۱۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۵

افزایش خسارت‌ بارندگی‌های استان بوشهر/ لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌ها

افزایش خسارت‌ بارندگی‌های استان بوشهر/ لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌ها

بوشهر - خبرگزاری مهر: بارندگی‌های هفته گذشته در استان بوشهر خسارت‌های فراوانی را برجای گذاشت و برآورد صورت گرفته نسبت به روزهای گذشته افزایش خسارات را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه پیش از این میزان خسارت‌های مالی به تاسیسات زیربنایی استان بوشهر 83 میلیارد تومان اعلام شده بود و معاون عمرانی استانداری بوشهر نیز این موضوع را بیان کرده بود، وی امروز از افزایش این برآورد خبر داد.

بارش‌های کم‌سابقه یا بی‌سابقه در استان بوشهر و به‌ویژه شهرستان دشتستان به گونه‌ای بود که باعث غافلگیری بسیاری از مردم این مناطق شد و علاوه بر خسارات مالی فراوان، خسارات جانی زیادی را نیز در پی داشت.

نبود زیرساخت‌های لازم برای مقابله با روان‌آب‌ها و عدم توسعه کانال‌های دفع آب‌های سطحی در شهرها و روستاها سبب شد تا خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شود و سیلاب‌ها و آب‌های روان به خانه‌های شهروندان راه یافته و موجب بروز خسارت‌های فراوانی در این زمینه شود.

توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش خسارت‌های اینچنینی داشته باشد و با توجه به اینکه در آینده نیز احتمال بارندگی‌های شدید در استان وجود دارد، از همین امروز باید برای رفع این مشکلات و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها تلاش شود.

بخش کشاورزی، دامداری، راه، تاسیسات آب و برق و گاز و مخابرات نیز از آسیب‌های این بارندگی‌ها در امان نماندند و خسارت‌های قابل توجهی نیز به این بخش‌ها وارد شد که با تلاش دستگاه‌ها، این مشکلات تا حدودی برطرف شده است.

خسارت 110 میلیارد تومانی به زیرساخت‌های استان بوشهر

معاون عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به خسارت 110 میلیارد تومانی به تاسیسات زیربنایی، کشاورزی، معابر شهری و وسایل مردمی استان بوشهر، اظهار داشت: در حالیکه متوسط بارندگی سالانه در استان بوشهر 235 میلیمتر است، در برخی از نقاط مانند دشتستان، خارک، بوشهر و گناوه، طی دو روز بیش از این میزان بارندگی گزارش شده است.

شاپور رستمی با بیان اینکه این بارش‌ها در 65 سال اخیر کم‌نظیر بوده است، به ذخیره قابل توجه آب به میزان 140 میلیون مترمعکب آب در سد رئیسعلی دلواری اشاره کرد و افزود: تقویت سفره‌های زیرزمینی آب از دیگر مزایای بارندگی‌های اخیر در استان بوشهر است.

وی خواستار اختصاص تسهیلات و کمک‌های مناسب از سوی وزارت جهاد کشاورزی به بخش کشاورزی استان بوشهر برای جبران این خسارت‌ها شد و ادامه داد: 37 میلیارد تومان از خسارت‌های بارندگی‌های اخیر در استان بوشهر مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون عمرانی استاندار بوشهر ادامه داد: علاوه بر لایروبی معابر برخی شهرها، اداراتی همچون راه و شهرسازی و برق نیازمند تقویت بنیه مالی هستند.

وی در ادامه از تلاش‌های مسئولان و مدیران اجرایی استان بوشهر در جریان سیل اخیر تقدیر کرد و خاطرنشان ساخت: نیروهای مردمی، بسیج و سپاه نیز کمک‌های شایانی در این مدت داشتند و از تلاش‌های آنان نیز نهایت قدردانی را داریم.

ضرورت احداث سد دره آرد در بالادست شهر برازجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به خسارات بارندگی‌ها اخیر در استان بوشهر و با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها برای جلوگیری از وقوع چنین سیلاب‌هایی، اظهار داشت: با توجه به خسارت عمده سیل در برازجان، احداث سد دره آرد در بالادست شهر برازجان یک ضرورت است.

شاپور رجایی بر لزوم توسعه شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر تاکید کرد و بیان داشت: در صورتی که خط دوم آبرسانی کوثر در استان بوشهر احداث شده بود، شاهد قطعی آب در استان در زمان سیل نبودیم.

وی در ادامه آورد آب را بر اثر این بارندگی‌ها مطلوب توصیف کرد و بیان داشت: آورد آب در اثر بارش‌های اخیر در استان بوشهر 190 میلیون متر مکعب بود که 70 میلیون متر مکعب توسط سد مهار شد و 120 میلیون متر مکعب باقیمانده نیز آب مورد نیاز تالاب حله را تامین کرد و به دریا سرازیر شد  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تامین آب مورد نیاز سدها و بهبود وضعیت سفره‌های زیر زمینی را از فواید بارندگی‌های اخیر در استان عنوان کرد و بیان داشت: در اثر بارش‌های هفته‌های اخیر آب ذخیره شده در سد رئیسعلی دلواری نیاز یکساله آبی استان بوشهر را تامین خواهد کرد.

خسارت به چهارهزار هکتار محصولات کشاورزی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر به خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی استان بوشهر بر اثر بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب اشاره کرد و گفت: 800 هکتار کشت گوجه فرنگی و 3200 هکتار سایر محصولات کشاورزی استان بوشهر بر اثر بارش‌های باران در هفته‌های اخیر خسارت دید.

نوذر منفرد با اشاره به خسارت‌های فراوان خشکسالی‌های سال گذشته در استان بوشهر، اظهار داشت: کشاورزان استان بوشهر بر اثر این خشکسالی‌ها در سال‌های گذشته با مشکلات عمده‌ای رو به رو بودند و تولید محصولات جدید در استان با تاخیر صورت می‌گرفت.

وی به تاثیر این بارندگی‌ها و ذخیره آب برای توسعه بخش کشاورزی و رونق کشاورزی در استان بوشهر اشاره کرد و عنوان داشت: تداوم بارندگی‌ها در بهبود وضعیت کشاورزی نقش مهمی خواهد داشت و اگر تا پایان سال دو بارندگی دیگر داشته باشیم 100 هزار تن خرید گندم از کشاورزان صورت خواهد گرفت.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه با اشاره به برخی مشکلات و نیازهای کشاورزان، بیان داشت: امهال وام‌های کشاورزان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت یکی از درخواست‌های ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است که امیدواریم شاهد تحقق ان باشیم.

آماده نبودن زیرساخت‌ها موجب افزایش خسارات سیل شد

استاندار بوشهر از آماده نبودن زیرساخت‌ها به عنوان یکی از عوامل افزایش خسارات سیل در استان استان بوشهر یاد کرد و ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی استان در حد توان برای جبران خسارت‌ها و کمک به سل زدگان وارد عمل شدند.

فریدون حسنوند در ادامه از مسئولان کشور خواست تا برای جبران خسارت‌های وارد شده اعتبارات لازم را اختصاص دهند و برای رفع مشکلات و نیازهای سیل‌زدگان وارد عمل شوند.

وی بر لزوم آمادگی استان برای بارندگی هفته آینده تاکید کرد و افزود: باید برخی از نیازها در شهرستان‌ها تجمیع شود و برخی از مسیرها که احتمال قطع آب، برق و جاده است شناسایی شود که در صورت لزوم با بالگرد امدادرسانی شود.

استاندار بوشهر خسارات ناشی از این بارندگی‌ها را در مقابل نعمت‌ها بی‌شمار بارش رحمت الهی ناچیز عنوان کرد و بیان داشت: پس از هشت سال خشکسالی در استان، بارندگی اخیر باعث تقویت آب سفره‌های زیرزمینی و افزایش حجم ذخیره آب شد.

کد خبر 1755150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha