۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۸:۳۵

نجفی تاکید کرد:

ضرورت جامع نگری در مدیریت آبخیزها

ضرورت جامع نگری در مدیریت آبخیزها

گرگان - خبرگزاری مهر: استاد گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان بر ضرورت جامع نگری در مدیریت آبخیزها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد عصر چهارشنبه در همایش مدیریت جامع آبخیزداری کشور در گرگان با اشاره به  آبخیز زیارت به عنوان  الگوی نگاه بخشی در مدیریت منابع افزود: حوزه آبخیز روستای زیارت با 10 هزار هکتار دامنه حوزه تامین بخش قابل توجهی از آب شرب شهر گرگان در حدود 25 درصد را به عهده دارد و زیست گاه گونه های نادر گیاهی و  جانوری، مشرف به شهرگرگان و پتانسیل خطر سیل های مخرب است و پتانسل های طبیعی جذب گردشگر را دارد.

وی گت:این حوزه دارای  پتانسیل های طبیعی،آبگرم زیارت وچشم اندازهای طبیعی فراوان وابشار طبیعی زیادی است .
استاد گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گلستان افزود: حساسیت زیاد سازند نسبت به فرسایش وتولید رسوب زیاد و نوع سازند و حساسیت فوق العاده در برابر فرسایش و حرکات توده فرسایش و تولید از ویژگیهای طبیعی حوزه آبخیز زیارت است.

وی با بیان اینکه عمدتا سیلاب های گلی در فصل تابستان در این منطقه رخ می دهد که جاده را کاملا گاهی تخریب کرده است گفت: ساخت وساز بدون نظم و انضباط در ارتفاعات بالای دو هزار متر زیارت و در شیب هایی که پتانسیل لغزش بسیار بالایی دارد ، بهره برداری از منابع جنگلی در این حوزه، چرای دامم در این منطقه، برداشت آب بدون ضابطه از چشمه های این حوزه، جاده سازی به شکل های مختلف ومتنوع ودفع زباله در کنار آبشارزیارت و احداث راه دسترسی برای ساخت و ساز در مناطق مختلف  از جمله دلایل تخریب حوزه آبخیز زیارت است که سالهای اخیر همیشه با مخاطرلت همراه بوده است.

وی بیان کرد:رسوبدهی زیاد،کیفیت پایین آب در این منطقه ،کمبود آب در فصل گرما، پتانسیل بالای تولید جریان واریزه ای و سیلاب های گلی، پتانسیل زمین لغزش و حرکات توده ای وافزایش بیکاری و انگیزه دست اندازی بیشتر به منابع طبیعی از جمله نتایج شرایط حاکم در این حوزه آبخیز است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقداماتی نظیراحداث سازه های کنترلی برای جلوگیری از سیلاب ،رعایت حریم رودخانه با استفاده ازنصب تابلوها ،دیواره سازی های صورت گرفته برای کنترل فرسایش های کناری رودخانه  وبهسازی خانه های روستا توسط بنیاد مسکن در این حوزه گفت:اما این اقدامات نتوانسته آنطور که باید مشکلات موجود در این حوزه را حل کند.

وی افزود:وضعیت فعلی حوزه زیارت محصول پتانسیل زمین لغزش و حرکات توده ای وافزایش بیکاری وانگیزه دست اندازی بیشتر به منابع طبیعی وفقدان نگاه جامع وبخشی نگری در حوزه است.

نجفی نژاد اظهارداشت:در قوانین بالادستی ما اسناد وقوانین خوبی برای رفع این مشکلات وجوددارد گفت:به گفته رییس سازمان جنگل ها علیرغم اینکه اعتباری 47 درصدی از این سازمان در بخش آبخیز هزینه شده است اما ما نتوانسته ایم دراین زمینه به اهداف خود برسیم ونیازمند طرح جامع آبخیز هستیم.
کد خبر 1759192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha