۱۴ آذر ۱۳۹۱، ۷:۵۰

گزارش مهر/

حادثه فقط برای دیگران نیست/ سلسله مرگ‌های ناشی از گاز گرفتگی

حادثه فقط برای دیگران نیست/ سلسله مرگ‌های ناشی از گاز گرفتگی

تبریز- خبرگزاری مهر: همه ساله با آمدن فصل سرما انگار عادت شده است، در صفحه تلویزیون و یا ستون روزنامه ها و مطبوعات خبر مرگ چند نفر را بر اثر گاز گرفتگی ببینیم و یا بشنویم.

به گزارش خبرنگار مهر، همه ما عادت کرده ایم به اینکه فکر کنیم اتفاقاتی مثل گاز گرفتگی و البته دیگر حوادث این چنینی فقط برای دیگران است و رعایت نکات ایمنی مربوط به آن در مورد ما صدق نمی کند.

صرف کردن چند دقیقه برای دقت بیشتر در نصب وسایل گرمایشی و یا پرداختن اندکی هزینه بیشتری برای تهیه وسایل گازسوز استاندار شاید ارزشی به اندازه جان یک خانواده را داشته باشد.ولی انگار مردم تنها بعد از یک حادثه و مصیبت متوجه اشتباه می شوند و در زمان حادثه است که دیگر دریغ و پشیمانی در خصوص آن ارزشی ندارد.

جان باختن 13 نفر بر اثر مسمومیت با گاز کربن مونوکسید در نیمه نخست سال

بهرام صمدی راد، مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 13 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شامل پنج زن و هشت مرد جان خود را در استان از دست داده اند.

وی تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سوختگی در نیمه نخست امسال در استان آذربایجان‌شرقی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 35 درصد کاهش و 16.2 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی افزود: این در حالی است که در شش ماه نخست سال گذشته مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و سوختگی به ترتیب 20 نفر شامل شش زن و 14 مرد و 74 نفر شامل 39 زن و 35 مرد بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 90 در مجموع 57 مورد فوتی ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن به مرکز اورژانس استان گزارش شده بود، افزود: در کل استان بخاطر مسمومیت با مونوکسید کربن 196 تن سرپایی و 548 نفر در بیمارستان بستری شدند.

مرگ چهار نفر بر اثر گاز گرفتگی با آغاز فصل سرما

با وجود این تعداد مرگ و میر در نیمه نخست امسال، تاکنون چهار نفر نیز در نیمه دوم سال جان خود را بر اثر مسمومیت با این گاز از دست داده اند.

حبیب حسینقلی زاده، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان نیز درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: اولین قربانی این مسمومیت، مردی 35 ساله در شهر اهر در حین استحمام دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بود که متاسفانه این شخص قبل از اعزام نیروهای امدادی به محل، جان خود را از دست داده بود.

وی در خصوص دومین مورد گاز گرفتگی در استان اظهار داشت: همچنین مردی 55 ساله در شبستر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در فضای مغازه اش دچار گاز گرفتگی شده بود که این فرد بدلیل نداشتن دودکش در محل نصب بخاری در مغازه اش، انتهای لوله دودکش بخاری را در داخل سطل آب قرار داده بود که این امر موجب نشت مونوکسید کربن در محیط و مسمومیت و جان باختن خود فرد شد.

حسینقلی زاده ادامه داد: نفر سوم از روستا هروی و نفر چهارم از تبریز در جریان این سلسله مرگ ها به علل مشابهی دچار مرگ شده اند.

وی افزود: این افراد که زغال های ناشی از سوختن چوب را برای گرم کردن محیط وارد اتاقک کرده بودند در اثر انتشار مونوکسید کربن ناشی از آنها دچار مسمومیت شده و جان خود را از دست داده بودند.

سرگیجه های دسته جمعی هشداری به  خانواده ها

رسول صادق، سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: با وجود هشدارهای لازم از سوی کارشناسان، متاسفانه چون مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن غیرقابل حس و لمس، بی‌بو و بی‌رنگ است مردم کشنده بودن آن را باور ندارند و به راحتی تسلیم و قربانی آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن علایمی شبیه به سرماخوردگی دارد و فرد را دچار آب ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می نماید اظهار داشت: مردم باید دقت کنند که اگر در یک زمان چند نفر در داخل یک محیط بسته دچار علائم بالا شوند به احتمال زیاد در خطر گاز مونوکسید کربن قرار دارند.

صادق ادامه داد: مونوکسید کربن نسبت به اکسیژن، ۲۵۰ بار بیشتر تمایل به اتصال به هموگلوبین خون را دارد، و بالا رفتن درصد این گاز در بدن باعث جلوگیری از آزاد شدن اکسیژن در سلولهای بافت های بدن می‌شود.

وی افزود: افزایش و تجمع گاز دی اکسیدکربن در بدن می تواند باعث ضعف عمومی سیستم عصبی مرکزی از جمله مرکز کنترل تنفس شده، سر درد، اغتشاش شعور، کما و حتی مرگ را بدنبال داشته باشد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی در خصوص هشدارهای لازم در برخورد با مسمومیت های ناشی از مونوکسید کربن گفت: کسی که با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده باشد بایستی سریعا او را از محیط آلوده به این گاز، خارج نموده و در تماس با هوای آزاد گذاشت.

وی یادآور شد: در مسمومیت های شدید بایستی به مصدوم تنفس مصنوعی داده شود و چنانچه مقدور باشد تنفس با اکسیژن بر تنفس با هوای آزاد ارجحیت دارد.

صادق ادامه داد: مصدومان باید در همان لحظات اول مسمومیت، در و پنجره اتاق را بازنموده و پس از آن از مایعات استفاده کنند.

استفاده از لوازم گرمایشی استاندارد از مهم ترین عوامل جلوگیری از گازگرفتگی

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یادآور شد: در فصل سرما بی‌توجهی به نکات ایمنی در استفاده از شومینه، بخاری و کباب پز می‌تواند باعث مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شود.

صادق با اشاره به اینکه با افزایش سرمای هوا، موارد ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن افزایش می‌یابد گفت: برای جلوگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید از افراد آشنا با وسایل گرمایشی برای وصل کردن بخاری استفاده کرد و از سالم بودن دودکش آن اطمینان حاصل کرد.

وی  به شهروندان توصیه کرد: دودکش بخاری باید حالت T داشته باشد و دچار فرسودگی نشده باشد چون در این صورت باعث برگشت دود به داخل لوله بخاری می‌شود.

صادق یادآور شد: آبگرمکن‌ ها نیز ممکن است باعث بروز مسمومیت شوند بنابراین باید حسن عملکرد این وسایل را نیز بررسی کرده و از دودکش بدون کلاهک نیز استفاده نکنیم.

حبیب حسینقلی زاده هم در این خصوص گفت: در استان از بابت استانداردسازی لوازم گرمایشی مشکلی نداریم و حوادث اتفاق افتاده  به خاطر بی احتیاطی شهروندان عزیز در استفاده از این وسایل است.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان افزود: تاکنون هیچکدام از موارد مرگ ناشی از گاز گرفتگی در استان به استفاده از لوازم غیر استاندارد مربوط نمی شود بلکه خود افراد با قرار دادن وسایل گرماسوز در حمام یا در محیط های نامناسب زمینه  مرگشان را فراهم کرده اند.

نقش اساسی رسانه ها  در مقابله با حوادث ناگهانی

حسینقلی زاده در خصوص نقش رسانه ها در زمان بروز حوادث ناگهانی گفت: متاسفانه در بخش های تولیدی صداوسیما کار مناسبی با موضوع هشدار در مورد گازگرفتگی تولید نشده است.

وی ادامه داد: نامه نگاری های بسیاری از سوی این اداره به صداو سیمای استان ارائه شده است تا در خصوص تولید برنامه های بیشتر با موضوع فوق عمل کنند اما تاکنون به دلیل وجود مشکلاتی این برنامه ها تولید و پخش نشده است.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان افزود : بخش خبری رسانه ملی بیشتر در این خصوص با این اداره همکاری می کند و به خوبی اخبار مربوط به این گاز گرفتگی ها را منتشر می کند.

وی تصریح کرد: صداو سیما و سایر رسانه ها می توانند با ارائه برنامه های مناسب مانع از گسترش حوادث این چنینی در جامعه شوند و مردم را به رعایت بیشتر نکات ایمنی دعوت کنند.

با وجود همه هشدارها در این خصوص، امیدواریم شهروندان عزیزمان با رعایت نکات ایمنی مانع از رواج پیدا کردن این حوادث در جامعه شوند و رقم قربانیان بر اثر مسمومیت با این گاز بیش از این افزایش پیدا نکند.
...................
گزارش: فائزه زنجانی

کد خبر 1757547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha