۱۴ آذر ۱۳۹۱، ۷:۳۹

گزارش مهر از بروجرد/

فیلم هایی که متکدیان در شهر بازی می کنند/ لطفا احساساتی نشوید!

فیلم هایی که متکدیان در شهر بازی می کنند/ لطفا احساساتی نشوید!

بروجرد- خبرگزاری مهر: تراژدی متکدیان در سطح شهر بارها موجب شده که مردم در مقابل بازی هوشمندانه این افراد دست به جیب شوند و ناخودآگاه به ترویج معضل تکدی گری در جامعه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بارها برنامه ها و جلسات متعددی چه در سطح کشور، استان و چه شهرستان بروجرد در خصوص جمع آوری متکدیان و ساماندهی آنها صورت گرفته است اما متاسفانه تا هیچ کدام از این فعالیتها منجر به حذف پدیده تکدی گری نشده و ما همچنان شاهد حضور روز افزون این قشر در سطح شهر هستیم.

داخل خیابان، ورودی بانکها، زیر پلهای هوایی، دور میدانهای بزرگ و کوچک شهر، پایانه های مسافربری، در میان عابرین پیاده و ...همه جا و همه جا متکدیان با چهره های متفاوت حضور دارند و از شهروندان طلب استمداد دارند.

مظلوم نمایی، توسل به دروغ و گاه اظهاراتی که احساسات مردم را متاثر می کند ابزارهایی است که متکدیان از آنها میلیون ها تومان پول در می آورند و گویا تنها راه چاره اگاهسازی و فرهنگ سازی در میان مردم و شهروندان است.

آقا...خانم تو رو بخدا کمک کنید بچه یتیم دارم...چند روزه غذا نخوردم...مریضم پول ندارم داروهام رو بخرم، در راه مانده ام و پولی برای برگشتن به شهرستان ندارم، تصادف کرده ام و پول دیه ندارم و....از این دست طلب کمک کردن که احساسات هر رهگذر را برانگیخته تا نا خود آگاه دست به جیب برده و مقداری پول در دستان دراز شده آنها بگذارند.

این در حالیست که در خیابانها اغلب مشاهده می شود که برخی از متکدیان از کودکان نیز سوء استفاده کرده و ساعتها با قرار دادن آنها در کنار خود گدایی می کنند که استمرار این روند نیز جای نگرانی دارد.

از طرف دیگر آنجه موجب نگرانی جدی تر در مورد فعالیت متکدیان می شود حضور باندی این افراد در سطح شهر است که می تواند موجب اشاعه آسیب های اجتماعی دیگری در سطح شهر شوند.

تکدی گری فعلی مجرمانه است که در حاشیه آن علاوه بر امر تکدی گری، افراد متکدی می توانند به کارهای ناهنجار اجتماعی اعم از توزیع مواد مخدر و سرقت های خرد دست بزنند که عواقب وخیمی در جامعه بدنبال خواهد داشت.

این در حالی است که موقعیت جغرافیایی شهرستان بروجرد مسافر پذیر بودن آن و اینکه یکی از شهرهای دانشگاهی لرستان با ظرفیت بالای دانشجویان غیربومی محسوب می شود همه دست در دست هم داده تا ضرورت توجه بیشتر به معضلات اجتماعی در آن بیشتر احساس شود.

با این تفاسیر تکدی گری همواره از سوی مردم بروجرد به عنوان معضلی جدی مورد انتقاد بوده است که در این راستا رسانه ها و به ویژه خبرگزاری مهر نسبت به انعکاس گلایه های مردمی اقدام کرد.

نتیجه پیگیری های رسانه ها منجر به اجرای "طرح ضربتی جمع آوری متکدیان" در شهر بروجرد شد که متاسفانه این طرح نیز نافرجام باقی ماند تا این معضل پس از رفع مقطعی دوباره آرامش شهر بروجرد را بر هم بزند.

این در حالیست که با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص جمع آوری متکدیان و قول مساعد همه دستگاه های ذیربط متاسفانه هنوز شاهد حضور انبوه و گاهی گروهی این قشر در سطح شهر بروجرد، ورودی های شهر، پایانه های مسافربری، میادین و.. هستیم.

با این روند به نظر می رسد آگاه سازی مردم، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به منظور جلوگیری از ترویج فرهنگ گداپروری موضوعی است که باید به صورت گسترده در دستور کار دستگاههای فرهنگی و متولی امر قرار گیرد تا کمک های مردمی به سمت درست و واقعی هدایت شود.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه معضل تکدی گری در کشور و شهرستان بروجرد به وفور مشاهده می شود به این نتیجه رسیده ایم که تنها با جمع آوری فیزیکی این افراد مشکل حل نخواهد شد.

بیژن داوودی با تاکید بر ضرورت توجه به رویکرد فرهنگی در برخورد با این معضل اجتماعی افزود: برای پاکسازی شهر از وجود متکدیان باید کار فرهنگی شود تا بتوان از این طریق مشکل را ریشه کن کنیم.

وی معتقد است که کار فرهنگی موجب می شود که با آگاهسازی مردم بساط کمک به متکدیان برچیده شود، تصریح کرد: با نصب بنر، توزیع برشور و تراکت، استفاده از ظرفیت رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب، برگزاری همایش های عمومی و... در سطح شهرستان با محتوای جلوگیری از فرهنگ گداپروری و کمک به نیازمندان واقعی جامعه، باید مردم را در این خصوص آگاه کرد تا فرق بین افراد نیازمند واقعی و متکدی تشخیص داده شود.

داوودی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در بروجرد در این زمینه اظهار داشت: با نظارت کامل و گزارشهای رسیده از فرمانداری، شهرداری و بهزیستی تا کنون کارهای فرهنگی نتیجه مثبت و خوبی داشته است اما هنوز با وجود متکدیان در سطح شهر این فعالیتها کافی نیست.

وی با تاکید بر استفاده از رویکرد برخوردی به موازات فعالیتهای فرهنگی و آگاهسازی مردم ادامه داد: دستگاهها باید در زمینه جمع آوری متکدیان در سطح شهر نظارت کافی را داشته باشند.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد افزود: باید از طریق شهرداری یا یکی از دستگاههای مربوطه یک ساختمان برای جمع آوری متکدیان ساخته شود تا این افراد از آنجا به مرکز استان منتقل شوند.

وی گفت: طی شش ماهه نخست سالجاری تعداد 159 متکدی در بروجرد جمع آوری و به کمپ استان تحویل داده شده است.

داوودی با تاکید بر ادامه فعالیتهای فرهنگی و برخوردی به صورت مستمر در سطح این شهرستان ابراز امیدواری کرد که مردم با عدم کمک به این افراد متولیان امر را در راستای رسیدن به اهداف خود یاری دهند تا بتوان به پاکسازی بروجرد از وجود متکدیان امیدوار بود.

کد خبر 1757318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha