۱۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۱۳

خانجانی در گفتگو با مهر:

مجموعه کتابک «از قصه تا قصه‌گویی» در یک کتاب جمع می‌شود

مجموعه کتابک «از قصه تا قصه‌گویی» در یک کتاب جمع می‌شود

علی خانجانی گفت: مطالب مجموعه «از قصه تا قصه‌گویی» که قرار بود در قالب 20 عنوان کتاب کوچک چاپ شود، در یک عنوان کتاب چاپ خواهد شد.

علی خانجانی نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «از قصه تا قصه‌گویی» عنوان مجموعه‌ای است که در سال 90 نگارش و تدوینش با هدف آموزش مناسب‌سازی متون کهن و قدیمی برای قصه‌گویی و ایجاد نثر روایی آماده شد.

وی افزود: کتاب‌های این مجموعه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ خواهد رسید. نام مجموعه هم که ابتدا «فن قصه‌پردازی» بود پس از مدتی به «از قصه تا قصه‌گویی» تغییر پیدا کرد. شاهنامه، منطق‌الطیر، بهارستان جامی، جوامع‌الحکایات و ... کتاب‌هایی از متون قدیمی ما هستند که قصه‌گویی براساس داستان‌های آن‌ها در این مجموعه آموزش داده می‌شود.

این نویسنده گفت: قرار اولی این بود که این مجموعه با 21 کتاب منتشر شود. یعنی یک کتاب شامل مسائل و آموزه‌های نظری باشد و 20 کتاب دیگر هم شامل نمونه داستان‌های کهن، اما چندی است که قرار شده تا همه کتاب‌ها یا در واقع کتابک‌های مجموعه در قالب یک کتاب بزرگ منتشر شوند. من هم از داستان‌های هریک از 20 کتاب قدیمی، یک نمونه برای درج در کتاب بزرگ انتخاب کردم. بنابراین به جای انتشار 20 عنوان نمونه و یک عنوان نظری از کتابک‌های این مجموعه، یک کتاب حدودا 200 صفحه‌ای چاپ خواهد شد.

خانجانی در ادامه گفت: نکته مهم در این پروژه آن است که روش برگرداندن، ساده‌نویسی و مناسب‌سازی متون کهن را برای قصه‌گویی مطرح می‌کند. آن‌چه مورد نظر است، بازنویسی محض نیست، بلکه به نوعی بازنویسی خلاق است چون یکی از کمبودهای ما متون خوب و مناسب برای قصه‌گویی برای بچه‌هاست.

مولف کتاب «حرف آباد» افزود: درگیری‌های اجرایی باعث شده کارهای چاپ این مجموعه به تعویق بیافتد و روند انتشارش کند شود. مسئولیت و کارهایی که دارم باعث شده مسیر چاپ «از قصه تا قصه‌گویی» طولانی شود. ‌

کد خبر 1756032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha