۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۸:۱۸

تلاش برای یافتن یوزپلنگ در جنوب شرقی ایران

تلاش برای یافتن یوزپلنگ در جنوب شرقی ایران

مدیرعامل انجمن یوز پلنگ ایرانی گفت: همزمان با پایان فاز دوم برآورد جمعیت یوزپلنگ در ایران، سومین و آخرین محدوده ایران میزبان برنامه پایش ملی یوزپلنگ در ایران شد.

مرتضی اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: پناهگاه حیات وحش دربند راور که اخیرا به شبکه مناطق تحت حفاظت کشور پیوسته، در حوزه شهرستان راور در استان کرمان واقع شده و جنوب شرقی ترین منطقه شناخته شده برای  حضور یوزپلنگ در کشور محسوب می شود.

به گفته وی، در این راستا، در ابتدا 8 نقطه در بخشهای مختلف منطقه توسط دوربین های تله ای به صورت آزمایشی مورد بررسی قرار گرفته و تا پایان زمستان، تعداد نقاط به 30 ایستگاه خواهد رسید.

اسلامی اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش دربند راور با وسعت نزدیک به 5 / 1هکتار، یکی از سه منطقه تحت حفاظت بزرگ ایران محسوب می شود که درحال حاضر توسط اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان تحت حفاظت است.

مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی تصریح کرد:  در این منطقه در سال 1387، یک یوزپلنگ به دلیل تصادف با خودروهای عبوری ازبین رفت و سپس دو یوز دیگر نیز به دلیل مسمومیت کشته شدند.

وی افزود: با این حال، موارد متعددی از مشاهده یوزپلنگ توسط مردم محلی و محیط بانان در این منطقه وجود دارد که آنرا به یکی از زیستگاه های ارزشمند این گونه در کشور تبدیل کرده  است.

اسلامی یادآور شد: بررسی وضعیت یوزپلنگ به صورت مشترک توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راور و انجمن یوزپلنگ ایرانی با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی طی پاییز و زمستان سال جاری اجرا می شود.

  


تصویر گرفته شده از یوزپلنگ پس از شکار یک جبیر در زمستان 1389 در راور توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست راور

کد خبر 1748016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha