۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۹

گزارش خبری مهر؛

هشت قربانی دیگر جاده ای در اردبیل/ افزایش مجدد آمار تصادفات جاده ای

هشت قربانی دیگر جاده ای در اردبیل/ افزایش مجدد آمار تصادفات جاده ای

اردبیل – خبرگزاری مهر: با کشته شدن هشت نفر در جاده مشگین شهر – اهر و نیز تصادفات منجر به فوت در جاده اردبیل - سرچم و اردبیل - مشگین شهر طی هفته های اخیر آمار تصادفات جاده ای در این استان با جهش غیر منتظره ای روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تاکید به ناامنی این جاده ها که مدتهاست توسط رسانه های مختلف به اطلاع مسئولان می رسد به دلیل بی توجهی موجب افزایش آمار قربانیان این جاده شده است.

طبق اظهارات مسئولان حوزه پلیس راه جاده های شمال استان بویژه محور اردبیل – مشگین شهر و پارس آباد بیشترین آمار تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده است، جاده مشگین شهر – اهر نیز یکی از مهمترین و در عین حال حادثه خیزترین راههای ارتباطی  در این حوزه است که همه ساله شاهد تصادفات رانندگی منجر به فوت است.

هفت کشته طی 10 روز در یک جاده 60 کیلومتری

طی چند روز گذشته هفت نفر در تصادفات رانندگی در این محور جان خود را از دست داده اند، در حادثه اخیر که در پنج کیلومتری این محور روی داد دو دستگاه سواری پیکان و پژو با یکدیگر برخورد کردند که سه نفر از سرنشینان سواری پیکان که اعضای یک خانواده بودند جان خود را از دست دادند و راننده سواری پژو نیز مصدوم شد.

طبق اظهارات پلیس راه علت این حادثه انحراف به چپ خودرو پیکان و برخورد دو خودرو و درادامه فوت سه سرنشین پیکان و مصدومیت سرنشین پژو عنوان شد.

این در حالی است که در ده روز گذشته این جاده شاهد کشته شدن چهار نفر دیگر در حادثه رانندگی بود که در حوادث جداگانه سه نفر در یک حادثه و یک نفر در حادثه دیگر جادن خود را از دست داده بودند.

سهم 60 درصدی مشگین شهر از تصادفات فوتی جاده ای

تغییرات روز افزون آمار تصادفات جاده مشگین شهر در حالی است که به عقیده مسئولان، این جاده 60 درصد از تصادفات جاده ای را از آن خود کرده است.

جاده های مشگین شهر که از محورهای مهم ارتباطی استان به حساب می آید دارای جاده های حادثه خیزی بوده که سالیانه ده ها نفر را به کام مرگ می فرستد.

چنانچه فرماندار مشگین شهر پیش از این در جلسه شورای ترافیک با اشاره به تصادفات محورهای مواصلاتی این شهرستان از شناسایی 32 نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی مشگین شهر خبر داده بود. نقاطی که از دو سال قبل بر اصلاح آن تاکید شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.

با این وجود، ضمن بی توجهی به اصلاح نقاط حادثه خیز، همواره در بیان علل بسیاری از تصادفات صرفا راننده را عامل اصلی تصادف قلمداد کرده و ناامنی جاده در اولویتهای بعد قرار گرفته است.

اما ارجاع 16 مورد از تصادفات فوتی سال 90 به کمیسیون ایمنی راه نشان می دهد که در کنار توجه به عامل انسانی، خودرو و سایر عوامل محیطی نباید از عامل مهم جاده در وقوع تصادفات غافل شد.

اما تصادفات فوتی جاده های اردبیل محدود به جاده مشگین شهر نبوده و جاده تازه تاسیس اردبیل سرچم نیز که به تازگی بر روی رانندگان باز شده هم اکنون بستر حوادث ناگوار رانندگی است، بطوریکه امسال بنا به اظهارات مسئولان بیش از 23 نفر را به کام مرگ برده است.

جاده اردبیل – سرچم بار دیگر قربانی گرفت

افزایش آمار تصادفات جاده های اردبیل در حالی است که روز دوشنبه جاده اردبیل – سرچم یک کشته و یک مجروح بر جای گذاشت.

جاده اردبیل - سرچم به میانه که قرار بود به عنوان محور ارتباطی جدید این استان را با ایمنی بیشتر و تردد راحت تر به مرکز کشور متصل کند، به دلیل مشکلات فنی و عدم ایمنی لازم به یکی از جاده های نا امن استان تبدیل شده و همچنان قربانی می گیرد.

پیش از این نیز رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اردبیل از ثبت 22 مورد تلفات منجر به فوت در جاده اردبیل – سرچم طی سال جاری خبر داده بود.

محمد جعفر زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرده بود در شش ماهه اول سال جاری در جاده سرچم شش مورد حادثه ویژه نیازمند مداخله مرکز فوریت، اتفاق افتاده است.

به گفته وی تمامی حوادث حادثه ویژه توصیف نمی شود و یک حادثه باید ابعاد گسترده ای از آسیب در بر داشته باشد تا برای فورتیهای پزشکی به عنوان حادثه ویژه بیان شود.

120 کشته در تصادفات جاده ای اردبیل

طی شش ماهه اول سال جاری بیش از دو هزار و 577 شهروند اردبیلی در تصادفات کشته و مجروح شده اند که از این تعداد 120 کشته و دو هزار و 457 نفر مجروح بوده، این آمار رسمی است که از سوی پزشکی قانونی استان اردبیل اعلام شده است.

از تعداد کل مصدومان تصادفات رانندگی استان اردبیل در سال جاری هزار و 563 نفر مرد و 645 نفر زن بوده و بیشترین تلفات حوادث رانندگی در شش ماهه اول سال جاری نیز به ترتیب با 81 و 21 نفر مربوط به حوزه های برون شهری و جاده های روستائی است.

در عین حال تعداد متوفیان مربوط به تصادفات در سال 90 در سطح استان 245 نفر بوده که از این تعداد 185 نفر مرد و 60 نفر از متوفیان تصادفات زنان است.

167 مورد از تصادفات فوتی سال 90 در جاده های برون شهری استان بوده که سال 89 این تعداد 142 مورد بود که نشان دهنده کاهش 15 درصدی تعداد تصادفات فوتی در جاده های برون شهری استان در سال 90 است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اردبیل در گفتگو با مهر با بیان اینکه آمار تصادفات استان تا شهریور ماه روند کاهشی بسیار مطلوب داشته است، یادآور شد: متاسفانه ما در زمینه تعداد تلفات تصادفی در این با افزایش روبرو شدیم.

بهزاد ولیزاده تعداد مجروحان ناشی از حوادث رانندگی طی شهریوماه جاری را 530 نفر عنوان کرد و افزود: این آمار هم نسبت به 415 نفر مدت مشابه سال قبل افزایش 27.7 درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به افزایش 31 درصدی تصادفات فوتی درون شهری در سال 90 اضافه کرد: در سال 90 تصادفات فوتی درون شهری 46 مورد ثبت شده که با توجه به وقوع 32 مورد تصادف فوتی درون شهری در سال 89 افزایش 31 درصدی تصادفات درون شهری در سطح استان را شاهد بوده ایم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه بیشترین فوت شدگان مربوط به تصادفات استان در سال 90 سرنشینان بوده است، متذکر شد: این نشان می دهد عدم رعایت قوانین و نبستن کمربند یکی از عوامل مهم در مرگ و میر جاده است.

برخورد خودروها شایع ترین علت تصادفات

وی اضافه کرد: جایگاه نخست متوفیان تصادفات استان با 42.2 درصد مربوط به سرنشینان بوده و راننده ها با 35.2 درصد در رتبه دوم و عابر پیاده ها با 19 درصد تصادفات فوتی کمترین فوت شدگان تصادفات بوده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان شایع ترین تصادفات استان را مربوط به برخورد وسایط نقلیه دانست و ادامه داد: برخورد وسایط نقلیه با یکدیگر 37.2 درصد از تصادفات استان را تشکیل می دهد که بیشترین تصادفات در این مورد بوده است.

ولیزاده اضافه کرد: واژگونی خوردروها با 28.6 درصد در جایگاه دوم و برخورد با عابر پیاده با 19 درصد کمترین نوع تصادف بوده است.

هزینه سنگین بی توجهی به ایمنی جاده ها

ریزش مداوم سنگ از ترانشه های غیرایمن جاده در محورهای کوهستانی، نشست جاده و وجود چاله های عمیق در سطح بویژه در جاده سرچم، وجود سرعت گیرهای نامناسب در طول جاده، عدم نصب تابلوها و علائم راهنمایی به تعداد کافی، نبود روشنایی و ضعف مهندسی راه و تخریب آسفالت و نامناسب بودن آن در کنار بی توجهی به فرهنگ رانندگی موجب شده تا ضریب ایمنی جاده های اردبیل کاهش چشمگیری داشته باشد.

بی توجهی به ایمنی راهها و عدم وجود برنامه های ارتقا فرهنگ رانندگی همه ساله هزینه سنگین مادی و معنوی را در کشور و این استان برجای می گذارد، اما به نظر می رسد تدبیری برای پیشگیری از حوادث جاده هایی که موسوم به جاده های مرگ شده اند، نمی شود.
...........................
گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 1753281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha