۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۹:۰۶

ظرفیت‌های داستانی عاشورا ـ1/

سنگری: حتی شمر هم ظرفیت خلق داستان دارد

سنگری: حتی شمر هم ظرفیت خلق داستان دارد

یک پژوهشگر حوزه ادبیات آئینی با بیان اینکه حتی دشمنان امام حسین (ع) دارای ظرفیت‌های جذابی برای خلق داستان هستند، گفت: شمر در رکاب علی (ع) جنگید، اما فرزند او را به شهادت رساند؛ تحولی که در این شخصیت به وجود آمد، زمینه فوق‌العاده‌ای برای خلق داستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی ظرفیت‌های داستانی واقعه عاشورا روز یکشنبه 12 آذر با حضور محمدرضا سنگری، صادق کرمیار و یاسین حجازی در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

محمدرضا سنگری در ابتدای این برنامه با اشاره به قرآن خواندن راس امام حسین (ع) بر سر نیزه و تلاوت آیاتی از قرآن که در روایات آمده ناظر بر قصه‌های اصحاف کهف در سوره کهف است، آن را «گویای دعوت عام ایشان به روایت کربلا از منظر داستان» دانست.

وی کربلا را «قصه‌ای با ظرفیتی تمام ناشدنی که تکرار آن موجب بی‌اهمیت شدنش نمی‌شود» توصیف کرد و افزود: کربلا مثل یک فیلم جذاب نیست که اگر چند بار آن را دیدیم، دیگر حوصله‌مان سر برود و کانال را عوض کنیم.

خالق آثاری مانند «سوگ سرخ» و «حنجره معصوم» با بیان اینکه کربلا ظرفیت خلق صدها داستان را در خود دارد، گفت: یکی از این ظرفیت‌ها در خود ماجرا نهفته است؛ کربلا هم شروعی شگفت‌انگیز دارد، هم دارای تداومی شگفت‌انگیز است و هم طنین آن شگفت‌انگیز است.

سنگری سپس به مطالعات خود برای تالیف کتاب «آینه‌داران آفتاب» اشاره و اضافه کرد: من 151 نفر از اصحاب امام حسین (ع) را احصاء کرده‌ام که به شهادت رسیده‌اند؛ من آنها را در 7 گروه دسته‌بندی کرده‌ام؛ شهدای پیش از واقعه، شهدای تیرباران صبح، شهدای جنگ تن به تن، شهدای نماز ظهر عاشورا، شهدای پس از نماز ظهر عاشورا، شهدای بنی‌هاشم و شهدای بعد از امام (ع).

مولف «پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس» افزود: بعضی از این شهدا ماجراهای جالبی دارند، دقیقاً شبیه قصه‌های میان - پیوندی هستند و ظرفیت بسیاری برای خلق داستان دارند، حتی ترکیب یاران کربلا هم عجیب است؛ سیاه، سفید، کوچک، بزرگ، زن، مرد، آفریقایی، آسیایی و حتی اروپایی در میان آنها هست.

این پژوهشگر حوزه ادبیات آئینی حتی دشمنان امام حسین (ع) را دارای ظرفیت‌های جذابی برای خلق داستان عنوان کرد و گفت: زنانِ قاتلانِ شهداء کربلا سرنوشت بسیار جالبی داشته‌اند که می‌توان بهترین قصه‌ها را از آنها ساخت. حتی خودِ شمر و تحولی که در او به وجود آمد، زمینه فوق‌العاده‌ای برای خلق داستان است؛ او در جنگ صفین در رکاب حضرت علی (ع) جنگید و جانباز هم شد، اما آمد و فرزند او را به شهادت رساند.

سنگری ادامه داد: شخصیت‌هایی هم که تا آخرین لحظه با امام حسین (ع) بودند، اما بعداً از کربلا خارج شدند، دارای ظرفیت‌های خوبی برای داستان نویسی هستند. راویان کربلا هم از ائمه (س) و معصومینی مانند امام صادق و امام رضا (ع) گرفته تا امام زمان (عج) دارای چنین ظرفیتی هستند.

وی همچنین گفت: ظرفیت دیگر واقعه عاشورا برای خلق داستان، حالات گوناگونی است که در کربلا وجود داشته است؛ هیچ جلوه‌ای از زندگی نیست که در کربلا نباشد؛ در کربلا غم هست، شادی هست، ازدواج هست، جنگ هست، صلح هست و قس علی هذا.

این پژوهشگر حوزه ادبیات آئینی در پایان سخنان خود گفت: اگر قرآن عالی‌ترین قانون است، کربلا عالی‌ترین اجراست.

یاسین حجازی ویراستار کتاب «آه» - که بازخوانی مقتل «نفس‌المهموم» بر اساس ترجمه ابوالحسن شعرانی است - اهمیت واقعه کربلا را در درک کیفیت آن دانست و گفت: به نظر من درک آدمی‌زاده‌هایی مثل من از واقعه‌ای مثل عاشورا تاکنون، درکی ایدئولوژیک، مکتبی و اندیشگی بوده است در حالی که باید فراتر از این رفت و آن را همانطور که بوده، دید.

وی سپس بخش‌هایی از کتاب آه» را که خواند.

کد خبر 1756810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha