۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۱۵

هیئتهای مذهبی تاکید کردند؛

حذف پیرایه ها از آیین های عزاداری/ گردهمایی هیئات گرگان در روز نهم محرم

حذف پیرایه ها از آیین های عزاداری/ گردهمایی هیئات گرگان در روز نهم محرم

گرگان - خبرگزاری مهر: شناخت آسیب ها، حذف پیرایه ها، خرافات و موهومات از مراسم های مذهبی و عزاداری ها محرم از مهمترین مسائلی بود که هیئتهای مذهبی گلستان در نشست همایش رهروان عاشورایی بر آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، گلستان 1600 هیئت مذهبی ساماندهی شده دارد که جمعی از اعضای آن ظهر پنجشنبه در حاشیه نشست همایش رهروان عاشورایی بر لزوم حفظ ارزشها و پرهیز از موهومات در آیین های عزاداری ماه محرم تاکید کردند.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان گرگان به خبرنگار مهر گفت:  یک خادم امام حسین(ع) باید بداند وظیفه اش چیست، وظیفه خادم، خادمی است و در این راه باید هر چه می تواند انجام دهد.

علی اسدی تصریج کرد: خواهش ما این است که حتما مراسم عزاداری را با قرائت قرآن شروع شود و مداحان هر شعری را نخوانند و از روحانیون نیز در هیئات استفاده شود.

اسدی اذعان داشت: سعی شود تا هیئت ها ساعت 12 شب در هیئات باشند و بیرون از مساجد و تکایا نباشند و از استفاده از طبل های غیر متعارف نیز پرهیز شود.

اسدی بیان داشت: با بررسی های متعدد به این نتیجه رسیدیم که در روز نهم محرم عزاداری متمرکزی در گرگان و خیابان امام خمینی شکل بگیرد.

وی گفت: این اتفاق شکل نمی گیرد مگر اینکه مسئولین هیئات مذهبی هماهنگ باشند و در این امر کمک کنند.

وی افزود: در سالهای گذشته دولت به هیئات مذهبی کمک هایی داشت اما امسال تحریم ها روی این کمک ها نیز تاثیر گذاشته است، تا بحال بخشی از نیاز ها و ارزاق هیئات را تامین کرده ایم و حواله هایی به هیئات داده شده است.

محمد حسین کبیر رئیس کانون مداحان استان و دبیر کشور نیز از مهمترین آسیب های عزاداری را خارج بودن اشعار از زبان حال یا زبان قال بودن بیان کرد.

وی، بیان مسائل غلو آمیز، برهنگی در مراسمات، چراغ سبز به گناه دادن و اجرای برنامه در وقت نماز را نهی کرد.

وی افزود: با بر طرف کردن این موارد در عزاداری ها می توانیم این مراسمات را هر چه بهتر برگزار کنیم.

در این راستا، فرماندار گرگان نیز گفت: محرم استحکام بخش صفوف موحدان و ولایتمداران در مواجهه با زورگویان عالم است و پیروزی انقلاب اسلامی ملهم از نهضت عاشورا است.
 
حیدرعلی احمدی افزود: نهضت عاشورا با توجه به ماهیت اسلام خواهی و اصلاح طلبی و ظلم ستیزی اش همواره الهام بخش نهضت های اسلامی بوده است.

احمدی تأکید داشت: با شعارهای سالار شهیدان کربلا آرزوی سردمداران آمریکا را به یأس بدل می کنیم.
 
وی اضافه کرد : هر کدام از سران سپاه یزید در کربلا امروزه مصادیقی در ارودگاه استکباری دارند شمر و عمربن سعد و عبید اله زیاد و یزید های زمان را بشناسیم و از تمامیت اسلام و مرزهای عقیدتی و انقلابی خود در برابر هجمه آمریکا و صهیونیسم دفاع کنیم.
 
فرماندار گرگان تصریح کرد: ما به حکم قران و آیات نورانی و روشنگر آن نه ظالمیم و نه به ظلم و زور تمکین می کنیم.
 
وی با اشاره به مقاومت ملت ایران ابراز داشت : مقاوت ملت ایران تفسیر عملی آیات قران است دلداگان راه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری عهد و میثاق شان را با ولایت امر از خیمه نشینان شب عاشورای امام حسین (ع) الهام می گیرند.

کد خبر 1744665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha