکه بخشی از سوخت مایع نیروگاه ها به صورت روزانه توسط نفتکش های جاده پیما و خط لوله ارسال می شود، تبیین کرد: هم اکنون به طور متوسط روزانه معادل 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در نیروگاه‌ها مصرف می شود.
 
بهزاد با بیان اینکه بخشی از سوخت نیروگاه‌ها توسط گاز طبیعی و مابقی توسط نفت کوره و گازوئیل تامین می‌شود، بیان کرد: با این وجود راهکارها و تدابیری برای صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌ها در فصل زمستان در دستور کار قرار گرفته است.
 
به گفته معاون وزیر نیرو با قطع گاز وارداتی از ترکمنستان مشکل و نگرانی برای تامین سوخت نیروگاه های استان های شمال و شمالشرق کشور وجود ندارد و هماهنگی لازم بین وزارت نفت و نیرو انجام شده است.
 
به گزارش مهر، آمارهای رسمی وزارت نفت نشان می‌دهد از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 13 میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه‌های کشور تحویل شده که این میزان در مقایسه با سال گذشته (حدود 9 میلیارد لیتر) 38 درصد رشد یافته است.
 
در حال حاضر ذخیره سوخت نیروگاهی به حدود 5.8 میلیارد لیتر رسیده است به طوری‌که حدود 3 میلیارد لیتر گازوئیل و 2.8 میلیارد لیتر نفت کوره در مخازن سوخت مایع واحدهای نیروگاهی کشور ذخیره سازی شده است.
 
در همین حال غلامرضا مهرداد پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی 100مخزن ذخیره سازی گازوئیل و نفت کوره در 4 سال گذشته، گفته بود: در این مدت 76 مخزن گازوئیل به ظرفیت 1.93 میلیون مترمکعب و 24 مخزن نفت کوره به ظرفیت 809 هزار مترمکعب در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
 
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی توانیر ظرفیت نهایی ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه‌های ایران را بیش از 5 میلیون و 530 هزار متر مکعب عنوان کرده و افزود: این ذخیره سوخت برای مدت 42 تا 43 روز پاسخگوی سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های ایران است.
کد خبر 1744590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha