۲۷ آبان ۱۳۹۱، ۹:۴۸

مهر گزارش می دهد؛

لرستان به پروژه حفاظت از تنوع زیستی پیوست/ قلب زاگرس احیا می شود

لرستان به پروژه حفاظت از تنوع زیستی پیوست/ قلب زاگرس احیا می شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: بعد از گذشت سالها از اجرای پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی بالاخره نام لرستان نیز به مجموع استانهای پایلوت اجرای این پروژه پیوست تا امیدها برای احیای قلب زاگرس زنده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه زاگرس مرکزی که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های بین‌المللی چون برنامه‌ عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) شکل گرفت، سعی در ایجاد رویکردهای جدیدی در مدیریت منابع دارد که ضمن توجه به جوامع محلی، به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک کرده و منجر به احیاء و حفاظت موثر تنوع زیستی می‌شود.

لرستان به سالهای پایانی پروژه رسید

در پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، از طریق هم سو کردن حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار با فعالیتهای بخشهای کشاورزی، جنگلداری، مراتع، آب و گردشگری از سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی در محدوده ای به وسعت ۲۵۰۰۰۰۰ هکتار حفاظت می شود.

این محدوده تقریباً تمامی استان چهارمحال‌و‌بختیاری، مناطق وسیعی از استان کهگیلویه ‌و‌ بویراحمد، قسمت اعظم اقلید و مرودشت در استان فارس و سمیرم در استان اصفهان را در بر می‌گیرد.

مطابق طراحی اولیه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی منطقه حفاظت شده اشترانکوه در میان مناطق بالقوه برای اجرای پروژه انتخاب شده بود که متاسفانه در طول اجرای کار از پروژه حذف و یا به نوعی مورد غفلت قرار گرفت.

حال در سالهای پایانی این پروژه و به لطف تمدید دو ساله آن نوبت به زیستگاههای استان لرستان رسیده است تا بخشی از غفلت صورت گرفته در مورد قلب زاگرس جبران شود.

دور باطل تخریب تنوع زیستی در زاگرس

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اهمیت و ارزش کوه های زاگرس روز به روز بیشتر شناخته می شود، اظهار داشت: کوه های زاگرس 40 درصد آب کشور را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه در منطقه زاگرس درصد بالایی از تنوع زیستی وجود دارد، یادآور شد: عوامل متعددی دور باطلی از تخریب تنوع زیستی در این منطقه را ایجاد کرده اند.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی افزایش جمعیت، چرای بی رویه دامها، تغییر کاربری اراضی، جاده سازی و معدن کاری، طبیعت گردی غیر مسئولانه و شکار بی رویه و غیر قانونی را از عوامل تهدید کننده زاگرس دانست و بیان داشت: امروز بحث فرسایش خاک در زاگرس یک بحث جدی است.

پناهی عدم هم سویی دستگاههای اثرگذار با ملاحظات مربوط به پایداری زیست بوم و توسعه پایدار را از دیگر عوامل تهدید کننده تنوع زیستی در زاگرس عنوان کرد و افزود: عوامل بسیاری شرایط  نامناسبی را برای زاگرس ایجاد کرده و تهدید کننده تنوع زیستی این منطقه هستند.

اختصاص 9 میلیون دلار برای اجرای پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس

وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس به دنبال ایجاد یک گفتمان جدید در رابطه با اهمیت منابع طبیعی زاگرس است، گفت: کل اعتبار اختصاص یافته به این پروژه 9میلیون و 575 هزار دلار است.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی با بیان اینکه بیش از 4 میلیون دلار از اعتبار پروژه را سازمان بین الملل تامین کرده است، یادآور شد: اعتبارات ملی این پروژه نیز 5 میلیون و 775 هزار دلار است.

پناهی با اشاره به اینکه این پروژه در سطح 2.5میلیون هکتار از اراضی زاگرس پیاده می شود، ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه پیش بینی یک مکانیزم و سازو کار جدید برای حفاظت از منابع طبیعی است.

برخی موانع پیش روی اجرای پروژه

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف این پروژه نیازمند به همسو سازی فعالیتهای دستگاه های مختلف احساس می شود، تصریح کرد: متاسفانه برای همسوسازی دستگاه ها پشتوانه قانونی لازم وجود ندارد.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی با اشاره به اینکه نگاه بخشی به فعالیتهای اجرایی در دستگاه های مختلف همچنان حاکم است، افزود: لزوم بازنگری و تدوین قوانین جدید در رابطه با منابع طبیعی ضرورت دارد.

پناهی ادامه داد: همچنین سازمان محیط زیست نیز باید در سیاستهای سنتی خود بازنگری کند و سیاستهایش را تغییر دهد.

لرستان به پروژه زاگرس مرکزی پیوست

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه پروژه حفاظت از تنوع زیستی در 4 استان زاگرس نشین به صورت پایلوت در حال اجرا است، اظهار داشت: با توجه به اعلام آمادگی استان لرستان و علاقمند بودن این استان به شرکت در این پروژه،استان لرستان نیز به جمع 4 استان در نظر گرفته شده در این پروژه اضافه می شود.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی با بیان اینکه فعالیتها و برنامه های این پروژه در استانهای پایلوت متمرکز و سپس در سایر مناطق اجرا می شود، یادآور شد: در این پروژه بقیه استانهای زاگرس نشین از دید ما خارج نشده اند و نتایج به دست آمده از اجرای پروژه در استانهای پایلوت در سایر استانهای منطقه زاگرس اجرا می شوند.

پناهی با تاکید بر اینکه از ما خواسته شده است که هرچه سریعتر استان لرستان را نیز جزو استانهای پایلوت در نظر بگیریم، تصریح کرد: ما نیز مایل هستیم از ظرفیتها و پتانسیلهای لرستان در اجرای این پروژه استفاده کنیم.

ضرب الاجل سازمان ملل برای اجرای هرچه زودتر پروژه

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در رابطه با اجرای پروژه دو کمیته برنامه ریزی محلی فعال شده اند، تصریح کرد: این کمیته ها در تصمیم گیریها دخالت دارند و در اجرای پروژه مشارکت می کنند.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی با بیان اینکه تا کنون 55 درصد از منابع ارزی این پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: همچنین بیش از 30 درصد از منابع ملی این پروژه نیز استفاده شده است.

پناهی همچنین در رابطه با ضرب الاجل سازمان ملل برای اجرای هرچه زودتر پروژه اظهار داشت: ما برای اجرای پروژه دو سال وقت داریم و در این مدت سعی می کنیم پروژه را به اتمام برسانیم.

وی تصریح کرد: همچنین در این رابطه اراده سیاسی سازمان محیط زیست کار را دنبال می کند تا مشکلی برای اجرای پروژه پیش نیاید.

به هر روی با توجه به اینکه در سالهای اخیر زیستگاههای منحصر به فرد زاگرس در استان لرستان مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است امید می رود با اجرای این پروژه برخی از زخم های زاگرس التیام یابد.

کد خبر 1745378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha