۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۷:۳۸

مهر گزارش می دهد/

چهره سرخ گلستان از حوادث/ " زندگی " همچنان جاریست

چهره سرخ گلستان از حوادث/ " زندگی " همچنان جاریست

بندرترکمن - خبرگزاری مهر: با آنکه سالانه 27 نوع حادثه گلستان را تهدید می کند اما همچنان روحیه امید را در چهره مردمانش می توان دید و اینجا زندگی همچنان جاریست.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمار سالانه 27 نوع حادثه از مجموع 34 حادثه طبیعی در گلستان به وقوع می پیوند و خسارتهای زیادی در استان به بار می آورد.

به رغم بروز حوادث مختلف و تحمیل خسارتهای کلان بر بخش های گوناگون، گلستان همچنان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و تولیدی سکاندار است.

هشت محصول باغی استان در کشور رتبه های یک تا چهار کشوری را دارد و کلزا، سویا دانه های روغنی، علیرغم تصور در میوه های هسته دار مانند هلو، شلیل و آلو رتبه های یک تا پنجم را به دست آورده است.علاوه بر این گلستان با پشتکار مردمانش، در سطح زیر کشت زیتون رتبه اول را در کشور داراست، در بخش دام و طیور نیز رتبه های بالایی دارد.

روحیه امید و جریان زندگی را می توان در چهره پیرمرد آزادشهری جستجو کرد که سیل تیرماه سالجاری خسارتهایی به خانه و کاشانه اش وارد کرد.

" عمو رحمان " درحالیکه مشغول مرمت منزل قدیمی اش بود تا در فصل سرما و آسیب های احتمالی مصون ماند، گفت: چه باید کرد، درست است که در جریان سیل آسیب دیدیم اما باید زندگی کرد و برابر حوادث مقاوم بود.

شبیه عمو رحمان ها را می توان در گوشه و کنار نگارستان ایران زمین مشاهده کرد که همواره با حوادث دست و پنجه نرم می کنند و هیچگاه امیدشان را برای زندگی از دست نمی دهند و در عین حال چشم انتظار حمایتهای مسئولان نیز برای پیشگیری از حوادث و جلوگیری از تکرار آن هستند.

بیش از چهار ماه از حادثه تیرماه سالجاری گلستان گذشت و به رغم تلاشهای فراوان صورت گرفته مسئولان و مردم، اعتبارات قابل توجهی برای جبران خسارتها تخصیص نیافته است.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان در حاشیه جلسه مدیریت بحران استان گفت: سیل آق قلا و برف اسفندماه گذشته بیش از هزار و 170 میلیارد ریال در استان خسارت برجای گذشت که در نهایت 260 میلیارد ریال مورد تایید قرار گرفت.

رسول حسام گفت: همچنین در فاصله زمانی 26 تا 31 تیرماه سالجاری نیز سیلاب 950 میلیارد ریال به استان خسارت زد که در نهایت 720 میلیارد ریال از این خسارتها مورد تایید قرار گفت.

وی اظهار داشت: از این میزان 25 میلیارد تومان در بخش زیرساخت‎های راه بوده، 35 میلیون تومان در بخش مهندسی رودخانه و مابقی 72 میلیارد تومان نیز در راستای تسهیلات به واحدهای مسکونی بوده است.
 

حسام یادآور شد: از میزان 72 میلیارد تومان اعتبار پیشنهادی وزارت کشور 20 میلیارد و 800 میلیون تومان در اختیار استان قرار گرفت که از این اعتبار تقریبا 2 میلیارد و 800 میلیون تومان کمک بلاعوض برای آسیب‎دیدگان حادثه سیلاب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: 18 میلیارد تومان در بخش عمرانی برای بازسازی زیرساخت‎های از بین رفته بوده که عملیات اجرایی شروع شده البته با این اعتباری که به پروژه‎های آسیب دیده تعلق گرفته پروژه‎ها به اتمام می‌رسد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: با این اعتبار تخصیص یافته پروژه های آسیب دیده پایان نخواهد یافت و با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

حسام بیان داشت: همزمان با سیل 22 مهرماه سالجاری شرق مازندران، 450 میلیارد ریال نیز به بخش های غرب گلستان خسارت وارد شد که تاکنون 200 میلیارد ریال آن از سوی وزارت کشور مورد تایید قرار گرفت ولی هنوز ابلاغ و تخصیص نیافته است.

عدم تخصیص اعتبار لازم برای جبران خسارتهای سیل گلستان درحالیست که علاوه بر سیل، خشکسالی، سرمازدگی، بحران آب شرب، ملخ صحرایی، آفات و امراض کشاورزی و دامی، آنفولانزای مرغی و انسانی و ... از جمله حوادث مهم استان است.
 
 
گلستان در حادثه سیل جزو پنج استان اول کشور، آتش‎سوزی از پنج استان اول کشور، زلزله هشت استان اول کشور و خشکسالی از 15 استان اول کشور است.

معان برنامه ریزی استانداری گلستان نیز در این زمینه گفت:  آسیب ها و خسارتها هم روحیه مردم را به هم می زند و هم برنامه ریزی استان را نیز دچار چالش می کند.

رضا غلامی افزود: باید ماده ای در برنامه و بودجه برای جبران خسارتهای پیش بینی شود تا در صورت بروز حادثه، برنامه مسیر خود را طی کند و آسیبها از محل های دیگری جبران شود.

وی ناکارآیی بخش بیمه را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: این بخش در بخش کشاورزی بیشتر محصوس می شود درحالیکه 25 درصد ارزش افزوده استان از طریق کشاورزی است و 50 درصد جمعیت نیز مرتبط با این بخش فعالیت می کنند.

معاون برنامه ریزی استاندار گلستان تاکید کرد: اکثر محل درآمد استان از بخش کشاورزی است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا بیمه برخی محصولات اجباری شود.

وی یادآورشد: همچنین بیمه باید از بخش هزینه ای به بخش درآمدی تبدیل شود و اکنون شاهدیم با اینکه امسال سال خوبی برای بخش کشاورزی بود ولی به دلیل خسارتهایی سالهای گذشته، کشاورزان همچنان با مشکل مواجه هستند.
 

غلامی گفت: کارهایی خوبی در بخش کشاورزی استان صورت گرفته و 12 درصد بودجه استان در این بخش هزینه می شود و همچنین امسال شاهد بهره برداری 10 میلیون مترمکعب اب بندان در استان خواهیم بود.

کردستانچی مدیرکل بودجه منطقه ای معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری نیز کفت: ما نیز موافق آن هستیم تا ردیف بودجه خاصی برای جبران خسارتها ایجاد شود ولی باید سازمانهای مختلف در این بخش همکاری کنند.

وی عنوان کرد: همچنین باید به طرح های آبخیزداری برای مقابله با بحران ها بیشتر توجه شود و لازم است اعتبارات آبخیزداری 100 تا 200 درصد افزایش یابد.

به گزارش مهر، تامین نشدن اعبتارات لازم برای جبران خساتها درحالیست که در طول مدت 10 سال اخیر 30 سیلاب و در سال‌جاری بیش از 15 سیل مخرب گلستان را تهدید کرد و در مدت 10 سال اخیر سیلاب‎هایی که در گلستان رخ داد بیش از 400 کشته برجای گذاشت و در ابتدای سال ‌جاری تاکنون نیز 9 کشته از وقوع سیلاب در گلستان داشتیم.
کد خبر 1756783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha