۲۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۴۱

واعظی تأکید کرد:

تغییر فرهنگ فرزندآوری با نظام زیباشناختی جامعه مرتبط است

تغییر فرهنگ فرزندآوری با نظام زیباشناختی جامعه مرتبط است

قم - خبرگزاری مهر: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تغییر فرهنگ فرزند آوری را با توجه به نظام زیباشناختی جامعه مرتبط دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد واعظی در نشست هم اندیشی بررسی مسئله جمعیت در ایران براساس دیدگاه مقام معظم رهبری که قبل از ظهر پنج شنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه دو هدف عمده دارد که یکی اطلاع رسانی پیرامون تبعات کاهش جمعیت برای مردم و دیگری هم اندیشی برای تصمیمات آتی است.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به جمعیت ابعاد مختلفی دارد و طبعا برخی از ابعاد به ما حوزویان مربوط می‌شود که نمونه آن مسائل  فرهنگی است.

از نظر اسلام کثرت جمعیت مطلوب است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه تدوین و تنظیم یک نظریه جامع اسلامی در بحث جمعیت مربوط به روحانیت است، گفت: بحث جمعیت تنها به این خلاصه نمی‌شود که از نظر اسلام کثرت جمعیت مطلوب است، در واقع این نقشه راهی است تا دیگر قدم‌ها برداشته شود.

وی در این باره گفت: تمایل به کثرت جمعیت مستقیما در منابع اسلامی مطرح شده است و به گونه ای یک نعمت الهی قلمداد می‌شود، اما فی الواقع همین مباحث می‌طلبد تا حوزویان نسبت به بررسی و تحقیق دقیق پیرامون آن ها نیز فعال شوند.

حجت الاسلام واعظی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم یک نظریه جامع جمعیت تدوین کنیم نیازمند توجه به همه ابعاد ضروری آن هستیم، گفت: بحث جمعیت یک وجوه ثابت و متغیری دارد.

وی ادامه داد: وجه ثابت این موضوع برمی گردد به نظریه پردازی و رسیدن به یک دیدگاه روشن پیرامون این مبحث و در وجه متغیر به واقعیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر مسائل در بستر اجتماعی باید توجه کرد.

سیاست های جمعیتی با توجه به شرایط جهانی نیاز به مدیریت کلان دارد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر با رواج دولت ملت ها، انواع مناسبات جهانی، توزیع ناعادلانه امکانات جدید و مخاصمات بین المللی همه موجب می‌شود تا سیاست‌های جمعیتی یک کشور بر اساس شرایط  نیازمند یک مدیریت کلان باشد.

وی با بیان اینکه نظریه اسلامی جمعیت بیان کننده احکام اولیه این موضوع است، گفت: گاهی شرایط واقعی جامعه پیچیدگی‌هایی را عیان می‌کند و باید همواره این دو امر با یکدیگر منطبق باشند.

حجت الاسلام واعظی افزود: پس از یک برهه زمانی که تمام قوا برای کنترل جمعیت به کار گرفته شدند، جامعه فکری ما یک ذائقه ثانویه پیدا کرد و بعضا ابعادی اسلامی هم به آن نسبت داده شد.

وی اظهار داشت: تغییر شرایط فرهنگی و باورهای فرهنگی در مسائل مختلف و مسئله جمعیتی طبعا با مقوله نظام زیباشناختی درگیر است و این مهم است که از نظر افراد چه مسائلی خیر، زیبا و ارزشمند تلقی می‌شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: جهان غرب تمام تلاش خود را بر این متمرکز کرده است تا بتواند نظام زیباشناختی مورد نظر خود را بر فرهنگ ما تحمیل کند و در این زمینه سرمایه گذاری های عمده ای نیز کرده است، بنابراین کار ما حوزویان در بازسازی نظام زیبا شناختی و فرهنگی جامعه بسیار دشوار خواهد بود وباید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1765295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha