۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۸:۴۰

طی 9 ماهه جاری انجام شد:

شناسایی 1398 وب سایت فعال در زمینه جرائم اینترنتی در اصفهان

شناسایی 1398 وب سایت فعال در زمینه جرائم اینترنتی در اصفهان

اصفهان - خبرگزاری مهر: رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: هزار و 398 وب سایت فعال در زمینه جرایم اینترنتی در 9 ماهه امسال در حوزه پلیس فتای اصفهان کشف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ ستار خسروی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیشترین دستگیری‌های اینترنتی با 85 درصد انگیزه مالی انجام شده است، اظهار داشت: 11 درصد انگیزه مجرمان اینترنتی انتقام جویی‌ها و هتک حیثیت، هفت درصد مزاحمت، سه درصد انگیزه اخلاقی و سه درصد سایر است.

وی به شیوه و شگرد مجرمان برای برداشت حساب بانکی را دسترسی به رمز عبور بانکی اشاره کرد و افزود: سیکل احراز عبور به حساب بانکی رمز عبور است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: شگردهای دسترسی به حساب‌های بانکی از طریق  سرقت از حساب بانکی به روش ارسال پیامک و مهندسی اجتماعی است.

وی شانس اینکه هر نفر قربانی جرم اینترنتی شود را یک به چهار دانست و ادامه داد: از هر چهار نفر یک نفر قربانی جرم اینترنتی می‌شود.

زنان و دختران قربانی صفحه اجتماعی فیسبوک

خسروی به شبکه‌های اجتماعی فیسبوک اشاره کرد و افزود: دختران و زنان در این شبکه‌های اجتماعی بدون اطلاع اقدام به انتشار تصاویر شخصی و اطلاعات خود می کنند که مجرمان از این طریق اخاذی می کنند.

وی با بیان اینکه روزانه حداقل چهار مورد از پرونده‌های پلیس فتا زنان و دختران با موضوع هتک حیثیت است، گفت: بیشتر اخاذی‌ها در محیط وبلاگ بوده است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: 20 درصد اخاذی‌ها در وب سایت، 11 درصد از طریق ایمیل و با عنوان مزاحمت‌های اینترنتی از طریق ایمیل بوده است.

سایت های دولتی بیشتر در معرض هک شدن هستند

وی با بیان اینکه 83 درصد سایت‌های هک شده دولتی،17 درصد سایت‌ها شخصی و خصوصی هستند، گفت: هکرها نخبگان افرادی با دانش روز هستند، اما اگر جرمی را مرتکب شوند، به عنوان کراکرها معرفی و برخورد می‌شوند.

خسروی گفت: هزار و 398 وب سایت فعال در زمینه جرایم اینترنتی در  9 ماهه امسال شناسایی شده است.

وی افزود: بیش از 90 درصد مردم ایران به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از فضای سایبر استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتای اصفهان با تاکید بر اینکه روزانه 100 هزار وب‌سایت در دنیا راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: نزدیک به 80 هزار از این وب‌سایت‌ها فقط به منظور ارتکاب جرم اینترنتی طراحی می‌شود.

وی با بیان اینکه خشونت در جرائم اینترنتی نسبت به جرائم قدیمی کمتر است، افزود: ایجاد امنیت برای کاربران اینترنت مهم‌ترین وظیفه پلیس فتا در سراسر دنیا است.

75درصد کاربران اینترنت از طریق منزل وارد می‌شوند

خسروی اضافه کرد: 75 درصد از کاربران اینترنت در منزل،13 درصد کاربران از محل کار و 12 درصد نیز از طریق مراکز آموزشی وارد فضای سایبر می‌شوند.

وی با بیان اینکه پلیس فتا به موازات تحولات اجتماعی توسعه می‌یابد، افزود: در حال حاضر پلیس فتا به عنوان یک مرجع رسمی توانایی برخورد با جرایم اینترنتی و ایجاد امنیت برای کاربران اینترنت را دارد.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: پلیس فتای اصفهان در نه ماهه سال جاری توانسته است 82 درصد از جرایم اینترنتی استان را کشف کند.

وی گفت: جرائم اینترنتی در نه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 63 درصد رشد داشته است.

خسروی همچنین به رشد کشف به کشف  341 درصدی جرایم اینترنتی در نه ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: 29 درصد از کشف جرایم استان زیر 10روز، 48 درصد از کشفیات زیر یک ماه، 21 درصد زیر شش ماه و سه درصد نیز بالای شش ماه کشف شده‌اند.

وی با اشاره به گروه مجرمان گفت: 90 درصد مجرمان اینترنتی مرد  و 10 درصد زن هستند که  بیشترین آنها از گروه سنی مجرمان از 12 تا 30 سال با 53 درصد،  30 تا 40 سال 25درصد را شامل می‌شود.

شناسایی 11 باند ارتکاب جرم در فضای سایبری

رئیس پلیس فتای استان اصفهان از شناسایی و منهدم کردن 11 باند ارتکاب جرم در فضای سایبری خبر داد و  افزود:  بیشتر این جرائم در حوزه جرائم فیشینگ، شرط بندی فوتبال، برداشت از حساب‌های بانکی و جرائم در شبکه‌های اجتماعی غیر مجاز بوده است.

وی میزان کشف جرم پلیس فتای اصفهان را  82 درصد عنوان کرد و گفت: چشم انداز کشف جرم در پلیس فتا 80 درصد است و این در حالی است که ما دو در صد جلوتر از نرم معمول کشوری در کشفیات حوزه پلیس فتا در اصفهان هستیم.

خسروی به جرائم رو به افزون در حوزه فیشینگ اشاره کرد و بیان داشت: فراوانی جرائم در اصفهان را برداشت غیر مجاز از حساب بانکی با 50.2 درصدگزارش شده است.

وی تصریح کرد: کلاه‌برداری رایانه‌ای 20.8 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب 17 درصد، مزاحمت اینترنتی 6درصد، جرائم غیر اخلاقی 2 درصد و سایر موارد سه درصد بوده است.

کد خبر 1767935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha