۱۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷

در گفتگو با مهر عنوان شد:

تدوام اجرای طرح خروج دام از مرتع/ ایجاد 2.4 میلیون هکتار جنگل در بیابان

تدوام اجرای طرح خروج دام از مرتع/ ایجاد 2.4 میلیون هکتار جنگل در بیابان

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با در برخی شایعات مبنی بر ملغی شدن طرح خروج دام از جنگل گفت: این طرح همچنان پابرجاست و با قوت بیشتری در برنامه پنجم و ششم اجرا می شود.

پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: قانون افزایش بهره وری ملزم کرده که سالانه سه میلیون واحد دامی از سطح مراتع کم کنیم که در اولویت اول، مراتع جنگلی تابع این موضوع هستند که این امر با قوت خود در برنامه های پنجم و ششم ادامه می یابد.

وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه تعداد واحد یدامی از سطح عرصه های مرتعی جنگلی خارج شده اند، بدون اعلام آمار در این زمینه اظهار داشت: اکنون در سال اول اجرای برنامه پنجم قرار داریم و درحال بررسی اقتصاد جایگزین، معیشت و ... هستیم.

تدوین بسته حمایتی برای خروج دام

وی عنوان کرد: تنها خروج از مراتع جنگلی در بحث خروج دام کفایت نمی کند و باید معیشت جایگزی دامداران مورد توجه قرار گیرد و در قانون افزایش بهره وری آمده است که اگر دام وابسته به مرتع را کم کنیم باید دامداری یکجانشینی و یا یک بسته حمایتی برای دامدار مدنظر قرار گیرد.

گرشاسبی بیان داشت: به ازای خروج دام از عرصه های مرتعی جنگلی باید یک بسته حمایتی در نظر گرفته شود و این بسته در سطح وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین است.

ایجاد 2.4 میلیون هکتار جنگل در بیابان

معاون سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین درباره سطح جنگل های و مراتع کشور گفت: 14 میلیون و 300 هزار هکتار سطح جنگل های طبیعی کشور است و 970 هزار هکتار جنگل دست کاشت و دو میلیون و 400 هزار نیز جنگل بیابانی توسعه  و ایجاد کرده ایم.

گرشاسبی گفت: همچنین در مدت 40 سال گذشته 970 هزار هکتار جنگلکاری و پارک ایجاد شده است که همه اینها نشان از افزایش سطح جنگل های کشور است.

تخصیص 190 میلیارد تومان اعتبارات آبخیزداری

وی به پروژه های آبخیزداری در کشور اشاره و اضافه کرد: اعتبارات تملک و دارایی ملی حوزه آبخیزداری 110 میلیارد تومان بوده و حدود 80 میلیارد تومان نیز اعتبارات تملک دارایی استانی است.

گرشاسبی،  اجرای طرح آبخیز سیل گلستان که از سال 82 آغاز شده است را از مهمترین پروژه های آبخیزداری برشمرد و گفت: این طرح در سالهای آخر اجرای آن قرار دارد.

کد خبر 1756003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha